گروه بنگاه‌ها- کارشناس خرید قطعات یدکی شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: موتور 950 کیلووات غبارگیرهای ناحیه فولادسازی و نورد پیوسته این شرکت بومی‌سازی شد.
به گزارش روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه، مهدی تاجمیر ریاحی افزود: با بومی‌سازی این موتور۱۱ میلیارد ریال صرفه‌جویی صورت گرفته است. وی اضافه کرد: این موتورها کلیه غبارها و گازهای حاصل از کوره قوس الکتریکی و کوره پاتیلی ناحیه فولادسازی و نورد پیوسته سبا را به سمت غبارگیرها برای انجام عملیات تصفیه هدایت می‌کند.
وی زمان‌ و هزینه‌بر بودن عملیات تامین خارجی این موتورها را از مهم‌ترین دلایل بومی‌سازی این نوع تجهیزات برشمرد و گفت: در سال‌های اخیر متخصصان شرکت فولاد مبارکه با همکاری دیگر صنعتگران کشور، صدها قطعه این مجتمع را که از خارج وارد می‌شد، بومی‌سازی کرده‌اند.
همچنین بخش زیادی از تعمیرات این شرکت که توسط متخصصان خارجی انجام می‌شد اکنون از سوی کارکنان این شرکت و با همکاری پیمانکاران داخلی انجام می‌شود.
این اقدامات علاوه‌بر صرفه‌جویی قابل توجه ارزی سبب رشد بخش‌های مختلف صنعتی کشور و ایجاد اشتغال شده است.
کمبود نیروی متخصص مهم‌ترین چالش صنعت فولاد در هرمزگان
همچنین معاون بازرگانی فولاد هرمزگان گفت: مهم‌ترین چالش صنعت فولاد در این استان کمبود نیروی متخصص در این بخش است. محسن میرمحمدی اظهار کرد: برای توسعه فولاد در هرمزگان زیرساخت‌های اساسی از قبیل نزدیکی به دریا و مواد اولیه، انرژی و بندر فراهم است، اما باید علاوه‌ بر مزیت‌های محیطی در زمینه پرورش نیروی انسانی متخصص مطابق با نیاز این صنعت نیز تلاش کرد.
وی با بیان اینکه راه‌اندازی رشته‌ها متناسب با نیاز صنایع نبوده و به‌طور کلی متفاوت است افزود: دست اندرکاران دانشگاه باید تدابیری بیندیشند تا در حوزه صنعت فولاد رشته‌های دانشگاهی مورد نیاز در دانشگاه‌های هرمزگان راه‌اندازی شود. میرمحمدی لازمه تحقق هدف تبدیل هرمزگان به قطب فولاد را پرورش نیروهای مهارتی و متخصص عنوان کرد و گفت: از سهم ۵۴ میلیون تنی فولاد کشور تا سال ۱۴۰۴ سهم عمده‌ای به فولاد هرمزگان اختصاص داده شده که تحقق آن نیازمند احداث زیرساخت‌های لازم است.
معاون بازرگانی فولاد هرمزگان گفت: فولاد در همه دنیا در کنار آب ساخته می‌شود و این موضوع تنها به خاطر آب نیست، بلکه برای کاهش هزینه‌های صادرات و واردات و قیمت‌های تمام شده در بحث حمل‌ونقل دریایی نیز هست.
میرمحمدی گفت: اگر فولاد در کویر احداث شود باید هزینه‌های هنگفتی بابت انتقال آب صرف شود و از همین رو هرمزگان بهترین نقطه برای این صنعت است.