گروه بنگاه‌ها- زهرامسافر: اخبار مبنی برتغییر نرخ ارز مرجع و تک‌نرخی کردن ارز از سوی دولت موجب نوسان شدید در بازار داخل شد؛ به گونه ای که در هفته گذشته، هر دلار در بازار آزاد از مرز دو هزار تومان عبور کرد. التهاب موجود در بازار ارز تبعات منفی زیادی در بازار فولاد به همراه داشت؛ به گونه‌ای که نرخ شمش تولید داخل نیز کیلویی ۱۷۰۰ تومان از سوی برخی از تولیدکنندگان ارائه شد.

رشد قیمت‌ها به ویژه در بازار مواد اولیه نگرانی‌های زیادی را برای واحدهای تولیدکننده محصولات نهایی ایجاد کرد. از این رو آنها برای مهار رشد قیمت‌ها و بازگشت تعادل به بازار خواستار اختصاص ارز مرجع از سوی دولت برای واردات مواد اولیه شدند. حمیدرضا طاهری‌زاده با بیان این مطلب گفت: دولت برای مهار رشد صعودی نرخ فولاد باید با توجه به نیاز متقاضیان ارز در اختیار آنها قرار دهد.

وی افزود: درصورتی که به اندازه کافی ارز با نرخ مرجع در اختیار فعالان فولاد اعم از تولیدکنندگان تا واردکنندگان قرار گیرد، بازار فولاد در داخل متعادل تر خواهد شد.

نایب رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به التهاب موجود در بازار فولاد به دلیل کمبود ارز تصریح کرد: چنانچه دولت به هر علت نرخ ارز مرجع را افزایش دهد، این اقدام منجر به رشد قیمت ارز در بازار آزاد می‌شود که التهاب را به دنبال خواهد داشت.

طاهری‌زاده کاهش موجودی کالا و روند رو به رشد را از دلایل اصلی افزایش قیمت‌ها در بازار فولاد برشمرد و افزود: تولیدکنندگان قیمت محصولات تولیدی خود را با نرخ سود بالا ارائه نمی‌دهند، زیرا هم اکنون با شمش ۶۲۰ دلار (با دلار آزاد) قیمت تمام شده هر کیلو میلگرد ۱۶۰۰ تومان است.