گروه بورس کالا- سحر نمایشی: ریزش متوالی قیمت مس در هفته‌های اخیر در بورس کالای ایران بازار آزاد این محصولات را نیز تحت تاثیر خود قرار داد، ولی با این حال تقاضا در بورس کالا هم افزایش نیافت که این امر به معنای رکود بیشتر مبادلات در بازار و بورس کالا است. به گفته فعالان بازار، این کاهش نرخ به دلیل افت میانگین هفتگی قیمت این فلز در بورس لندن بوده است. البته این در حالی است که در اوایل هفته میلادی قیمت‌ها با افزایش نرخ آغاز به کار کردند، اما در اواخر هفته به تاثیر از اخبار مثبت اقتصادی با روند نزولی مواجه شدند که به عقیده فعالان آگاه دلیل کاهش تقاضا در بورس کالا نیز همین بود، چرا که معامله‌گران معتقدند احتمال کاهش نرخ فلزات در بازارهای جهانی زیاد است و آنها در انتظار افت بیشتر قیمت‌ها در یکشنبه هفته آینده نشسته‌اند. البته برخی دیگر از کارشناسان این حوزه معتقدند، کاهش میزان تقاضا در شرکت ملی مس به دلیل حذف سهمیه کاتد لیچینگی (نوعی از روش تولید کاتد که از نظر اقتصادی و زیست محیطی منافع بیشتری دارد) این شرکت بوده است و از آنجا که شرکت ملی مس موظف است در هر عرضه ۴ هزار تن از محصولات خود را روی تابلوی بورس آورد، در نتیجه مجبور است میزان سهمیه دیگر عرضه‌هایش را افزایش دهد که این کار موجب کاهش رقابت میان معامله‌گران می‌شود.

به این ترتیب در معاملات مس بورس کالا، شرکت صنایع ملی مس ایران با ۱۵۰۰ تن مس مفتول در تالار محصولات صنعتی و معدنی حضور یافت. این شرکت همچنین، ۲۰۰۰ تن مس کاتد را روی تابلوی عرضه برد. شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان با ۳۰۰ تن مس مفتول در تالار معاملات حاضر شد. از طرفی ملی مس ۹۰ تن مس کم عیار (سرباره c) را نیز در این روز به عرضه‌های خود اضافه کرد.

بر این اساس، مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت ۱۹ هزار و ۱۵۵ تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به هفته گذشته کاهش ۱۰۵ تومانی را تجربه کرده است. کل عرضه برای این محصول دو هزار تن بوده در حالی که میزان تقاضا یک هزار ۹۸۰ تن بوده است.

همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با قیمت پایه ۱۹ هزار و ۷۳۹ تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه، کاهش ۱۰۵ تومانی را در هر کیلو به ثبت رساند. کل عرضه برای این محصول یک هزار ۵۰۰ تن بوده است، در حالی که تقاضاکنندگان خواستار یک هزار تن از این محصول بوده‌اند.

مفتول مس شرکت دنیای مس کاشان نیز در این روز با قیمت پایه ۱۹ هزار و ۷۸۹ تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه در هفته گذشته با کاهش ۱۰۵ تومانی مواجه شد. کل عرضه برای این محصول ۳۰۰ تن بود که با میزان تقاضا برابر بوده است.

از طرفی این فلز در بازار آزاد نیز هم‌اکنون با قیمت ۲۱ هزار و ۲۰۰ تومان در هر کیلو معامله می‌شود که نسبت به روز شنبه کاهش ۳۰۰ تومانی در هر کیلو داشته است. از طرفی فعالان بازار معتقدند این کاهش قیمت به دلیل ریزش قیمت نفت و ثبات نرخ ارز ادامه‌دار خواهد بود. از سوی دیگر روند سایر فلزات در بازار آزاد داخلی به تبعیت از ثبات نرخ ارز بی‌تغییر باقی ماندند. البته این در حالی است که علاوه بر مس، نیکل متفرقه نیز افت ۴۰۰ تومانی را نسبت به روز شنبه تجربه کرد که به گفته فعالان بازار دلیل افت این فلز کاهش میزان تقاضا در بازار بوده است.