گروه بورس کالا- سحر نمایشی: روند معاملات فلزات پایه طی هفته گذشته در بازار داخلی با نوسان قیمت همراه شد. به‌طوری که قیمت قلع، روی و نیکل افزایش یافت، اما مس و سرب ثابت باقی ماندند و آلومینیوم اندکی کاهش را تجربه کرد. این در حالی است که اخبار مثبت و منفی از وضعیت اقتصادی جهان سبب نوسان قیمت فلزات پایه طی این مدت در بازارهای جهانی نیز شده است؛ به‌طوری که در دو روز نخست هفته میلادی یعنی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، قیمت این فلزات با کاهش رو‌به‌رو شد، اما از روز چهارشنبه این روند منفی با صعود قیمت‌ها جایگزین شد. این در شرایطی است که در بازارهای داخلی از روز سه‌شنبه، قیمت برخی فلزات پایه به دلیل انتشار اخباری مبنی بر افزایش قیمت حامل‌های انرژی با افزایش رو‌به‌رو شد. به گفته کارشناسان، انتشار این خبر در روز یکشنبه و همزمانی آن با تعطیلی بازار در روز دوشنبه، باعث شد فلزات داخلی در روز سه‌شنبه با رشد قیمت آغاز به کار کنند؛ اما بعد از آنکه دولت مجددا اعلام کرد، افزایش قیمت بنزین را به سال آینده موکول می‌کند، تصمیم گرفت ریالی هم بر قیمت سوخت اضافه نکند تا فشار اقتصادی بر مردم تحمیل نشود، بنابراین قیمت‌ها مجددا به روال سابق بازگشت.

به گفته یکی از کارشناسان حوزه فلزات پایه، با اینکه این تصمیمات هنوز قطعی نشده، اما بازار به سرعت به این اخبار واکنش نشان داده است. به گفته وی، باید گفت حتی اگر لایحه افزایش ۴۰ درصدی حامل‌های انرژی به اجرا هم درآید، باز هم در بازار داخلی با افزایش زیادی رو‌به‌رو نخواهیم بود. اخبار منتشره از بازارهای جهانی نشان می‌دهد که قیمت قلع، آلومینیوم و مس بیشترین نوسان در یک هفته اخیر را تجربه کرده‌اند.

انتشار گزارش‌هایی از روند نرخ رشد اقتصادی در چین به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان فلزات اساسی در جهان و کاهش سطح تقاضا در منطقه یورو و ایالات متحده از مهم‌ترین دلایل کاهش بیشتر قیمت فلزات پایه همچون مس بوده است. از طرفی نیز انتشار اخبار منفی در مورد موقعیت سوریه افزایش قیمت نفت و به دنبال آن رشد نرخ آلومینیوم و قلع را به دنبال داشته است.

همچنین آگاهان اقتصادی تاثیر نوسان قیمت‌های جهانی بر بازارهای داخلی کشور را این طور ارزیابی کرده‌اند که به‌طور حتم افت و خیز‌های قیمت‌های جهانی تا حد زیادی بر قیمت‌های داخلی این محصولات نیز تاثیر خواهد گذاشت؛ اما نباید فراموش کرد که علاوه بر قیمت‌های جهانی، تغییرات نرخ ارز، تورم، محدودیت‌های صادرات و واردات ناشی از سیاست‌های دولت، محدودیت‌های بین‌المللی و در نهایت تغییرات تقاضای داخلی نیز بر قیمت‌های داخلی بی‌تاثیر نیست.

از طرف دیگر نیز با توجه به پیش‌بینی آگاهان اقتصادی به نظر می‌رسد که افت قیمت‌های جهانی فلزات صنعتی به خصوص برای مس و قلع ادامه‌‌دار و بلندمدت نباشد و باقی ماندن قیمت‌های جهانی این فلزات در سطوحی نزدیک به سطوح فعلی در چشم‌انداز میان مدت بیشتر احتمال داشته باشد، این نکته را نباید فراموش کرد که اقتصاد جهانی تا حد زیادی دوران رکود و بحران را پشت سر گذاشته و روندی رو به رشد اما همراه با نوسانات مقطعی را پیش رو دارد؛ بنابراین ممکن است قیمت فلزات به تبع آن، نوسانات مقطعی را تجربه کند.

بازار فلزات پایه به صعود گرایش دارد