رینگ فولاد، تقاضای واقعی نداشت؟

گروه بورس کالا- حدیث موسوی: تالار صنعتی بورس کالا، چهارشنبه پرکاری را به دلیل تنوع عرضه‌های فولادی پشت سر گذاشت؛ چرا که در این روز بالغ بر ۸۷ هزار و ۸۰۰ تن انواع محصولات فولادی به روی تابلو معاملات رفت که از این میزان تا پایان زمان معاملات، ۶۸ هزار و ۶۰۰ تن به فروش رسید. محصولات فولادی عرضه شده در روز چهارشنبه، در دو دسته مواد اولیه و مقاطع طولی قابل دسته‌بندی است که استقبال متقاضیان از مواد اولیه همچون هفته‌های پیش چشمگیر بود، اما خرید مقاطع با سردی معامله‌گران روبه‌رو شد. شمش بلوم فولاد خوزستان که در حجم ۲۰ هزار تن و با امکان افزیش عرضه ۲۰ هزار تن دیگر در صورت تقاضای مازاد، سه‌شنبه اعلام عرضه شده بود، روز چهارشنبه با ۷۶ هزار تن تقاضا مواجه شد. درهمین‌حال برخی از کارگزاران نیز باردیگر نسبت به روند پرابهام عرضه شمش در خلال هفته‌های اخیر ابراز نگرانی کردند؛ چرا که معتقدند هزینه تمام شده این کالا برای واحدهای تولیدکننده مقاطع حتی از قیمت بازاری آن بیشتر تمام می‌شود. مدیر بخش فلزات یکی از کارگزاری‌ها در گفت‌و‌گو با خبرنگار «دنیای اقتصاد» گفت: نرخ میانگین شمش در این روز به دنبال رقابت خریداران، از ۱۵۶۰ تومان به حدود ۱۶۲۰ تومان رسید که با احتساب ۶ درصد مالیات بر ارزش افزوده و ۵/۴ درصد اعتبارات اسنادی، این رقم به حدود ۱۷۹۲ تومان افزایش می‌یابد.

این کارگزار افزود: رقم ۱۷۹۲ تومان با اضافه کرایه حمل تا مقصد مورد نظر خریدار که به‌طور میانگین ۵۰ تومان به ازای هر کیلو تمام می‌شود بالغ بر ۱۸۴۲ تومان می‌شود و این در حالی است که این تمام هزینه‌های اضافه شده به قیمت اولیه شمش بلوم نیست؛ چرا که حداقل ۱۰۰ تومان هم هزینه تبدیل شمش به این رقم نیز افزوده می‌شود که در نهایت قیمت این محصول را از ۱۵۶۰ به ۱۹۴۰ تومان افزایش می‌دهد. به گفته این کارگزار در حالی‌که هم‌اکنون در بازار آزاد، قیمت میلگرد رقمی در حدود ۱۸۵۰ تا ۱۸۶۰ تومان است، آیا قیمت تمام شده شمش برای واحدهای تولیدی و تفاوت حدود ۱۰۰ تومانی آن از میلگردهای بازار آزاد منطقی است؟ وی همچنین نسبت به خرید واحدهای درخواست‌کننده شمش در این روز نیز اظهار تردید کرد و ادامه داد: به نظر می‌رسد واحدهای متقاضی، شمش را نه برای مصرف خود، بلکه برای فروش در بازار آزاد با قیمتی کمتر از بهای خرید در خواست کرده و از بورس کالا دریافت کرده‌اند که نطیر این اتفاق هم در هفته‌های پیش افتاده بود.

در همین حال چهارشنبه، یک سبد میلگرد نقد و سلف نیز از سوی یکی از واحدهای خصوصی فولادساز به روی تابلو معاملات رفت که حجم عرضه شده آن به‌رغم آنکه باقی محصولات مشابه با نرخ‌های پایه پایین‌تر بدون خریدار مانده بودند، به طور کامل به فروش رسید. به گفته یکی از کارگزاران، این شرکت خاص صرفا برای کشف نرخ، محصول خود را در رینگ فولاد عرضه می‌کند و غالبا متقاضیان آن نیز از جانب همین شرکت به بورس کالا معرفی می‌شوند که در این صورت هم نمی‌توان آنها را خریداران واقعی دانست.

از سوی دیگر در همین روز، تختال C هم از سوی فولاد هرمزگان در حجم ۳۰ هزار تن با قیمت ۱۴۳۲ تومان عرضه شد که ۲۲ هزار تن از آن تا پایان زمان رسمی معاملات و ۵ هزار تن دیگر در زمان مچینگ به فروش رسید. چهارشنبه باقی محصولات از قبیل تیرآهن شاخه ۱۴ و ۱۶ تولید نورد فولاد صنعتی و ساختمانی یزد با نرخ پایه ۱۷۵۰ تومان که ۱۰۰ تومان کمتر از نرخ روزهای گذشته بود، بدون متقاضی ماند. در این میان شرکت‌های تولیدی فولاد سپید فراب کویر، فولاد آذربایجان و نورد فولاد صنعتی و ساختمانی یزد نیز که با محصولاتی همچون سبد میلگردهای نقد و سلف و سبد کلاف به رینگ فولاد آمده بودند با سردی خریداران و نبود متقاضی برای محصولات خود مواجه شدند.

در همین حال آخرین روز معاملاتی بازار آزاد در هفته جاری نیز به سردی و بی‌تحرکی گذشت. در این روز به تاسی از افزایش نسبی نرخ ارز، اکثر مقاطع فولادی تولید داخل اندکی رشد قیمت را تجربه کردند. فعالان بازار می‌گویند: افزایش نرخ آهن‌آلات مقطعی و گذرا است؛ به گونه‌ای که در هفته آینده باز هم سطح قیمت‌ها کاهش یافته و سرانجام به ثبات می‌رسد.

تداوم رکود در بازار آهن موجب شده تا این روزها معامله‌گران، نسبت به بهبود روند دادو‌ستدها در روزهای آینده ناامید و بی‌اطمینان شوند؛ چرا که حتی خریدهای واسطه‌‌ای هم در سطح بازار به حداقل خود رسیده است و معلوم نیست چه زمانی مازاد تقاضا جای خود را به مازاد عرضه خواهد داد.