گروه بورس کالا - طیبه شهبازی: پیش از این پیش‌بینی می‌شد اواخر مهرماه، طلا، سکه و دلار یک صعود قیمتی را تجربه کند، چراکه این احتمال وجود داشت که تحریم‌هایی که بخش نفتی ایران را هدف قرار می‌داد و پیشتر توسط کنگره آمریکا تصویب شده بود، در سنای آمریکا بررسی شود که در صورت تایید نمایندگان سنا، اجرای این تحریم‌ها می‌توانست به افزایش قیمت‌ها در بازارهای داخلی بینجامد. اما روز گذشته خبری شنیده شد مبنی بر اینکه سنای آمریکا بررسی این تحریم‌ها را به بعد از مذاکرات ۱+۵ با ایران در ۱۵ و ۱۶ اکتبر، موکول کرده است. این اقدام سنا می‌تواند فضای بهتری را برای مذاکرات ۱۵ و ۱۶ اکتبر در ژنو ایجاد کند. دلیل این مساله تلطیف روابط ایران و آمریکا از یک سو و تعطیلی دولت این کشور به دنبال اختلاف نظر موجود بین قانونگذاران و عدم تصویب بودجه این کشور از سوی دیگر بوده است. به هر ترتیب این مساله موجب شد تا با تشدید جو امیدواری در ایران، بهای سکه و طلا در بازار تهران رو به کاهش بگذارد. در این بین، دلار بازار آزاد تا حوالی ظهر روز گذشته نوسان چندانی نداشت و با همان قیمت‌های سه شنبه معامله می‌شد. نمایندگان ایران و گروه ۱+۵ دو هفته دیگر در ژنو دیدار می‌کنند تا در مورد برنامه اتمی و پیشنهادهای ارائه شده در این مورد، به گفت‌وگو بنشینند. همچنین در این میان با گذشت دو روز از تعطیلی دولت در آمریکا، هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه این توقف در کار دولت باراک اوباما چه زمانی به پایان می‌رسد، دیده نمی‌شود و هنوز مشخص نیست که دولت و کنگره آمریکا به چه ترتیب در مورد بودجه جدید به توافق دست خواهند یافت. این احتمال وجود دارد اوباما از موضع خود برای اختصاص بیمه درمانی فراگیر به میلیون‌ها آمریکایی کوتاه نیاید.

از سوی دیگر، لغو فعلی بررسی تحریم‌ها علیه ایران در شرایطی صورت گرفته است که روز سه شنبه عصر به وقت تهران، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در اظهاراتی ضد ایرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، خواستار تشدید تحریم‌های ایران شده بود؛ اما به نظر می‌رسد به صحبت‌های وی وقعی نهاده نشده است.

پس از اعلام خبر تعطیلی دولت فدرال آمریکا، روز سه‌شنبه بهای جهانی طلا با سقوط شدید به کانال ۱۲۰۰ دلار وارد شد و به قیمت ۱۲۸۸ دلار در هر اونس رسید. وقوع اولین تعطیلی دولت فدرال آمریکا در ۱۷ سال اخیر موجب شد تا سرمایه‌گذاران پول خود را از بازار طلا خارج کنند و نگرانی از افزایش خروج سرمایه از این بازار در روزهای آینده، قیمت طلا را به پایین‌ترین قیمت در دو ماه گذشته رساند.

این روند با آغاز معاملات روز گذشته با نوساناتی همراه بود که منجر به افزایش قیمت این فلز گرانبها نیز شد که می‌تواند در پی ورود خریداران طلا درحالی که قیمت در کف قرار گرفته است، باشد.

به اعتقاد تحلیلگران و سرمایه‌گذاران بازارهای جهانی طلا، این بازار در شرایط حساس و مهمی قرار دارد. برخی موسسات مالی در آمریکا در تازه‌ترین گزارش‌های خود هشدار داده اند که با توجه به وضعیت کنونی اقتصاد جهانی و شرایط آمریکا، احتمال کاهش قیمت طلا به زیر ۱۲۰۰ دلار نیز وجود دارد.

دیروز نوسانات سکه نقدی در شروع معاملات به کاهش بهای آن نسبت به روز قبل از آن منجر شد. این حرکت البته تنها در مسیر نزولی نبود و گاهی به افزایش قیمت هم می‌انجامید، در این میان دلار اما رفتار متفاوتی داشت، در ابتدای معاملات چهارشنبه به میزان کمی بر بهای این ارز افزوده شد اما در ادامه قیمت این ارز تقریبا با قیمت‌های سه‌شنبه برابری می‌کرد.

این روزها نوسانات بازار آتی هرچند کم نیست، اما از آنجا که در دامنه محدودی صورت می‌گیرد، از رونق بازار تا حدودی کاسته است. روز گذشته هم این نوسانات در محدوده کمتر از یک درصد منفی دنبال می‌شد. تنها برای دقایقی معاملات سررسید آبان در محدوده کمتر از یک درصد مثبت پیگیری می‌شد که دیری نپایید که این سررسید هم با بقیه سررسیدها در کاهش قیمت همراه شد. هرچند در ادامه هم کاهش بهای آن کمتر از سایر سررسیدها بود.

دیروز همچنین معامله‌گران بازار آتی سکه در انتظار کاهش ۱۵۰ هزار تومانی وجه تضمین اولیه این بازار پس از پایان معاملات این روز بودند در حالی که وجه تضمین اضافی برای آتی سکه در پایان معاملات روز سه شنبه در کنار کاهش ۳۰۰ هزار تومانی وجه تضمین اولیه (در روز دوشنبه) حذف شده بود و این مساله انتظار برای افزایش حجم معاملات را بیشتر می‌کرد، اما با این حال حجم قراردادهای معامله شده روز سه‌شنبه هم کمتر از ۹ هزار قرارداد بود. این رقم با گذشت دو ساعت از معاملات روز گذشته، کمتر از ۴ هزار قرارداد معامله شده بود. از ابتدای جلسه معاملاتی امروز بازار آتی سکه، وجه تضمین لازم برای هر قرارداد معادل ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خواهد بود.

بازار جهانی طلا در بیم و امید

بازار جهانی طلا در بیم و امید