گروه بورس کالا - هفته گذشته در بازار فولاد به‌رغم بهبود معاملات ورق، اما مقاطع نوسان کمی داشته اما در کل در بازار داخلی و بازارهای خارجی با رکود همراه بود. در بازار داخلی ایران نیز اگرچه تا حدودی تقاضا وجود دارد، اما موضوعاتی همچون قوانین انبارداری و عرضه‌های سلف بلند مدت، موجب عقب‌نشینی خریداران شده است. کاهش بیلت در بازارهای جهانی

هفته قبل در سی‌آی‌اس قیمت پیشنهادی بیلت ماه مارس دریای سیاه نسبت به هفته ماقبل تا ۲۰ دلار کاهش یافته و به ۶۱۰ تا ۶۲۰ دلار هر تن فوب رسیده است. اما خوشبینی تجار نسبت به روند آینده قیمت‌ها افزایش یافته است. برخی توانسته‌اند در ۶۰۰ تا ۶۱۰ دلار فوب به امارات بفروشند.

در خاور دور هنوز صادر‌کنندگان روس فعالیت چندانی ندارند و تنها ویتنامی‌ها تمایل به خرید دارند؛ البته هنوز معامله چندانی بسته نشده است. با توجه به کاهش قیمت‌ها در خاور میانه، در این منطقه نیز خریداران به دنبال تخفیف بیشترند. در چین قیمت بیلت تا ۵ دلار افت داشته و ۶۶۷ دلار با مالیات بر ارزش افزوده است. بازار ترکیه طی هفته گذشته کمی بهبود یافت و صادرکنندگان بیلت در این منطقه قیمت پیشنهادی خود را ۵ تا ۱۰ دلار هر تن بالا برده و به ۶۳۰ تا ۶۴۰ دلار هر تن فوب رساندند. اما صادرات سی‌آی‌اس به ترکیه هنوز افزایش نیافته است. متوسط قیمت هفتگی معاملات نقدی بیلت در بورس لندن ۵۵۲ دلار و سه ماهه ۵۶۸ دلار بوده که رشد داشته است.

بیلت در ایران در کف قیمت قرار گرفت

بازار بیلت در هفته گذشته با تنزل آرامی روبه‌رو بود. قیمت‌ها برای سایز ۱۵۰ میلیمتر تا ۱۰ تومان هر کیلو کاهش نشان داده و در بندر امام تا ۶۰۵ تومان و در انزلی تا ۶۴۰ تومان هر کیلو هم معامله شد؛ ولی برای سایزهای ۱۲۵ و ۱۰۰ میلیمتر این افت قیمت دیده نشد.

دو علت برای توقف سقوط قیمت بیلت وجود دارد اول آنکه قیمت‌ها به کف خود رسیده و عملا امکان عرضه پایین‌تر نیست، دوم آنکه عرضه‌کننده‌ها سیاست صبر و انتظار را در پیش گرفته‌اند؛ چرا که در صورت فروش بیلت امکان جایگزینی آن با کالای دیگر نیست مگر آنکه به اوراق مشارکت روی بیاورند که این روش هم هر زمانی امکان‌پذیر است؛ اما امید به افزایش قیمت در سال آینده برای بیلت دارند، چون قیمت این کالا با هیچ معادله وارداتی نمی‌خواند.

بیلت سایز ۱۵۰ میلیمتر آخر هفته در انزلی ۶۴۰ و سایز ۱۲۵ تا ۶۵۵ تومان روی تریلی هم معامله شد. این در حالی است که حداقل قیمت پیشنهادی بیلت به ایران ۶۴۰ دلار سی‌اف‌آر انزلی بوده است.

مقاطع در رکود

بازار مقاطع همچنان در رکود است؛ ولی نسبت آن در مناطق مختلف متفاوت است. در جنوب شرق آسیا میلگرد ترکیه تا ۶۸۵ دلار سی‌اف‌آر هم عرضه شد؛ ولی تقاضا کم است و بازار راکد. فقط همه چشم به بازار قراضه دوخته‌اند. در جنوب اروپا قیمت مقاطع حدودا ۱۵ دلار هر تن کاهش یافت که ناشی از ضعف تقاضا و کاهش قیمت بیلت بوده است.در ژاپن قیمت مقاطع بالا رفت که آن هم ناشی از افزایش قیمت قراضه است. در آمریکا قیمت میلگرد روی ۷۵۰ دلار هر شورت تن ثابت مانده؛ در حالی که کارخانه‌ها اعلام کرده‌اند قیمت‌ها برای ماه مارس افزایش نخواهد یافت، بلکه احتمالا کاهش می‌یابد. روس‌ها مجبورند قیمت خود را کاهش دهند چون ظرفیت ماه مارس هنوز فروش نرفته و روی دستشان مانده آنها هفته گذشته میلگرد را ۱۰ دلار ارزان تر فروختند و به ۶۶۰ دلار فوب دریای سیاه رساندند. روس‌ها به بازار اروپای شرقی امیدوارند همین طور تقاضای بازار داخلی خودشان، چون بازارهای خاورمیانه و شمال آفریقا فعلا به‌هم ریخته است. درعربستان که تنها بازار فعال این منطقه است قیمت ثابت ماند بعضی از خریدها انتظار کاهش قیمت را دارند.

