کاهش عرضه‌های پتروشیمی به‌دنبال شایعات

گروه بورس کالا- سحر نمایشی: طی سه ماه گذشته در معاملات بورس کالای ایران دو اتفاق مهم موجب بر هم ریختن نظم معاملات در بازار شده است، یکی اینکه هر هفته میزان عرضه‌های بورس کالا در مورد محصولات پتروشیمی نسبت به هفته قبل کاهش بیشتری را تجربه کرده و دوم اینکه به تدریج تقاضا نسبت به عرضه در این تالار افزایش یافته است که این موضوع می‌تواند به معنای کمبود این محصولات در بازار آزاد و نا‌توانی تولیدکنندگان در تولید باشد. البته این در حالی است که طی معاملات هفته جاری محصولات پتروشیمی، معامله‌گران شاهد کاهش بیشتر عرضه‌ها بودند. به گفته کارشناسان ممکن است عامل اصلی این افت، شایعاتی در مورد افزایش سقف قیمت ۵ درصدی به ۱۰ درصدی در این رینگ معاملاتی باشد.

البته این خبر شاید به گفته برخی از آگاهان در حد شایعه باشد، اما چندان هم بعید نیست؛ چرا که بورس کالا در گذشته سابقه این کار را برای فلزی همچون آلومینیوم داشته است و از آنجا که با توجه به شرایط بازار نتوانست قیمت‌های پایه را افزایش دهد، سقف ۵ درصدی این فلز را تبدیل به ۱۰ درصد کرد.

بر همین اساس بعد از بحث‌های مطرح شده در مورد نرخ خوراک گاز و عدم افزایش قیمت‌ها تا پایان سال جاری، دولت از یک طرف چاره‌ای جز آزاد‌سازی قیمت‌ها ندارد اما به جای آن، این امکان را به عرضه‌کنندگان می‌دهد که سقف رقابتی خود را تا ۱۰ درصد افزایش دهند.

از این‌رو انتشار این خبر هم قیمت‌ها را افزایش داده و هم موجب عدم عرضه تولید‌کنندگان شده؛ چرا‌که آنها ترجیح می‌دهند محصولات اندک خود را با افزایش نرخ بفروشند.

از طرفی نیز کاهش برخی محصولات در بازار آزاد تا حدی است که دیگر دلالان بازار توانایی تهیه این محصولات را ندارند. هم اکنون رشد تقاضا در بازار آزاد موجب اختلاف قیمت بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومانی با بورس کالا شده، اما آگاهان بازار معتقدند که این روند خیلی دوام نخواهد داشت، چرا که با انتشار اخباری مبنی بر رفع محدودیت‌های پتروشیمی و خروج ۱۴ مجتمع پتروشیمی همچون بندرامام، پتروشیمی بوعلی، مبین، نوری، پارس، شهید تندگویان، شازند، تبریز، جم، قائد بصیر، آریا ساسول و ‌متانول مرجان از لیست سیاه تحریم، موجی از محصولات انبار شده وارد بازار خواهد شد و از سوی دیگر تولید‌کنندگان برای صادرات محصولاتی با قیمت‌های مناسب‌تر راهی بازارهای خارجی خواهند شد.

البته این در شرایطی است که در حال حاضر فعالان بازار معتقدند معاملات هفته جاری همراه با هیجان خواهد بود، بنابراین باید تا پایان هفته منتظر ماند و دید بازار به کدام سمت تمایل دارد تا بتوان راحت‌تر مسیر بازار را ارزیابی کرد. البته از سوی دیگر کارشناسان معتقدند به دلیل رشد قیمت‌های جهانی و افزایش نرخ خوراک گاز به زودی با روند صعودی قیمت‌ها در بازار این محصولات مواجه خواهیم بود.

به این ترتیب معاملات روز سه شنبه تالار محصولات پتروشیمی بورس کالای ایران شاهد عرضه بیش از ۶۰ هزار تن محصولات پتروشیمی بود، به‌طوری‌که شرکت نفت تندگویان تهران با ۱۷ هزار تن انواع لوب کات، ۱۵ هزار تن وکیوم باتوم و ۸۰۰ تن گوگرد گرانوله در این تالار حضور یافت. شرکت پالایش نفت بندرعباس نیز ۱۲ هزار تن وکیوم باتوم را راهی تالار معاملات کرد.

همچنین در گروه مواد پلیمری ۳۴ گرید انواع مواد پلیمری مجتمع‌های پتروشیمی اروند، امیرکبیر، ایلام، آبادان، بندرامام، پلی نار، تبریز، تندگویان، جم، غدیر، لاله، مهر، پلی پروپیلن جم و شرکت پلیمر کرمانشاه عرضه شدند که در این میان پلی‌اتیلن ترفتالات بطری BG۸۲۱ شرکت پتروشیمی تند گویان با ۲۰ هزار و ۷۸۰ تن بیشترین میزان تقاضا را تجربه کرد. همچنین محصولاتی همچون پلی اتیلن سنگین بادی BL۳ شرکت پتروشیمی جم، پلی‌اتیلن سبک فیلم ۲۱۰۲TX۰۰ شرکت پتروشیمی لاله و پلی‌وینیل کلراید OFF - S۶۵ درجه ۱ شرکت پتروشیمی اروند هم شاهد رقابت و افزایش تقاضا در این روز بودند. البته این در حالی است که پلی پروپیلن شیمیایی RP۳۴۰N شرکت پلی‌پروپیلن جم کمترین تقاضا را در این روز شاهد بود.