گروه بورس کالا- تلاش برای ثابت نگه داشتن قیمت آهن در بورس کالا دیروز منجر به این شد تا تمامی فولادسازانی که در بورس عرضه داشتند اعم از دولتی و خصوصی، کالای خود را با قیمت ۷۸۰ تومان به فروش برسانند. بر اساس این گزارش، در این روز از یکسو از عرضه‌کننده‌ها خواسته شد تا حجم عرضه را افزایش دهند و در برخی از عرضه‌ها از جمله عرضه میلگرد یزد و کویر نیز از کارگزاران درخواست شد تا از حجم تقاضای خود به جهت رقابتی نشدن بازار بکاهند.

کارگزاران نه تنها به این فرآیند که آن را تثبیت دستوری نرخ می‌دانند اعتراض کردند بلکه از سویی این مساله که ذوب آهن تیرآهن و میلگرد خود را به طور مجزا عرضه نمی‌کند اعتراض داشتند. به گفته کارگزاران بورس، ذوب‌آهن که هفته قبل سبد میلگرد و تیرآهن خود را با نرخ ۷۵۰ عرضه کرده بود، دیروز در حالی با قیمت ۷۸۰ تومان روی تابلو آمد که با توجه به ترکیب این سبد، نرخ میلگرد آن بالاتر از خصوصی‌ها برای مشتریان تمام می‌شود و به بیانی دیگر در حال حاضر، این از نظر آنها منطقی نیست که تولیدکننده‌های خصوصی میلگرد خود را با نرخ ۷۸۰ در بورس می‌فروشند و از هرگونه نوسان قیمت آنها جلوگیری می‌شود، اما در سوی دیگر سبد ترکیبی تیرآهن و میلگرد ذوب‌آهن نیز با نرخ ۷۸۰ تومان معامله می‌شود. فعالان بازار قیمت‌های کنترل شده را علت بروز این تناقض‌ها در معاملات بورس عنوان می‌کنند.

به گفته خریداران بورس کالا، علاوه بر اینکه ذوب‌آهن بهتر است تا تیرآهن و میلگرد خود را به صورت مجزا عرضه کند باید تجدید نظر در فرآیند قیمت‌های بورس نیز صورت بگیرد و از تقاضای کارگزاران که تقاضای بازار محسوب می‌شود کم نشود؛ چرا که به عقیده آنها اگرچه سلف‌های عرضه شده بلندمدت و برای ماه آذر و دی است، اما تصور برخی فعالان از آینده بازار، خرید کردن را منطقی‌تر از خرید نکردن کرده است.

مقاومت خریداران در برابر کاهش تقاضا

دیروز در برخی از عرضه‌ها ناظر تالار علاوه بر درخواست بالا رفتن حجم عرضه، از خریداران نیز درخواست کرد که حجم تقاضای خود را کاهش دهند تا بازار به رقابت و افزایش قیمت منجرنشود.

یکی از پرالتهاب‌ترین معاملات دیروز در رینگ فولاد، معامله فولاد کویر بود که عدم موافقت برخی از کارگزاری‌ها با کاهش حجم دستور خریدهایشان مدت زمان زیادی از تالار گرفت. از سویی این شرکت که سبد میلگرد خود را هفته قبل توانسته بود با نرخ ۸۱۰ تومان بفروشد، دیروز کاهش داد و با قیمت ۷۸۰ تومان عرضه کرد. البته به عقیده برخی از کارگزاران بورس کالا، نوع ترکیب سبدی که دیروز عرضه شد و مقایسه آن با سبدی که هفته قبل عرضه شده بود نشان می‌دهد که عملا کاهش قیمتی در این عرضه صورت نگرفته؛ چرا که ترکیب سبد هفته تا حد ۳۰ تومان با ارزش‌تر از کالایی بود که دیروز عرضه شد.

فروش ۱۳۱ هزار و ۳۸۰ تن کالا در بورس

طی معاملات روز گذشته در بورس کالا سبد میلگرد A۳-۱۴ تا ۳۲ مجتمع فولاد بناب با نرخ ۷۸۰ تومان عرضه شد که ۴۵۱۰ تن معامله شد.سبد میلگرد A۳،۱۴ تا ۲۵ گروه ملی نیز با نرخ ۷۸۰ تومان ۱۷ هزارو ۴۹۰ تن معامله شد.سبد میلگرد A۳-۱۴ تا ۲۵ فولاد یزد دیروز با نرخ ۷۸۰ تومان ۷۳۰ تن معامله شد.

سبد میلگرد A۳-۱۴ تا ۳۲ فولاد کویر نیز دیروز با نرخ ۷۸۰ تومان ۱۴ هزارو ۸۰ تن معامله شد.مجتمع فولاد بناب، میلگرد و تیرآهن مخلوط را نیز ۷۴۰ تومان، ۲ هزار و ۶۴۰ تن معامله کرد.سبد میلگرد و تیرآهن ذوب‌آهن اصفهان نیز دیروز با نرخ ۷۸۰ تومان ۸۵ هزارو ۳۶۰ تن معامله شد.