کاهش قیمت به دنبال رکود بازار آهن

زهرامسافر

طی هفته گذشته بازار آهن با رکود مواجه شد؛ به گونه‌ای که علاوه بر بازار غیررسمی‌، بازار رسمی نیز ‌این رکود را در مبادلات تجربه کرد. طی ‌این مدت همچنین عرضه فولادسازان خصوصی نیز در رینگ فولاد نیز رونق نداشت و از‌این رو رکود مبادلات در رینگ فلزی بورس کالا نیز کاملا مشهود بود.در نخستین هفته از بهمن ماه سال جاری آهن آلات در بازار تهران از روند کاهشی قیمت برخوردار بود. در ‌این مدت، میلگرد با کاهش ۵ تا ۱۵ تومانی نرخ در هر کیلو به ۸۲۳ تا ۸۳۰ تومان رسید.تیرآهن نیز با کاهش قیمت طی مبادلات هفته گذشته در بازار تهران به فروش رسید؛ به گونه‌ای که‌این افت بین ۵۰۰ تومان تا ۱ هزار تومان در هر شاخه در نوسان بود.شمش فولاد نیز در بازار داخل به‌رغم روند رو به رشد قیمت‌های جهانی‌، کاهش قیمت را در بازار تهران تجربه کرد.

آغاز بهمن‌ماه با کاهش قیمت‌ها

در نخستین روز مبادلاتی از بهمن ماه سال جاری، نرخ آهن‌آلات در بازار تهران کاهش داشت؛ به گونه‌ای که میلگرد با کاهشی بین ۵/۰ تا ۱ درصدی در هر کیلو به ۸۴۰ تا ۸۲۵ تومان رسید.در‌این روز، تیرآهن نیز با افت قیمت در بازار تهران مورد مبادله قرار گرفت، به جز رشد قیمت تیرآهن‌های شاخه‌های ۱۶،۱۸ مابقی سایزها کاهش نرخ را تجربه کردند.طی معاملات روز یاد شده، میلگرد برخی از فولادسازان خصوصی با کاهش نرخ در بازار غیررسمی عرضه شد. همچنین نبشی تولید داخل برخی از تولیدکنندگان با کاهش قیمت در بازار غیررسمی به فروش رسید. شمش فولاد تولید داخل همانند روز‌های ماقبل از آن بدون تغییر قیمت از سوی فولادسازان خصوصی در بازار غیررسمی مورد مبادله قرار گرفت.

رشد قیمت تیرآهن در روز یکشنبه

در معاملات روز یکشنبه سوم بهمن ماه جاری تیرآهن با افزایش قیمتی بین ۵۰۰ تومان تا ۲ هزار تومان به فروش رسید. در ‌این مدت، میلگرد در بازار تهران به نرخ‌های روزهای ماقبل از آن در بازار تهران عرضه و تغییر قیمت نداشت.در‌این روز، محصولات فولادی بخش خصوصی از ثبات قیمت برخوردار بودند؛ به گونه‌ای که میلگرد اغلب فولادسازان خصوصی بدون نوسان نرخ در بازار غیررسمی عرضه شد.در‌این مدت، نبشی و شمش فولاد تولید داخل بدون نوسان نرخ از سوی بخش خصوصی در بازار غیررسمی به فروش رسید.

تعطیلات در بازار آهن در روز دوشنبه

طی روز دوشنبه چهارم بهمن ماه جاری بازار آهن آلات به علت تعطیلی وسط هفته در رکود نسبی به‌سر برد. در‌این مدت، میلگرد ثبات قیمت را در بازار تهران تجربه کرد.در معاملات روز یاد شده، تیرآهن شاهد نوسان قیمت بود، به گونه‌ای که به‌رغم کاهش هر شاخه تیرآهن ۱۴،۱۸ اما تیرآهن شاخه ۲۴،۲۷ از رشد و تیرآهن سایز۲۲ و ۲۰ از ثبات نرخ برخوردار بودند. در معاملات روز دوشنبه هفته گذشته، نرخ محصولات فولادسازان خصوصی همچنان بر روی منحنی ثبات قرار داشت.میلگرد، نبشی، شمش و پروفیل فولادی تولیدکنندگان بخش خصوصی بدون نوسان قیمت در بازار غیررسمی مورد مبادله قرار گرفت.

چهارشنبه و کاهش قیمت آهن‌آلات

طی مبادلات روز چهارشنبه ششم بهمن ماه جاری آهن آلات در بازار تهران کاهش قیمت را تجربه کرد؛ به گونه‌ای که میلگرد با افتی بین ۲/۰ تا ۷/۱ درصدی در هر کیلو روبه‌رو شد. در ‌این مدت، تیرآهن نیز از کاهشی بین ۷۰۰ تومان تا ۷ هزار تومان در نوسان بود.طی مدت یاد شده، خصوصی‌ها نیز در‌این مدت نرخ محصولات تولیدی خود را کاهش دادند؛ به گونه‌ای که میلگرد برخی از فولادسازان خصوصی از افت قیمت برخوردار بود. در ‌این روز، نبشی و شمش فولاد بدون تغییر قیمت در بازار غیر رسمی به فروش رسید.