تجار نگران ایرانی در بازار

قیمت میلگرد هر کیلو ۱۰ تومان به‌طور متوسط کاهش یافت، ولی بقیه مقاطع تقریبا ثابت ماندند. تنها دو هفته کاری تا پایان سال مانده است به‌همین دلیل اکثر تجار دست از خرید برداشته‌اند. در هفته گذشته بعضی کارخانه‌های داخلی سبدهای میلگرد ۱۴ به بالا تحویل فوری را تا ۷۴۵ تومان هر کیلو عرضه کردند که برای حل مشکلات مالی شان بود، همین‌طور یک محموله میلگرد وارداتی ۷۳۰ تومان در بندر امام پیشنهاد شد، این پیشنهادها ناشی از سردرگمی تجار و عدم امیدواری آنها به بازار سال آینده است.

صحبت‌های منابع مختلف مبنی بر کاهش قیمت‌ها به نگرانی‌ها دامن می‌زند، در حالی که عرضه وسیع چند کارخانه همزمان در بورس باعث می‌شود که خریداران از موجودی انبار دو ماه آینده مطمئن باشند. بنابراین کسی امیدوار به افزایش قیمت نیست، ولی همه نگران کاهش قیمت هستند از طرف دیگر خریدهای امروز تا اوایل اردیبهشت باید در انبار بماند که طبق قانون ممکن است مشمول تعزیرات شود. اگر دولت اعلام می‌کرد کالاهایی که تجار در اسفند تحویل می‌گیرند تا پایان خرداد برای فروش مهلت دارند کمی امیدواری به بازار تزریق می‌کرد. حتی آنها کمی نظر به خرید هم دارند ولی به‌علت این محدودیت زمانی ترجیح می‌دهند خرید خود را به تاخیر بیندازند، بنابراین روند عرضه ادامه خواهد داشت. در حالی که تقاضا خود را عقب می‌کشد. این شرایط باعث می‌شود احتمال تغییر قیمت تا پایان اردیبهشت ماه هم از بین برود.

در هفته گذشته میلگرد آجدار تا ۶۸۰ دلار سی‌اف‌آر بندر امام هم پیشنهاد شد، ولی خریدار نبود. حجم واردات میلگرد در بهمن ماه به حداقل خود در تمام سال ۸۹ رسیده است.

ورق رو به رشد

قیمت ورق در اکثر نقاط دنیا رو به افزایش بود. همزمان با آن نگرانی در مورد روند قیمت ورق ادامه دارد؛ چرا که اکثر خریداران اتفاق نظر دارند که قیمت به سقف خود نزدیک می‌شود و باید برگردد با این تردیدها بخشی از خریدارها که کالای خود را سفارش داده‌اند از بازار خارج می‌شوند. قیمت ورق در چین هفته گذشته توسط کارخانه‌ها بالا رفت، ورق گرم تا ۵۰ دلار، ورق سرد تا ۲۵ دلار و گالوانیزه هم ۴۰ دلار افزایش یافت، ولی قیمت در بازار چین ثابت ماند چون موجودی انبارها بالا است و احتمالا در هفته آینده قیمت‌ها کاهش یابد. روس‌ها هم قیمت‌ها را تا ۹۰ دلار هر تن بالا بردند، اوکراینی‌ها هم ۲۰ دلار، ولی قزاق‌ها قیمت خود را تغییر ندادند، کارخانه‌های اروپا امیدوارند در فصل دوم سال قیمت ورق ۵ درصد بالاتر برود، ولی معلوم نیست بازار پذیرای آن باشد. چون کالاهای وارداتی این اجازه را نمی‌دهد. در عربستان قیمت‌ها تغییر نکرده و همچنان ثابت است، در حالی که بازار امارات ساکت است و خریداری برای ورق نیست. در آمریکا قیمت ورق همچنان ثابت و محکم ایستاده است، ولی دلیل آن عرضه محدود و کنترل بازار توسط کارخانه‌ها است، اما خریدارها می‌گویند که قیمت به سقف خودش رسیده است.

عرضه‌های محدود ورق در بازار داخلی

بازار ورق در ایران هفته گذشته ثابت بود، اکثر مصرف‌کننده‌ها دست از خرید کشیده‌اند؛ چون هفته آینده عملا تولید را متوقف خواهند کرد و انبار گردانی را شروع می‌کنند. در حالی که تقاضا پایین است عرضه زیادی در بازار نیست تنها مبارکه این هفته در بورس فروش خواهد داشت که حجم آن هم مثل هفته‌های قبل محدود است. روز سه‌شنبه اعلام شد که قزاق‌ها ورق سرد را هر تن ۵۰ دلار کاهش قیمت داده‌اند این امر به معنای ثبات قیمت این کالا در بازار ایران عنوان شد، ولی انگیزه‌ای هم برای خرید نیست. بعضی از دست‌اندرکاران نگران کاهش قیمت از طرف مبارکه در سال آینده هستند که بعید به نظر می‌رسد چون قیمت ورق در دنیا محکم ایستاده است.

تا قبل از اسفند محدودیت عرضه بعضی کالاها دیده می‌شد، ولی با افت تقاضا عملا این محدودیت‌ها کمتر دیده می‌شود. ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر هفته گذشته تغییر قیمت نداشت و در ۷۳۵ تومان در انزلی ثابت ماند دیگر اقلام ورق هم ثابت ماند. ورق گرم تحویل بنادر شمالی ۷۳۰ تا ۷۵۰ دلار، ورق سرد ۷۹۰ دلار و ورق گالوانیزه ۹۱۰ دلار عرضه می‌شود.