گروه بورس کالا- کتایون دارابی: رشد نرخ محصولات پلیمری که در دو، سه هفته اخیر بر اثر کاهش حجم واردات، شروع فصل مصرف و هجوم خریداران با نفوذ افزایش یافته بود، در روز گذشته باز هم برای برخی از کالاها ادامه‌دار شد. با این حال از تحرک رینگ پتروشیمی در این روز اندکی کاسته شد و برخی از کالاها روند نزولی در پیش گرفتند.

البته در این روز Hها، ۰۰۷۵، ۰۲۰ و BL۳ به‌رغم روند رو به رشد هفته‌های اخیر با افت قیمت در رینگ پتروشیمی روبه‌رو شدند.

به گفته فعالان اقتصادی، عدم بارگیری BL۳ در هفته‌های اخیر و عدم تحویل ۵ تا ۶‌هزارتن از این کالا به خریداران سبب شد تا در این روز تاجران BL۳ با احتیاط بیشتری برای خرید ۰۰۷۵ و ۰۲۰ اقدام کنند.

BL۳ در این روز با نرخ هفته گذشته یعنی یک‌هزار و ۳۳۳ تومان معامله شد. ۰۰۷۵ نسبت به هفته گذشته ۷۲ تومان کاهش نرخ را تجربه کرد و با قیمت یک‌هزار و ۳۸۱ تومان توسط کارگزاران خریداری شد. ۰۲۰ نیز در این روز ۸۶ تومان نسبت به هفته گذشته ارزان‌تر معامله شد. این کالا با نرخ یک‌هزار و ۳۶۸ تومان خریداری شد.

روند رو به رشد نرخ پلی اتیلن ترفتالات

در این روز همچنین نرخ محصولات پتروشیمی تبریز رو به بالا بود و BG‌ها برخلاف تقاضای پایین در ماه گذشته با رشد قیمت چشمگیری مواجه شدند.

به اعتقاد آگاهان بازار، BG‌ها تاکنون بالای نرخ یک‌هزار و ۴۰۰ معامله نشده بودند، اما در این روز تقاضا برای خرید این کالاها افزایش یافته بود.

BG۸۲۱ در این روز با نرخ یک‌هزار و ۴۳۵ تومان خریداری شد که نسبت به هفته گذشته با رشد ۶۱ تومانی قیمت مواجه شد.

BG۷۳۲ نیز در این روز نسبت به هفته گذشته ۸۳ تومان رشد نرخ را تجربه کرد و با قیمت یک‌هزار و ۳۶۷ تومان در رقابت خریداری شد.

به گفته فعالان اقتصادی، افزایش چشمگیر نرخ BG‌ها به دلیل پایان فصل گرما رخ داده است.

«۶۵۵۸» ۱۱ تومان گران شد

اگر چه بازار داخلی پی وی سی در روزهای اخیر اندکی دچار سکون شده بود و فعالان بازار در انتظار افت قیمت‌ها یا حداقل تثبیت نرخ‌های هفته گذشته بودند، اما ۶۵۵۸ در این روز ۱۱ تومان گران‌تر از هفته گذشته معامله شد.

این کالا با نرخ یک‌هزار و ۱۷۴ تومان توسط کارگزاران خریداری شد. با این وجود ۷۰۵۴ که پس از یک دوره غیبت از هفته گذشته روی تابلوی بورس کالا آمده بود، با کاهش ۹ تومانی قیمت مواجه شد.

پیش‌بینی روند بازار پلیمری‌ها در هفته آتی

با وجود اینکه رینگ پتروشیمی در این روز شاهد نوسان قیمت‌ها بود، اما بسیاری از آگاهان بازار به دلیل شروع مصرف داخلی و کاهش حجم واردات در هفته‌های آتی، بازار پتروشیمی‌ها را رو به رشد پیش‌بینی می‌کنند و معتقدند هفته آتی بازار دوباره با یک شوک دیگر مواجه خواهد شد و سپس به سوی تثبیت نرخ‌ها پیش خواهد رفت.

این در حالی است که بازار فلزات نیز پس از یک دوره روند صعودی نرخ‌ها روز دوشنبه با کنترل بورس کالا، اندکی دچار افت قیمت‌ها شد. هاشم باروتی، مدیر معاملاتی کارگزاری پارس ایده بنیان در این باره می‌گوید: عمده‌ترین مشکل بازار پتروشیمی‌ها طی هفته‌های اخیر، تنظیم بازار توسط وزارت بازرگانی یا صنایع است که نه تنها سبب کاهش نرخ‌ها نشده، بلکه فعالان بازار با پیش فرض افزایش محدودیت‌های احتمالی اقدام به خرید محصولات پلیمری با قیمت‌های بالاتر می‌کنند.

با این حال برخی دیگر از فعالان بورس، جو روانی، ایجاد محدودیت‌های اقتصادی را در بازار پلیمری‌ها طی هفته‌های اخیر بسیار پررنگ می‌دانند و معتقدند مصرف در مدت یاد شده بیش از تولید بوده است و همین موضوع سبب شده تا نرخ‌ها رو به رشد باشد.

به گفته برخی از فعالان اقتصادی، رشد نرخ نفت در روزهای اخیر و احتمال افزایش نرخ محصولات پلیمری در روزهای آینده سبب شده است تا خریداران تمایل بیشتری به خرید و انبار محصولات داشته باشند؛ اما کاهش واردات و تولیدات داخلی که کفاف کارخانه‌ها را نمی‌دهد از سوی دیگر توانسته است بازار پلیمری را با نوسان همراه کند.

انبساطی ۳۰۰ رکورددار افزایش نرخ بود

در این روز مانند هفته‌های گذشته باز هم APS‌ها توانستند رکود‌دار رشد قیمت‌ها باشند. به گفته فعالان اقتصادی، عدم واردات APS‌ها سبب شده است تا طی هفته‌های اخیر، این کالاها رشد چشمگیر قیمت را تجربه کنند.

در این روز انبساطی ۳۰۰ بیشترین افزایش نرخ را تجربه کرد. این کالا نسبت به هفته گذشته ۱۹۵ تومان گران‌تر و با قیمت یک‌هزار و ۹۶۸ تومان خریداری شد. انبساطی ۴۰۰ نیز در این روز دومین رکورددار افزایش نرخ بود. این کالا نسبت به هفته گذشته ۱۸۷ تومان گران‌تر و با نرخ یک‌هزار و ۸۷۳ تومان خریداری شد.

SBR نیز در این روز سومین کالایی بود که بیشترین افزایش نرخ را در این روز تجربه کرد. این کالا با نرخ دو‌هزار و ۱۷۷ تومان خریداری شد که نسبت به هفته گذشته ۱۴۸ تومان رشد قیمت را تجربه کرد.