شمش آهن و فولاد ارفع از شنبه در بازار

گروه بنگاه‌ها-آزاده حسینی: با صدور پروانه بهره‌برداری شرکت آهن و فولاد ارفع، محصول این واحد صنعتی از شنبه وارد بازار می‌شود. مدیر‌عامل شرکت آهن و فولاد ارفع در جریان دیدار خبرنگاران از این واحد صنعتی علت دپوی ۵۰ هزار تنی شمش را عدم صدور پروانه بهره‌برداری اعلام و اظهار کرد: پروانه بهره‌برداری این شرکت بالاخره روز سه‌شنبه هفته جاری صادر شد و به همین علت قادر به فروش محصول طی ۳ ماه گذشته نبودیم. احمد کیوان‌آرا از صدور پروانه بهره‌برداری این شرکت خبر داد و گفت: با صدور این پروانه از روز سه شنبه شرکت با دریافت آن می‌تواند محصولات شمش تولید‌شده خود را که طی ۳ ماه اخیر تولید کرده است به فروش برساند.

وی گفت: میزان تولید سالانه شمش از سوی این شرکت ۸۰۰ هزار تن است که در تولید آزمایشی به این نکته رسیدیم که در صورت شرایط مطلوب قادر به تولید بیش از ظرفیت اسمی نیز خواهیم بود.

وی ادامه داد: احداث این واحد در سال ۱۳۸۸ با دریافت وام ارزی از صندوق ذخیره ارزی کلید خورد که شامل واحد احیای مستقیم، فولادسازی به همراه واحد‌های جنبی (واحد تولید اکسیژن، تصفیه آب و پست، برق و...) است.

وی تاکید کرد: همزمان با آغاز فعالیت واحد فولاد‌سازی، اجرای طرح‌های توسعه‌ای نیز در دستور کار قرار دارد که می‌توان به واحد فولادسازی و نورد ابرکوه اشاره کرد که در مرحله نخست، واحد نورد آن فعال خواهد شد.

کیون‌آرا تولید شمش در آهن و فولاد ارفع را همراه با مزیت دانست و گفت: بسیاری، ایجاد واحد فولادی در این منطقه را به دلیل عدم دسترسی به منابع آب غیرممکن می‌دانستند، اما ما نه تنها این غیرممکن را ممکن کردیم بلکه باید گفت ایجاد واحد در این منطقه از مزیت نیز برخوردار است که از جمله می‌توان به دسترسی به منابع اولیه به دلیل نزدیک بودن به معدن چادرملو اشاره کرد. از سوی دیگر باید گفت نزدیک بودن به حمل‌و‌نقل ریلی و جاده‌ای نیز از دیگر مزیت‌های این واحد است.

وی ادامه داد: استفاده از تجارب نیروی متخصص و کار آزموده واحد‌های بزرگ فولادی و نیروی انسانی بومی منطقه علاوه بر بهره‌گیری از منابع برق و گاز و منابع ریالی و ارزی از جمله مزیت‌های این واحد فولادی است.

مدیر‌عامل شرکت آهن و فولاد ارفع گفت: از جمله اقداماتی که در راستای بهره‌برداری از واحد فولادسازی ارفع صورت گرفته است، احداث پست عظیم ۲۳۰/۴۰۰ کیلو ولت و همچنین اجرای پروژه انتقال آب از دشت سیاهکوه (براساس مجوز وزارت نیرو) است.

کیوان‌آرا با اشاره به واحد‌های فولادی که در منطقه یزد وجود دارد، تصریح کرد: با توجه به واحد‌های گندله و آهن اسفنجی و فولاد سازی که در منطقه به وجود آمده و در دست اجرا داریم، یزد تبدیل به یکی از قطب‌های فولادی کشورمان شده است.

وی تاکید کرد: خوشبختانه رسیدن به هدف و تولید بر اساس ظرفیت اسمی طبق پیش‌بینی‌ها بوده و در حال حاضر نیز یک هزار نفر به طور مستقیم و حدود ۸۰۰۰ نفر نیز به طور غیرمستقیم در خط تولید اشتغال یافته‌اند.

سود ۱۳۵۰ میلیارد تومانی در سال ۹۲

همچنین غلامرضا کرمی، مدیر مالی این شرکت هم طی نشستی در مورد مسائل مالی شرکت فولاد ارفع اظهار کرد: صورت‌های ۶ ماهه شرکت هنوز تهیه نشده و در دست اقدام است که سودآوری ۳ ‌ماهه اول شرکت با توجه به اینکه تنها اجازه فروش محصولات واحد احیای شرکت ارفع را داشتیم به صورت دقیق قابل گزارش نیست، ولی حاشیه سود شرکت بر اساس پیش‌بینی‌هایی که خودمان انجام داده‌ایم حدود ۱۵ درصد است.

