گروه بورس کالا: در ابتدای هفته جاری و قبل از عید مبعث، بازار داخلی محصولات پتروشیمی آرام بود و با کاهش محدود برخی از قیمت‌ها روبه‌رو شدیم. تعطیلی روز سه‌شنبه، افزایش نسبی حجم عرضه در بازار غیررسمی، کاهش تقاضا و عدم تمایل خریداران نسبت به خرید، امید به بهبود عرضه‌ها در بورس و از همه مهم‌تر ضعف کارخانه‌ها و کارگاه‌های مصرف‌کننده و ... از دلایل اصلی این روند عنوان شد. به گفته یکی از فعالان، بازار به نسبت هفته قبل ساکت‌تر بود که باعث کاهش قیمت‌ها برای بسیاری از انواع پلیمرها شد. او افزود برخی از انواع پلی‌اتیلن‌ها حتی ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان به نسبت هفته های قبل کاهش قیمت داشته‌اند. با توجه به تقاضای فصلی و تقاضای عمومی از جمله تقاضای فصلی پلی‌اتیلن ترفتالات بطری (پت) یا تقاضای عمومی PVC و دیگر انواع مشابه که با کاهش نسبی روبه‌رو شده می‌توان گفت که شرایط تولید مصنوعات پلیمری و پتروشیمی اصلا خوب نیست. حجم تقاضا نشان می‌دهد که صنعت نساجی نیز شرایط مطلوبی ندارد و شاید افزایش عرضه رسمی مواد اولیه این صنعت بتواند به کمک آمده و شرایط سخت فعلی را تسهیل کند.

این روندعمومی کاهش قیمت‌ها در بازار غیررسمی در حالی رخ می‌دهد که حجم عرضه مواد پلیمری در بورس کالای ایران در هفته قبل ۱۰ درصد کاهش داشته است.

این در حالی است که اختلاف قیمت بین بازار و بورس وجود دارد که در برخی گریدها هنوز بین ۱۵ تا ۲۰ درصد تفاوت دیده می‌شود. حجم عرضه‌ها در بورس کالای ایران برای امروز از تنوع بالایی برخوردار است. انواع مختلف پلی پروپیلن نساجی، سود اکاستیک، اسید استیک، قیر، پلی‌اتیلن ترفتالات بطری و نساجی، الکیل بنزن خطی، آرگون، ایزوبوتانول، منو اتیلن گلایکول، اوره صنعتی، کریستال ملامین، پلی کربنات ۱۲۱۸، دی‌اتانول آمین، پلی وینیل کلراید، دی‌اتیل هگزانول، وکیوم باتوم، جوش شیرین، کربنات سدیم سبک و سنگین، پلی‌اتیلن سنگین فیلم، اسید ترفتالیک، گوگرد، پلی‌اتیلن سبک فیلم و تزریقی، سود اکاستیک و ارتوزایلن بخشی از مواد پتروشیمی و پالایشگاهی عرضه شده خواهند بود. با توجه به تجمیع عرضه‌های روز سه‌شنبه و چهارشنبه، به نظر نمی‌رسد این حجم از افزایش محسوسی به نسبت هفته‌ها و ماه‌های قبل برخوردار باشد. به گفته یکی از کارگزاران شایعاتی مبنی بر افزایش عرضه این قبیل محصولات شنیده شده که ممکن است در آینده به حقیقت بپیوندد. از سویی یکی دیگر از کارگزاران از این شایعه اظهار بی اطلاعی کرد و حتی عنوان کرد که از این قبیل شایعات و گمانه‌زنی‌ها بسیار شنیده شده ولی در چند هفته اخیر که محقق نشده است.

با توجه به ضعف بازار داخلی همچنین فاصله قیمتی بین بورس و بازار به نظر می‌رسد این شرایط ضعیف آن هم در زمان تقاضای فصلی بسیاری از پلیمرها، تنها نشان‌دهنده ضعف شدید تولید است که می‌تواند به دیگر بازارهای مشابه نیز سرایت کند. باز هم ذکر این مطلب ضروری است که نیاز به افزایش حجم عرضه‌ها بالاخص برای انواع جذاب پلیمرها شدیدا حس می‌شود.