گزارش‌های امیدوارکننده اقتصادی از آمریکا، چین، و منطقه یورو در کنار امیدواری به ادامه سیاست‌های حمایتی بانک‌های مرکزی موجب رشد قابل توجه قیمت فلزات شده است. در بورس فلزات لندن، قیمت هر تن مس رشد هفتگی ۳ درصدی را ثبت کرده و به بالای مرز ۷۰۰۰ دلار رسیده است. قیمت روی، آلومینیوم، و سرب بین ۹/۰ تا ۹/۲ درصد افزایش یافته؛ در حالی که قلع جهش ۸/۹ درصدی را تجربه کرده است. اخبار این هفته از ایالات متحده دلگرم‌کننده است. تولید ناخالص داخلی در فصل بهار با نرخ سالانه ۷/۱ درصد افزایش یافته که بسیار بهتر از انتظارات است. نرخ بیکاری نیز بیش از پیش‌بینی‌ها کاهش یافته و به ۴/۷ درصد رسیده که کمترین میزان در چهار سال اخیر محسوب می‌شود. با این حال، تعداد مشاغل جدید ایجاد شده در ماه گذشته ۱۶۵ هزار بوده که کمی با پیش‌بینی‌ها فاصله دارد. فعالیت کارخانه‌های آمریکا نیز برای دومین ماه متوالی و با بیشترین سرعت در دوسال اخیر گسترش یافته است.

رونق کارخانه‌ها در بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فلزات جهان یعنی چین دلیل دیگری برای رشد قیمت‌ها است. شاخص رسمی PMI کارخانه‌های چین به طور غیر منتظره افزایش یافته و برای دهمین ماه متوالی بالای مرز ۵۰ قرار گرفته است. عدد ۵۰ در شاخص PMI مرز بین رشد و کاهش فعالیت‌ها است. شاخص غیررسمی PMI که تعداد کمتری از صنایع را دربرمی‌گیرد همچنان زیر ۵۰ را نشان می‌دهد.

امیدواری به ادامه حمایت بانک‌های مرکزی عامل دیگری است که به کاهش سطح ریسک و در نتیجه رشد قیمت فلزات پایه کمک کرده است. در آمریکا، فدرال رزرو در پایان جلسه چهارشنبه شب خود تصریح کرد که به برنامه خرید ماهانه ۸۵ میلیارد دلار اوراق قرضه ادامه می‌دهد. بانک مرکزی اروپا نیز ضمن حفظ نرخ بهره منطقه یورو در سطح ۵/۰ درصد اعلام کرد که نشان می‌دهد این اتحادیه بخش اصلی دشواری‌های اقتصادی را پشت سر گذاشته است. گزارش ماهانه اشتغال هم نشان می‌دهد که تعداد بیکاران آلمان هفت هزار نفر کاهش یافته و روند افزایش نرخ بیکاری منطقه یورو نیز متوقف شده است.

بخش تحلیل بازار کارگزاری مفید