طرح توسعه مجتمع فولاد بناب به بهره‌برداری رسید

گروه بورس کالا- طرح توسعه مجتمع فولاد بناب در استان آذربایجان شرقی روز گذشته با حضور رییس‌جمهوری و وزیر صنایع و معادن و مسوولان صنعتی به بهره‌برداری رسید. خط تولید میلگرد آجدار مجتمع فولاد صنعت سهند و خط تولید و ذوب شمش فولادی مجتمع فولاد صنعت شهریار از مجموعه‌های مجتمع فولاد بناب در استان آذربایجان شرقی با سرمایه‌گذاری یک‌هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی برای ۸۰۰ نفر در شهرک صنعتی بناب راه‌اندازی شده و ظرفیت تولید سالانه این واحد بیش از یک میلیون تن میلگرد آجدار است. فعالیت شرکت فولاد صنعت شهریار از خانواده مجتمع فولاد بناب، شامل ذوب و تولید انواع شمش‌های فولادی است که با سرمایه‌گذاری یک‌ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی برای ۷۰۰ نفر در شهرک صنعتی بناب در استان آذربایجان شرقی راه‌اندازی شده است. ظرفیت تولید سالانه این واحد ۵۰۰ هزار تن شمش فولادی اعلام شده است. مجتمع فولاد بناب هم‌اکنون دارای چهار شرکت شامل فولاد شاهین بناب، فولاد صنعت بناب، فولاد صنعت شهریار و فولاد صنعت سهند است.

ظرفیت تولید طی ۵ سال دو برابر شد

علی‌اکبر محرابیان، وزیر صنایع و معادن در مراسم بهره‌برداری از طرح توسعه مجتمع فولاد بناب با اشاره به اینکه ظرفیت تولید فولاد طی پنج سال گذشته دو برابر شده است، گفت: از شاخص‌های مهم توسعه و پیشرفت هر جامعه‌ای تولید و مصرف سیمان و فولاد است و برای تولید این دو کالا در کشور امروز هیچ محدودیتی وجود ندارد.

وزیر صنایع سرمایه‌گذاری‌های انجام شده برای توسعه فعالیت‌های صنعتی و تولیدی در استان آذربایجان شرقی را بسیار مطلوب خواند و گفت: در مجتمع فولاد بناب هر سه ماه یک طرح توسعه اجرا خواهد شد و این موضوع نشانگر ظرفیت و توانمندی بخش خصوصی و همچنین ویژگی‌های ممتاز استان برای جذب سرمایه‌گذاری‌های مشترک داخلی و خارجی است.

احداث شهرک صنعتی نمونه در مرز ایران و ترکیه

وزیر صنایع و معادن همچنین در این مراسم اعلام کرد: با توافق‌هایی که بین ایران و ترکیه صورت گرفته، شهرک صنعتی نمونه با ظرفیت‌های بالا و با بالاترین استانداردها در مرز ایران و ترکیه احداث می‌شود. محرابیان گفت: این استان با ظرفیت‌های بالای انسانی و شرایط جغرافیایی منحصر به فرد و مجاورت با کشورهای ترکیه، عراق، ‌جمهوری آذربایجان و نخجوان زمینه بسیار مناسبی برای گسترش صنعت دارد. وی با اشاره به اینکه گسترش صنایع آذربایجان جهش صنعتی کشور را به دنبال دارد، افزود: سرمایه‌گذاران کشور باید با الگو گرفتن از شهرک صنعتی سرمایه‌گذاری خارجی تبریز، طرح‌های صنعتی قابل اجرا به صورت مشترک با کشور ترکیه را پیشنهاد کنند.

وزیر صنایع و معادن تصریح کرد: در سه ماه گذشته بیش از چهار طرح بسیار بزرگ صنعتی با مشارکت ترکیه در کشورمان اجرا شده که خود، ظرفیت بالای همکاری این دو کشور را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه صنعتگران این استان روی تمام صنعتگران کشور را سفید کردند، خاطرنشان کرد: آمار رشد صنعتی آذربایجان شرقی شگفت‌آور بوده و نمونه‌ای از سرعت بالای احداث پروژه‌های صنعتی را می‌توان در طرح فولاد بناب مشاهده کرد که کلنگ احداث آن پنج ماه پیش بدون حضور هیچ سهامدار دولتی و به دست بخش خصوصی زده شده بود و راه‌اندازی آن آغاز احداث یکی از بزرگ‌ترین شهرک‌های صنعتی کشور است. محرابیان با اشاره به اینکه طبق گفته رییس‌جمهوری، ماموریت اصلی ما ساختن ایران است، اظهار داشت: یکی از پایه‌های اصلی ساختن کشور، گسترش پروژه‌های عمرانی است که عناصر اصلی آن سیمان و فولاد بوده و ما برخلاف سال‌های گذشته امروز در تولید سیمان و فولاد به خودکفایی رسیدیم و برای ساختن ایران هیچ محدودیتی از این ناحیه نداریم. وی با بیان اینکه کشور ما با پیشرفتی غیرقابل تصور اکنون در جایگاه پنجم تولید سیمان جهان قرار گرفته، گفت: در طول پنج سال گذشته ظرفیت تولید فولاد در کشور دو برابر شد.

افزایش ۱۵درصدی تولید فولاد ایران

رییس هیات‌مدیره شرکت فولادگستر تبریز نیز در این مراسم گفت: با افتتاح مجتمع فولاد صنعت و شهریار در شهرستان بناب ۱۵ درصد به تولید فولاد ایران افزوده شد.

محمدرضا زنوزی ادامه داد: این طرح‌ها که امروز به دست ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت، شامل ذوب و ریخته‌گری پیوسته به ظرفیت ۵۰۰ هزار تن، دو خط نورد به ظرفیت ۱ میلیون تن بود که برای ۱۵۰۰ نفر به صورت مستقیم ایجاد اشتغال نمود. وی گفت: فازهای در دست اجرای بعدی شامل سه کارخانه ذوب به ظرفیت دو میلیون تن، یک کارخانه احیای مستقیم به ظرفیت ۵/۱ میلیون تن و سه کارخانه نورد به ظرفیت ۵/۱ میلیون تن است که در مجموع در زمینی به مساحت ۱۵۰ هکتار و ۶۰۰ هزار متر سوله سرپوشیده به فاصله هر سه ماه یکبار راه‌اندازی خواهد شد. وی تصریح کرد: در مجموع پس از تکمیل طرح‌های یاد شده ظرفیت نوردی به ۵/۴ میلیون تن، ذوبی به ۵/۲ میلیون تن و احیا به ۵/۱ میلیون تن افزایش خواهد یافت. زنوزی تاکید کرد: همه این کارها از سال ۱۳۸۵ شروع شده است و در ظرف چهار سال هفت هزار شغل در این مجتمع ایجاد شده است.