وی در مورد میزان بدهی این واحد فولادی گفت: بدهی ریالی شرکت ۶۰۰ میلیارد تومان است که آن هم به دلیل دریافت تسهیلات از بانک بوده است و همچنین ۱۸۵ میلیون یورو نیز تسهیلات از بانک صنعت و معدن از منبع صندوق ذخیره ارزی دریافت کرده‌ایم که نخستین قسط این تسهیلات در ماه جاری پرداخت خواهد شد، اما باید افزود کل اقساط برای بازپرداخت تسهیلات دریافتی ۱۰ قسط است که هر ۶ ماه یک‌بار پرداخت می‌شود.

مدیرمالی شرکت فولاد ارفع ادامه داد: تاکنون به دلیل عدم دریافت پروانه بهره‌برداری در سال ۹۲ شرکت تنها اجازه فروش آهن اسفنجی را داشت که با صدور پروانه، شرکت می‌تواند شمش‌های تولیدی خود را که طی این ۳ ماه در کارخانه تولید کرده است به فروش برساند.

کرمی گفت: در ۶ ماه ابتدایی سال جاری فروش آهن اسفنجی به میزان ۲۷۰ میلیارد تومان بوده که پیش‌بینی می‌کنیم پس از اینکه در پایان سال کل ظرفیت ۸۰۰ هزار تنی فولاد ارفع تکمیل شد در سال آینده بتوانیم با ظرفیت کامل ۱۳۵۰ میلیارد تومان بابت فروش محصولات فولادی خود درآمد کسب کنیم. البته میزان درآمدی که برای سال آینده پیش‌بینی کرده‌ایم با قیمت‌های فعلی است که اگر در سال آینده قیمت‌ها افزایش پیدا کند این رقم متفاوت خواهد بود.

وی با اشاره به سرمایه ۲۰۰ میلیارد تومانی فولاد ارفع خاطرنشان کرد: با توجه به شرایطی که گفته شد فکر می‌کنیم که با توجه به NAV (خالص ارزش دارایی‌ها) شرکت، قیمت در فرابورس کمتر از هزار تومان باشد. البته پس از پذیرش شرکت بر اساس قوانین فرابورس ۶ ماه فرصت داریم که عرضه اولیه را انجام دهیم.

وی ادامه داد: براساس امیدنامه‌ای که در فرابورس نیز وجود دارد ۵ درصد از سهم شرکت در عرضه اولیه انجام می‌شود، ولی در حال حاضر سازمان بورس به ما اعلام کرده که باید ۱۰ درصد در عرضه اولیه به فروش برسد و ما پس از تایید سهامداران همین میزان را عرضه خواهیم کرد.

مدیرمالی شرکت فولاد ارفع در مورد ترکیب سهامداری این شرکت بیان کرد: شرکت چادرملو که سهامدار عمده شرکت است ۳۹ درصد از سهم شرکت را در اختیار دارد و ۱۹ درصد نیز متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری معادن فلزات، ۱۳ درصد متعلق شرکت نورد لوله یاران، ۵ درصد شرکت سرمایه‌گذاری غدیر، ۵ درصد متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری امید، ۵ درصد شرکت صبانور، ۵ درصد گروه اقتصاد مهرگان و ۴ درصد شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران است.

تشریح جزئیات طرح‌های توسعه‌ چادرملو

مدیر‌ مالی شرکت معدنی چادرملو با بیان اینکه شرکت غدیر ایرانیان با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی در سال ۸۹ و فولاد ارفع نیز در سال ۹۰ به بهره‌برداری رسید، خاطرنشان کرد: با تامین گندله مورد نیاز این دو شرکت می‌توانیم امیدوار باشیم از ظرفیت اسمی پیش‌بینی شده که ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی است فراتر رویم.

از سوی دیگر هر دو این شرکت‌ها هر کدام ۸۰۰ هزار تن ظرفیت تولید دارند که امیدواریم تا پایان سال جاری به بیش از ظرفیت پیش‌بینی شده تولید برسیم.

سیدی در مورد طرح‌های شرکت معدنی چادرملو بیان کرد: کارخانه فولادسازی با ظرفیت یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن یکی از این طرح‌ها است که در حال حاضر ۷۵ درصد پیشرفت کرده و در سال ۹۳ به رغم همه مشکلاتی که طی این چند سال وجود داشت به بهره‌برداری خواهد رسید. این طرح حدود ۷۳۰ میلیارد تومان برای شرکت هزینه ارزی داشته که تسهیلات ارزی آن تهیه و همچنین ۵۰ درصد ماشین آلاتی که برای تولید نیاز بوده نصب شده است.

وی در مورد طرح بعدی شرکت چادرملو گفت: طرح فولاد آهن اسفنجی با ظرفیت ۶/۱ میلیون تن برای خوراک ورودی شرکت‌های زیرمجموعه از دیگر طرح‌های شرکت است که هزینه آن برای سال ۹۰ و ۹۱ حدود ۵۵۰ میلیارد تومان بوده که تا امروز در بخش ریالی ۴۰ میلیارد ریال و در بخش ارزی از ۶۸ میلیون یورو نزدیک به ۳۰ میلیون یورو را تامین کرده‌ایم.

