خبرگزاری فارس- نماینده کانون کارگزاران در هیات پذیرش بورس کالا از شفافیت قیمت زعفران برای صادرات با راه‌اندازی تالار اختصاصی مشهد خبر داد و گفت: این کالا با دو نوع نگین و پوشال عرضه می‌شود. شاهین چراغی با اشاره به اینکه در حال انجام مقدمات برای استاندارد کردن زعفران قابل عرضه هستیم، اظهار داشت: هر کالایی که در بورس کالا عرضه می‌شود به صورت سلف بوده و آن کالا یا تولید شده یا تا زمان تحویل تولید می‌شود، اما زعفران با سایر کالا‌ها متفاوت است.

وی افزود: برای شروع معاملات زعفران باید مراحل استاندارد و میزان رنگ پذیری آن مشخص و سپس بسته‌بندی شود، بنابراین عرضه این کالا باید بر اساس کالایی که انبار شده انجام شود.

مسوول راه‌اندازی تالار اختصاصی مشهد با اشاره به اینکه پس از سپری شدن این مراحل باید کالا معرفی و در یک مرکز آزمایشگاهی مورد خاص استاندارد به تایید برسد،

تصریح کرد: زعفران در دو گرید نگین (سرگل زعفران) و پوشال ( ساقه زعفران) عرضه خواهد شد و بر این اساس قیمت‌ آنها مشخص می شود.

چراغی در پاسخ به این سوال که آیا خارجی‌ها نیز می‌توانند از این طریق زعفران را خریداری کنند، خاطرنشان کرد: هدف از راه‌اندازی این تالار این بود که برای قیمت زعفران یک مرجع قیمتی مشخص می‌شود.

وی گفت: از طریق این تالار همه از جمله افراد خارجی می‌توانند به صورت مستقیم یا از طریق رابط ایرانی خود دستور خرید زعفران با مشخصاتی را که می‌خواهد بدهند، بنابراین این اقدام به شفافیت قیمت صادرات زعفران کمک خواهد کرد.