کاهش قیمت‌ها در بازار پتروشیمی‌تشدید شد

عکس: حمید جانی‌پور

گروه بورس کالا- معاملات روز گذشته رینگ پتروشیمی در حالی کار خود را آغاز کرد که رکود حاکم بر بازار داخلی همچنان پر رنگ است و فعالان این حوزه در انتظار اتفاقات تازه و تحرک‌های جدیدی هستند. در این روز معاملات کالاهایی که بازار با کمبود آنها مواجه است، سبب شد تا حساسیت در رینگ پتروشیمی‌افزایش یابد. البته در این روز عرضه حلال‌ها و افزایش عرضه این کالا در رینگ پتروشیمی‌که توسط شرکت پخش فرآورده‌های نفتی انجام می‌شد ساعات زیادی از رینگ پتروشیمی ‌را درگیر کرد.

به گفته فعالان اقتصادی، طبق قانون، شرکت‌های عرضه‌کننده باید افزایش عرضه‌ها را پیش از شروع رینگ پتروشیمی اعلام کنند؛ اما برخی از عرضه‌کننده‌ها در رینگ پتروشیمی ‌و با توجه به بازار آن کالا اقدام به افزایش عرضه می‌کنند؛ یعنی تمایل دارند که رغبت خریدار را سنجیده و سپس اقدام به افزایش کالاهای عرضه شده کنند.در این روز همچنین عرضه گریدهای متفاوت BG ، TG ، BL۳ و تزریقی‌ها که بازار داخلی با کمبود برخی از آنها طی روزهای گذشته مواجه است، سبب شد تا معاملات در رینگ پتروشیمی ‌با حساسیت بالاتری انجام شود.

اگرچه در این روز رقابت برای خرید محصولات پتروشیمی‌آزاد بود، اما BL۳ و ABS به خاطر کمبود در بازار داخلی با محدودیت به فروش رسیدند. عدم عرضه BL۳ طی هفته‌های گذشته و افزایش نرخ این کالا در بازار داخلی از عمده‌ترین دلایلی بود که بورس کالا تصمیم گرفت این کالا را با محدودیت عرضه کند.

آگاهان بازار می‌گویند: به احتمال زیاد BL۳ تا ۲ یا ۳ هفته آینده عرضه‌ای در رینگ پتروشیمی‌نخواهد داشت. گویا تعمیرات خط تولید BL۳ دلیل کمبود این کالا در بازار داخلی عنوان شده است.

عرضه محصولات با فوب منهای ۱۵ درصد شایعه است؟

با این حال در این روز برخی از محصولات پتروشیمی با رقابت کارگزاران مواجه شده و برخی دیگر نیز وارد زمان مچینگ شدند.

گفته می‌شود شایعه کاهش نرخ‌ها به دلیل عرضه محصولات با فوب منهای ۱۵ درصد در روزهای آینده تنها دلیل عدم رغبت خریداران نسبت به محصولات پتروشیمی ‌است.

بار دیگر در رینگ پتروشیمی روز گذشته شایعه‌ای مبنی بر عرضه محصولات با فوب منهای ۱۵ درصد وجود داشت که سبب شد خریداران و مصرف‌کنندگان کالاهای پتروشیمی ‌با تردید و دودلی اقدام به خرید کنند یا در برخی موارد نیز از خرید خود صرف‌نظر کردند.برخی از فعالان بازار این شایعه را تا حدی به واقعیت نزدیک می‌دانند و معقتدند در این روز شایعه از سوی کسانی عنوان شده است که از تصمیمات خرد و کلان در خصوص بازار پتروشیمی ‌اطلاعات موثق دارند.البته برخی از آگاهان بازار به تصمیمات ضد و نقیض در رینگ پتروشیمی‌طی ماه‌های گذشته اشاره می‌کنند و معتقدند تعدد تصمیم‌گیران در حوزه پتروشیمی ‌مانند وزارت صنایع، بازرگانی پتروشیمی و پخش و پالایش و اعمال نظرهای متفاوت در بورس کالا موجب سردرگمی‌و خارج شدن از روال عادی معاملات شده است.

رقابت برای خرید پی وی سی

در این روز همچنین پی وی سی با توجه به رکود بازار داخلی و نظرات فعالان این بازار مبنی بر بالا بودن نرخ، از سوی کارگزاران با رقابت مواجه شد. بسیاری از فعالان بازار پی وی سی نرخ کنونی این کالا را در بازار داخلی گران می‌دانند و می‌گویند: روز گذشته در بورس کالا، پی وی سی با رقابت خریداران مواجه شد که این موضوع خارج از حد تصور بود؛ چرا که نرخ این کالا در بازارهای جهانی دچار تثبیت شده است.