حجم و ارزش معاملات بازار 72 درصد رشد کرد

گروه بورس کالا - سردار خالدی‌: افزایش بهای طلا در بازارهای جهانی و به تبع آن رشد قیمت سکه در بازار نقدی، قیمت سکه در بازار آتی را نیز بیش از ۱۵ هزار تومان بالا برد تا رشد حجم معاملات نیز همپای رشد قیمت‌ها، رشدی ۷۲ درصدی را تجربه کند.
هر چند بازار جهانی طلا تحت تاثیر تنش‌های سیاسی در جهان عرب و شمال آفریقا و افزایش ذخایر طلا در چین طی هفته سپری شده روند رو به رشدی را ادامه داد؛ اما قیمت این کالا روز گذشته افت قابل توجهی را شاهد بود.




ترس از گسترش ناآرامی‌ها از لیبی به کشورهای دیگر، مخصوصا متمرکز شدن این تنش‌ها در مناطق نفت خیز، باعث شده تا قیمت نفت و طلا به بالاترین میزان خود برسد. همچنین کمیسیون اروپا پیش‌بینی رشد اقتصادی خود را برای سال ۲۰۱۱ با افزایش مواجه ساخت و اعلام کرد افزایش بهای نفت خام و سایر کالاها موجب می‌شود نرخ تورم این اتحادیه بیش از پیش‌بینی بانک مرکزی ظاهر شود، این در شرایطی است که تحلیلگران معتقدند اگر بانک مرکزی اروپا اقدام به افزایش نرخ بهره در این منطقه کند، نرخ تورم کاهش یافته و حجم معاملات در بازار طلا و نرخ آن، افت خواهد کرد.
اما همه این معادلات در حالی گفته می‌شود که به باور معامله‌گران، تا زمانی که بحران سیاسی در جهان عرب و شمال آفریقا تداوم داشته باشد و برای حل این مشکلات از جانب دولتمردان تدبیری اتخاذ نشود، قیمت طلا همچنان روند صعودی خواهد داشت؛ زیرا می‌توان گفت بحران موجود همانند یک حمایت‌کننده از نرخ طلا کاربرد دارد.
همچنین بازار داخلی نیز به تبع از رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی رشد قابل توجهی کرد؛ به طوری که نرخ سکه طرح جدید در بازار نقدی از ۳۸۰ هزار تومان به ۴۰۰ هزار تومان در روز چهارشنبه رسید؛ اما روز پنج شنبه تحت تاثیر افت نرخ جهانی سکه ۵ هزار تومان پایین آمد و به ۳۹۵ هزار تومان رسید. فعالان می‌گویند‌: بخشی از نوسانات بازار داخلی طلا مرتبط با بازارهای جهانی است؛ اما بخش دیگری از ارتباط طلا و دلار در داخل اقتصاد ایران بابت قابلیت تبدیل است؛ زمانی که قیمت طلا در بازارهای جهانی افزایش پیدا کند باید همان تعادل بین طلا و دلار حفظ شود. معامله‌گران معتقدند قیمت‌های لحاظ شده در بازار بالاتر از ارزش واقعی نرخ طلا است و به همین خاطر به نظر هنوز حبابی بودن قیمت‌ها و مصنوعی بودن آن در شرایط فعلی درست است.
از سویی دادوستدهای بازار آتی نیز متناسب و همگام با تغییرات قیمت سکه در بازار نقدی و قیمت طلا در بازارهای جهانی حرکت کرد؛ به طوری که رشد قیمت‌ها به بالای 15 هزار تومان رسید. سکه تحویل اسفندماه از ابتدا تا پایان روز کاری هفته 10 هزار و 743 تومان و 6 ریال گران شد. این در شرایطی بود که رشد سکه تحویل اردیبهشت ماه 14 هزار و 63 تومان و 2 ریال شد؛ اما قیمت سکه معاملاتی تیرماه نیز 15 هزار و 530 تومان و 9 ریال افزایش یافت. فعالان بازار امیدوارند که قیمت سکه در ماه‌های آینده با تداوم رشد ادامه یابد؛ به همین خاطر روند افزایشی قیمت سکه با تحویل در ماه‌های آینده را با شدت بیشتری پیش‌بینی کرده‌اند.
اما طی هفته گذشته در بازار آتی بورس کالا ۷ هزار و ۴۴۸ قرارداد به ارزش ۲۹۲ میلیارد و ۹۲۴ میلیون و ۱۵۰ هزار ریال دادوستد شد که نسبت به هفته گذشته از لحاظ حجمی ‌و ارزش مبادلات به ترتیب ۴۸/۷۱ و ۹۵/۷۲ درصد رشد داشت. برای سکه‌های تحویل اسفندماه ۳ هزار و ۳۹۴ قرارداد به ارزش ۱۳۱ میلیارد و ۲۱۵ میلیون و ۸۸۰ هزار ریال معامله شد. برای سکه‌های تحویلی اردیبهشت ماه نیز ۳ هزار و ۳۲۳ قرارداد به ارزش ۱۳۱ میلیارد و ۹۲۱ میلیون و ۴۶۰ هزار ریال مبادله شد. از سویی ۷۳۱ قرارداد به ارزش ۲۹ میلیارد و ۷۸۶ میلیون و ۸۱۰ هزار ریال انجام شد.
رشد حجم و ارزش معاملات در بازار آتی از دو هفته قبل آغاز شده که به نظر می‌رسد این رشد در هفته‌های آتی اندکی تعدیل پیدا کند؛ اما با این وجود معامله‌گران بر این باورند رشد قیمت‌های جهانی به تبع از تحولات سیاسی جهان پیوند خورده است.