وی گفت: امیدواریم در سال ۹۳ که پیک هزینه طرح است زودتر از موعد مقرر منابع ارزی و ریالی را تامین کنیم. این طرح تاکنون ۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تاپایان سال سرعت عملیات ساخت به جایی می‌رسد که قابل قبول است و در نهایت در سال ۹۴ این طرح به بهره‌برداری خواهد رسید.

احداث نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی در مجتمع اردکان

مدیر مالی شرکت معدنی چادرملو با اشاره به اینکه پیش‌نیاز همه این طرح‌ها، طرح نیروگاه ۵۰۰ مگابایتی است خاطرنشان کرد: چادرملو پس از آن که از چهار - پنج سال گذشته براساس سیاست‌های کلان اقتصادی وزارت صنعت اعلام کرد که باید واحدهای فولادی و انرژی‌بر برای تامین انرژی خود نیروگاه داشته باشند، کلیه تشریفات راه‌اندازی یک نیروگاه ۵۰۰ مگابایتی را انجام داد ولی به دلیل تغییر مسوولان‌ بالادستی دولتی تصمیم‌گیری در مورد آن به تاخیر افتاد اما در نهایت این شرکت تصمیم گرفت خود دخالت کرده و این طرح را به ثمر برساند.

وی با بیان اینکه این تاخیر صد درصد هزینه مالی طرح را به دلیل افزایش نرخ ارز در سال‌های۹۱ و ۹۲ افزایش داد، گفت: در آذر سال ۹۱ برای راه‌اندازی این نیروگاه با شرکت‌ مپنا تفاهم‌نامه‌ای امضا شد و این نیروگاه در جوار واحد گندله‌سازی اردکان با هزینه ۲۶۵ میلیون یورو کار راه‌اندازی آن شروع شد و در حال حاضر از این رقم شرکت چادرملو ۹۸ میلیون یورو را به شرکت مپنا پرداخت کرده است.

وی افزود: میزان پیشرفت این پروژه ۳۳ درصد است که در این طرح سه واحد تولید برق که دو واحد آن گازی و یک واحد آن سیکل ترکیبی است، وجود دارد.

سیدی ادامه داد: اوایل سال ۹۳ یک واحد گازی این نیروگاه و واحد دوم آن در انتهای سال ۹۳ افتتاح خواهد شد و امیدواریم در سال ۹۴ سیکل ترکیبی هم به بهره‌برداری برسد، البته احداث این نیروگاه به منظور صرفه اقتصادی و دریافت سود بیشتر نیست بلکه وجود چنین نیروگاه‌هایی پیش نیاز واحدهای تولید فولاد است و سوددهی این سرمایه گذاری در تولید محصول نهایی دیده خواهد شد.

طرح سرمایه‌گذاری فولاد غدیر ایرانیان در ۴ بخش

مدیرعامل شرکت فولاد غدیر ایرانیان نیز در ادامه این نشست در مورد میزان سرمایه‌ای که برای تولید یک واحد فولادی و یا گندله‌سازی لازم است گفت: ارزش سرمایه‌گذاری برای یک واحد فولادی ۸۰۰ هزار تنی بین ۱۸۵ تا ۲۰۰ میلیون یورو است. همچنین برای ساخت یک واحد گندله سازی ۵ میلیون تنی نیز حدود ۲۴۰ میلیون یورو لازم است. از سوی دیگر ارزش سرمایه‌گذاری یک واحد نوردسازی ۵۰۰ میلیون تنی نیز رقمی بالغ بر ۲۲۰ میلیون یورو نیاز است.

اسدالله فرشاد با اشاره به فضایی که برای تولید فولاد در یزد به‌وجود آمده، گفت: در مجموعه سهامداران فولاد ارفع و غدیر ایرانیان پتانسیل خوبی وجود دارد که زمینه را برای توسعه بیشتر آن فراهم می‌کند. برای مثال شرکت فولاد غدیر ایرانیان ۴ طرح را در دستور کار خود قرار داده که کسب مجوز از سهامداران برای احداث یک کارخانه کُک سازی ۴۰۰ هزار تنی

در شاهرود یکی از آنها است که البته در ۳ نقطه دیگر از جمله کرمان و البرز نیز قصد داریم این کارخانه را راه‌اندازی کنیم.

وی با بیان اینکه مناقصه برای احداث این کارخانه انجام شده و در مرحله نهایی انتخاب است، خاطرنشان کرد: در مجتمع فولاد اردکان ۳ میلیون تن محصول فولادی برنامه‌ریزی شده و البته فولاد غدیر ایرانیان در راستای توسعه فعالیت‌های خود معدن جیرفت را خریداری کرده و ۳ ماه از بهره‌برداری آن می‌گذرد.

بنا بر این گزارش برخی از اصحاب رسانه روز سه‌شنبه از ۳ واحد صنعتی و معدنی شرکت‌های چادر‌ملو، کارخانه فولاد‌سازی ارفع و غدیر ایرانیان در یزد دیدار داشته و در جریان میزان تولید و فعالیت‌های این ۳ شرکت قرار گرفته‌اند.