گروه بنگاه‌ها- مدیرعامل پتروشیمی فجر گفت: چهار طرح توسعه‌ای پتروشیمی فجر آماده افتتاح رسمی است. به گفته مهندس شهریاری، مدیرعامل پتروشیمی فجر، این طرح‌ها شامل واحد تصفیه آب (شامل بخش‌های پیش تصفیه، تصفیه آب و ساخت مخازن)، واحد تفکیک هوا، توسعه واحد پساب شماره ۱ و کوره دوگانه سوز است که با مجموع سرمایه سه‌هزار و ۳۳۵ میلیارد ریال و ۲۳ میلیون یورو انجام شده است. به گزارش روابط عمومی پتروشیمی فجر، واحد تصفیه آب شامل بخش‌های پیش تصفیه، تصفیه خانه و مخازن ذخیره آب است که وظیفه تولید آب اسمز معکوس(Ro )، آب بدون املاح (Demineralization water )، تصفیه آب کندانس، تهیه آب بهداشتی و آب آتش‌نشانی را بر‌عهده دارد، این پروژه در مدت زمان سه سال و با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۷۲۸ میلیارد ریال و ۸۰ میلیون‌یورو اجرا شده است. واحد تفکیک هوای ناحیه ۲ پتروشیمی فجر در زمینی به مساحت ۵/۲ هکتار احداث شده است و شامل دو بخش فشرده‌سازی و جداسازی هوا است. ظرفیت بخش فشرده‌سازی هوا شامل ۱۵۰۰۰ نرمال‌متر‌مکعب در ساعت هوای سرویس و ۲۷۰۰۰ نرمال‌متر‌مکعب هوای ابزار دقیق و در بخش جداسازی هوا دارای دو خط تولید است. در واحد تفکیک هوا نیز ۱۲۰۰۰ نرمال متر مکعب در ساعت اکسیژن گازی و ۲۴۰۰۰ نرمال متر مکعب در ساعت نیتروژن گازی تولید می‌شود که در مدت زمان ۳۶ ماه و با مبلغی بالغ بر ۴۳ میلیون یورو با همکاری بخش خصوصی انجام پذیرفت.

در واحد تصفیه پساب، پساب‌های دریافتی با املاح پایین پس از جداسازی روغن و تصفیه فیزیکی و شیمیایی به همراه پساب بهداشتی در سیستم بیولوژیکی یا لجن فعال تصفیه شده و پس از زلال‌سازی و کنترل نهایی جهت استفاده در شبکه فضای سبز منطقه ویژه اقتصادی و رقیق‌‌سازی بخش HIGH TDS استفاده می‌شود. در راستای افزایش ظرفیت واحد تصفیه پساب شماره ۱ طرح توسعه آن در مدت ۳۸ ماه و با اعتبار ۶۸ میلیارد ریال اجرا شد.

با هدف ارسال لجن‌های آبگیری شده از واحدهای تصفیه پساب فجر و صیانت و حفاظت از محیط زیست، طراحی و اجرای کوره جامد سوز در دستور کار پتروشیمی فجر قرار گرفت، لجن‌های آبگیری شده واحدهای ET۱ وET۲ که بالغ بر ۱۵ تن در روز است و در اصطلاح فرآیندی، به آن کیک لجن گفته می‌شود، به محل کوره منتقل و به شیوه کاملا سازگار با محیط زیست و مطابق استانداردهای روز اروپا، سوزانده می‌شود.

این پروژه اولین پروژه امحای لجن بیولوژیکی در ایران و خاورمیانه و هفتمین پروژه از این نوع در جهان محسوب می‌شود و همه مراحل طراحی، ساخت و نصب سیستم کنترل این پروژه صد درصد به دست متخصصان کشور و در مدت ۱۸ ماه و با سرمایه ۵۶ میلیارد ریال اجرا و به بهره‌برداری رسیده است.

واحدهای نیروگاه برق و بخار و پست وخط ۴۰۰ کیلو ولت پتروشیمی فجر ناحیه ۲ در سال ۱۳۸۹ و با سرمایه‌گذاری ۷۲۰ میلیارد ریال و ۲۱۱ میلیون یورو به بهره‌برداری رسیده است.