قیمت فلزات پایه جهانی افزایش یافت

گروه بورس کالا- سحر نمایشی: رکود معاملات طی هفته گذشته همچنان بر بازار فلزات پایه سایه افکنده بود و این در شرایطی است که بازارهای جهانی این محصولات‌ نوسان‌های مثبتی را طی این مدت تجربه کرده‌اند، با وجود این، جریان مثبت بازار فلزات در بورس لندن، نتوانست به رونق قیمت‌ها‌ در بازار داخلی کمک کند. فروشندگان بازار فلزات پایه داخلی بعد از مدت‌ها همراهی با روند بی‌رمق بازار، یعنی از ابتدای تابستان تاکنون، با این وضعیت کنار آمده‌اند و معتقدند این روند با وارد شدن به فصل سرما و کاهش بیشتر تقاضا شدت بیشتری خواهد گرفت. به گفته فعالان آگاه، بی‌رونقی فعلی بازار علاوه بر کمبود تقاضا، به دلیل تفاوت روند نرخ ارز و قیمت فلزات در بورس لندن است و از آنجا که این دو پارامتر مهم جهت مخالف هم در حرکت هستند، در نتیجه موجب ثبات قیمت فلزات در بازار داخلی و در نهایت رکود بازار شده است.

به این ترتیب قیمت‌ این محصولات از ابتدای هفته با روند نزولی، کار خود را آغاز کردند و تا پایان هفته با همین روند به معاملات ادامه دادند، البته این در شرایطی است که فلزاتی همچون مس و آلومینیوم بر خلاف سایر فلزات، روند مثبتی را تجربه کردند. همچنین در این میان قلع و روی نیز با ثبات نرخ همراه شدند. از سوی دیگر در بازارهای جهانی نیز قیمت مس به بالاترین سطح خود طی ۲ هفته افزایش پیدا کرده، به طوری که برای تحویل سه ماهه در بورس فلزات لندن با ۶/۰ درصد افزایش به ۷۳۰۰ دلار در هر تن رسیده که این نرخ از سوم اکتبر تا کنون بالاترین قیمت بوده است.

همچنین به گزارش بلومبرگ، قیمت سایر فلزات پایه نیز با درج خبر مربوط به رشد بالای اقتصادی چین در نشریات روز جمعه با روند صعودی همراه شدند، به طوری که هر تن آلومینیوم ۱۸۰۲ دلار، هر تن مس ۷۱۶۰ دلار، هر تن سرب ۲۱۴۱ دلار، هر تن نیکل ۱۴۴۲۵ دلار، هر تن قلع ۲۲۸۴۵ دلار، هر تن فلز روی ۵/۱۸۹۵ دلار در این روز به فروش رسید.

از طرفی نیز در آمریکا، نمایندگان کنگره در نظر دارند پس از توافق با رییس‌جمهور آمریکا محدودیت زمانی وام را افزایش دهند که این توافق به ریسک کوتاه مدت در بازار فلزات خاتمه داده و موجب خرید می‌شود؛ این در شرایطی است که میزان موجودی در انبارهای LME با سی روز متوالی کاهش، روز دو شنبه گذشته به ۵۰۲ هزار تن رسیده بود که پایین‌ترین سطح از هفتم مارس است. برخی از تحلیل گران، سال آتی (۲۰۱۴) و سال ۲۰۱۵ را سال‌های رکود پیش‌بینی می‌کنند چون رشد تولیدات صنعتی چین کاهش خواهد یافت. همچنین آگاهان اقتصادی معتقدند که ادامه شرایط فعلی و حرکت اقتصاد جهانی به صورت ممتد با شیبی کم همان ادامه روند رکودی فعلی است و موجب وخیم‌تر شدن اوضاع این بازارها خواهد شد. کاهش شدید حجم تقاضا، بالا بودن نرخ بیکاری و آمارهای نگران کننده از وضعیت اقتصادی جهان و مشکلات تولیدکنندگان بزرگ و کوچک نشانه‌هایی از رکودی فراگیر و بحران در عرصه تولید فلزات پایه است.

با توجه به این مشکلات و عدم سرمایه‌گذاری برای کارهای تولیدی به جرات می‌توان گفت که بحران اقتصادی فعلی قابلیت طولانی شدن را دارد. هر‌چه زمان بهبود اقتصادی بیشتر به طول بینجامد تاثیرات منفی بیشتری بر رشد اقتصادی و تحرک بازارهای کالایی خواهد گذاشت.

قیمت فلزات پایه جهانی افزایش یافت