تشکیل سه کارگروه ویژه در بورس کشاورزی

مدیرعامل بورس از راه‌اندازی سه کارگروه معاملات، بازبینی مقررات و شناسایی بازار برخی محصولات پذیرش‎شده خبر داد و گفت: زیره در معاملات آتی پذیرش شده و سویا و کنجاله در دست بررسی قرار دارند. حسین پناهیان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به آخرین اقدامات در حوزه معاملات بخش کشاورزی بورس کالا، اظهار کرد: بورس کالا از زمان تاسیس با ارائه مشوق‏هایی از جمله ایجاد امکان معامله برای اشخاص حقیقی در بخش محصولات کشاورزی سعی در فعال کردن و رونق هرچه بیشتر این معاملات کرده است و از سال گذشته نیز با اقدامات گوناگون و تعامل نزدیک با ذی‌نفعان، تشکل‎ها، سازمان‎ها و نهادهای مرتبط از جمله دفاتر معاونت‌های وزارت جهاد کشاورزی، اتاق‎های صنایع، معادن، بازرگانی و کشاورزی ایران و تهران، تشکل‎ها و اتحادیه‌های کشاورزی، فعالان بازار کشاورزی، واردکنندگان عمده محصولات و نهاده‌ها و... این تلاش دو چندان شده است. وی میزان معاملات محصولات کشاورزی از ابتدای سال ۱۳۹۲ را ۱۷ هزار و ۷۳۰ تن شامل انواع محصولاتی همچون ذرت دانه‌ای، شکر، گندم، جو دامی و برخی کنجاله‎ها به ارزش حدود ۱۶۵ میلیارد ریال اعلام کرد و با تاکید بر اینکه گسترش معاملات محصولات کشاورزی از اولویت‎های بورس کالا است به تشریح برخی اقدامات انجام شده در این راستا پرداخت.

پناهیان گفت: تعریف قراردادهای آتی بر روی دارایی‎های پایه کشاورزی مانند، ذرت، کنجاله سویا و زیره جهت پوشش ریسک فعالان بازار از جمله اقدامات صورت گرفته در این زمینه است و در این راستا تعاملات لازم با ذی‏نفعان و فعالان بازار این محصولات از جمله تشکل‌ها و اتحادیه‎های مرتبط مانند اتحادیه مرغداران، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، اعضای کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و فعالان و تجار بازار زیره سبز برای شروع پررونق معاملات آنها در بورس کالا صورت گرفته است.

پذیرش قراردادآتی زیره در هیات پذیرش

پناهیان در ادامه با اشاره به تصویب و پذیرش قرارداد آتی زیره در هیات پذیرش، تاکید کرد: پیگیری پذیرش سایر دارایی‏های پایه مانند ذرت و کنجاله سویا در قراردادهای آتی نیز ادامه دارد.

مدیرعامل بورس کالای ایران اقدام بعدی در توسعه معاملات بخش کشاورزی را در این بورس تهیه پیش‏نویس دستورالعمل اجرایی آیین‎نامه ماده ۳۳ قانون افزایش بهره‏وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی عنوان کرد و افزود: برای بررسی و تصویب پیش‎نویس یادشده حدود ۲۰ جلسه با مدیران و کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی، تشکل‏ها، اتحادیه‌ها و تعاونی‎های فعال در بخش کشاورزی، سازمان تعاون روستایی، کارگزاران بخش کشاورزی و مدیران و کارشناسان بورس کالا برگزار شده است.

وی با اشاره به در دستور کار قراردادن استقرار نظام انبارداری در بورس کالای ایران گفت: برای اجرایی شدن آیین نامه ماده ۳۳ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی و شروع عرضه محصولات منتخب از طریق انبارهای یادشده، انتخاب انبارهای اتحادیه مرکزی تعاونی روستایی و کشاورزی، شرکت توسعه کشت دانه‌های روغنی و سازمان مرکزی تعاون روستایی و همچنین شناسایی انبارهای کشاورزی در اقصی‌نقاط ایران برای استفاده از پتانسیل انبارها صورت گرفته است و تدوین دستورالعمل پذیرش انبارها و ضوابط فنی و استانداردهای انبارهای مورد پذیرش و اقدام در جهت راه‎اندازی سامانه الکترونیکی صدور قبض انبار در بورس کالا در دستور کار قرار گرفته است.

پناهیان اقدام بعدی در توسعه معاملات بخش کشاورزی را در این بورس تشکیل کارگروه‎های ویژه عنوان کرد و گفت: کارگروه ویژه توسعه معاملات محصولات کشاورزی و کارگروه بررسی و بازبینی مقررات بورس کالا در حوزه محصولات کشاورزی در بورس کالا با حضور کارشناسان بورس کالا، وزارت جهاد کشاورزی، بانک کشاورزی و کارگزاران کشاورزی از مدت‌ها قبل آغاز به‌کار کرده و جلسات متعددی را نیز برگزار کرده است. وی افزود: ضمن آنکه در راستای شناسایی بازار برخی محصولات پذیرش‎شده در بورس از جمله شکر، تخم‌مرغ و... و بررسی عرضه محصولات کشاورزی کارگروه‌های کارشناسی تشکیل شده است.

پناهیان در پایان با تاکید بر عزم بورس کالا در انتقال مزایای بورس کالای ایران به کشاورزان در قالب توانمندسازی آنان از طریق ابزارهای مالی ابراز امیدواری کرد که با ایجاد ثبات نسبی در بازار این محصولات، در آینده نزدیک قراردادهای آتی روی برخی از آنها راه‎اندازی و امکان پوشش ریسک برای کشاورزان فراهم شود.