سرنوشت نامعلوم نرخ پایه محصولات پلیمری

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: معاملات رینگ شیمیایی روز گذشته در آرامش سپری شد. در این روز نرخ اکثر محصولات شیمیایی نسبت به هفته گذشته روند ثابتی داشت. البته در این روز بیشترین خبری که در بازار پتروشیمی وجود داشت، بازگشت نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به ماه مرداد بود.

اگر چه در روزهای اخیر تغییر نرخ پایه محصولات پتروشیمی از سوی هیات دولت، خبری بود که حول و حوش بازار پتروشیمی جریان داشت، اما عدم تغییر نرخ‌های پایه سبب شد تا همچنان مجتمع‌های پتروشیمی از این موضوع ناراضی باشند.

شنیده‌های روز گذشته حاکی از این بود که در روزهای آینده نرخ‌های پایه محصولات پتروشیمی افزایش خواهد یافت یا اینکه خوراک پتروشیمی‌ها با نرخ مردادماه به آنها تحویل داده خواهد شد.

این در حالی است که پیش‌تر از این مجتمع‌های پتروشیمی برای هر تن گاز ۶۰ دلار هزینه می‌کردند، اما در حال حاضر این رقم به ۱۴۵ دلار در هر تن رسیده است. بسیاری از آگاهان بازار نیز به نرخ یک هزار و ۳۰۰ دلاری پروپیلن در بازارهای جهانی اشاره می‌کنند، اما در حال حاضر پروپیلن در رینگ پتروشیمی یک هزار و ۲۰۰ تومان معامله می‌شود. بسیاری از مجتمع‌ها نیز می‌گویند: حاشیه سود آنها کاهش یافته است، این در حالی است که برخی از مجتمع‌های پتروشیمی، کالاهای خود را خارج از بورس به فروش می‌رسانند و ملزم به رعایت نرخ‌گذاری فوب مردادماه نیستند.

خرید خوراک با نرخ امروز و فروش محصولات با فوب مردادماه

در این روز اکثر محصولات شیمیایی مانند هفته‌های گذشته با نرخ پایه معامله شدند و تنها برخی از آف‌گریدها با رشد اندک قیمت در رقابت نسبت به هفته گذشته مواجه شدند.

در این روز فعالان اقتصادی، از کمبود پلی‌اتیلن سنگین EX۵ در بازار خبر داده و می‌گویند: مجتمع‌های تولیدکننده این کالا، فروش EX۵ با نرخ فوب مردادماه را تنها دامن زدن به ضرر مجتمع‌های خود عنوان می‌کنند و تمایلی به عرضه این کالا در رینگ پتروشیمی ندارند.

البته برخی از آگاهان بازار نیز از حادثه آتش‌سوزی در واحد پلی‌اتیلن سنگین پتروشیمی مارون خبر می‌دهند و می‌گویند: این مجتمع در حال حاضر قادر به تولید EX۵ نیست، به همین دلیل حواله‌های این کالا به خریداران داده نشده است، اما برخی دیگر از فعالان بازار نیز عدم تولید EX۵ را تنها دلیل عدم عرضه این کالا می‌دانند و می‌گویند: این کالا در حال حاضر در مجتمع مارون تولید می‌شود.

همچنین آگاهان بازار می‌گویند: پتروشیمی اراک به دلیل احتمال ایجاد ضررهای مالی از عرضه پلی‌اتیلن سنگین تزریقی ۵۶۲۰ در بورس کالا در روز سه‌شنبه خودداری کرده است. این در حالی است که برخی دیگر از فعالان بازار می‌گویند: در هفته‌های اخیر به دلیل سهمیه‌بندی‌های فراوان در بورس کالا، ۵۶۲۰ به دست مصرف‌کنندگان نرسیده است و به همین دلیل پتروشیمی اراک اقدام به فروش محصولات خود به مصرف‌کنندگان نهایی کرده است.

عرضه دو هفته گذشته ۵۶۲۰ در رینگ پتروشیمی با تقاضای ۱۸ هزارتنی در بورس کالا مواجه شد و بیشتر مصرف‌کنندگان با توجه به سهمیه‌بندی‌های موجود تنها توانستند این کالا را از ۷ تا ۱۸ تن خریداری کنند.

اگرچه مجتمع‌های پتروشیمی به فروش محصولات با نرخ فوب مردادماه معترض هستند، اما انتظار دارند با توجه به اینکه مصوبه دولت را در خصوص عرضه محصولات در بورس کالا رعایت کرده‌اند، دولت نیز تسهیلاتی را برای آنها در نظر گیرد.

این نکته را نیز نمی‌توان فراموش کرد که محصولات در رینگ پتروشیمی و در حال حاضر با نرخ فوب مردادماه عرضه و با ۵ درصد بالای فوب خریداری می‌شود، معاملاتی بی‌رقابت و بدون در نظر گرفتن نرخ‌های جهانی و مسلما اگر این روند ادامه‌دار شود، مجتمع‌های پتروشیمی زیان‌ده خواهند شد.