مرکز خدمات فولاد ایران- قیمت نقدی اسلب در بازار واردات جنوب شرق آسیا و تایوان به ۷۰۰ دلار سی‌اف‌آر افزایش یافته است. عرضه اسلب در این منطقه محدود است و برخی عرضه‌کنندگان قصد دارند معامله‌ها را از ۷۰۰ دلار سی‌اف‌آر آغاز کنند. آن دسته از تولید‌کنندگان سی‌آی‌اس که موجودی دارند قیمت پیشنهادی را ۷۱۰ تا ۷۳۰ دلار سی‌اف‌آر نیز اعلام کرده‌اند. برخی تجار از معاملاتی در ۶۷۰ تا ۶۸۰ دلار سی‌اف‌آر در تایوان در نیمه اول ژانویه خبر داده‌اند و اخیرا در تایلند در ۶۸۰ دلار سی‌اف‌آر معامله شده است. نوردکاران از معامله در این قیمت‌ها اجتناب می کنند؛ چرا که قیمت ورق گرم در منطقه ۷۱۰ تا ۷۲۰ دلار فوب است و جایی برای سوددهی نمی‌گذارد.

شایعاتی از معامله اسلب اوکراین در قیمت ۷۰۰ دلار سی‌اف‌آر اندونزی شنیده شده و این بعید نیست چون قیمت ورق گرم در اندونزی از ۸۰۰ دلار عبور کرده است.

به نظر تجار کره‌ای این افزایش قیمت اسلب با توجه به شرایط بازار مواداولیه و رشد جهانی قیمت فولاد عجیب نیست، ولی معامله‌ای در این سطوح ندیده اند. برخی نیز قیمت معاملات را ۶۵۰ دلار سی‌اف‌آر کره اعلام کرده‌اند. قیمت‌ها هر روز تغییر می‌کند، ولی باید دید چه کسی در این سطوح بالا خرید خواهد کرد.

سکوت در بازار بیلت سی‌آی‌اس حکمفرماست

در همین حال بازار صادرات بیلت سی‌آی‌اس با سکوت مواجه شده، ظاهرا فعالان بازار در حال بررسی بازار قراضه‌اند تا روند این بازار را پیش‌بینی کنند. از اوایل هفته قبل بازار بیلت سی‌آی‌اس به رکود رفته است.

در حالی که فعالیت بازار محدود است، از طرفی در پشت صحنه تولید‌کنندگان ترکیه در حال بررسی بازار برای خرید قراضه یا بیلت هستند. برخی اظهار داشته‌اند که بیلت سی‌آی‌اس ۶۵۰ تا ۶۵۵ دلار سی‌اف‌آر به آنها پیشنهاد شده و قیمت رایج بازار این چنین خواهد بود، ولی عرضه‌کنندگان سی‌آی‌اس تاکید دارند چنین قیمت‌هایی پیشنهاد نداده‌اند.

در حالی که در بازار دریای سیاه تقاضا پایین است، در منطقه خاور دور همچنان همه به دنبال خرید بیلت هستند. از طرفی فصل ساخت وساز در سی‌آی‌اس به سرعت نزدیک می شود.

عرضه کننده‌ها معتقدند تا چند هفته‌ای چیزی برای فروش نخواهند داشت. برخی معتقدند، می‌توانند تولید را کمی کاهش دهند تا عرضه و تقاضا به توازن برسد. در بازار قراضه نیز سکوت ادامه دارد. اغلب انتظار دارند این هفته بازار آرام باشد و هفته آینده رونق بیشتری داشته باشد.