رشد 10 درصدی ارزش معاملات فرآورده‌های نفت و پتروشیمی

گروه بورس کالا - در چهار ماه نخست سال‌جاری ارزش معاملات انواع فرآورده‌های نفت و پتروشیمی در بورس کالای ایران از مرز ۲۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال فراتر رفت که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد افزایش یافته است. به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت بورس کالای ایران، در مدت یاد شده با استقبال مجتمع‌های بزرگ پتروشیمی کشور از عرضه انواع محصولات در بورس کالا و در پی آن مصرف‌کنندگان این دسته از کالاها، افزون بر ۲ میلیون و ۳۴۵ هزار تن انواع فرآورده‌های نفت و پتروشیمی در این بورس داد و ستد شد.

این در حالی است که با معامله بیش از ۳ میلیون و ۵۵۰ هزار تن انواع محصولات صنعتی و معدنی طی چهار ماه نخست سال‌جاری در بورس کالای ایران با ارزشی بیش از ۴۴ هزار میلیارد ریال، ارزش معاملات انواع کالاهای صنعتی و معدنی نیز در این مدت ۵۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، از ابتدای فروردین تا پایان سال‌جاری حدود ۱۱۵ هزار تن انواع محصولات کشاورزی با ارزش افزون بر ۷۶۴ میلیارد ریال در بورس کالای ایران داد و ستد شد که از لحاظ ارزش با رشد ۵۱ درصدی مواجه شد.

انعقاد ۷۷ هزار میلیارد ریال قرارداد آتی سکه طلا

همچنین معامله گران قراردادهای آتی سکه طلا طی چهار ماه نخست سال‌جاری توانستند بیش از یک میلیون و ۲۶ هزار قرارداد آتی سکه طلا را به ارزش بیش از ۷۷ هزار میلیارد ریال در بورس کالای ایران داد و ستد کنند که از نظر ارزش نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۹۵ درصد رشد کرده است.

در مجموع ارزش معاملات بورس کالای ایران در دو بازار فیزیکی و آتی طی چهار ماهه ۹۱ به بیش از ۱۴۵ هزار میلیارد ریال رسید که ۱۳۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش نشان می‌دهد.