مرکز خدمات فولاد ایران- چندین هفته است که بازار فولاد اروپا در رکود است. در ماه‌های مارس تا آوریل بسیاری از مصرف‌کننده‌ها و تجار موجودی انبار‌ها را به سرعت افزایش دادند تا خود را در مقابل افزایش قیمت‌های فصل سوم بیمه کنند. در نتیجه موجودی آنها کافی است و خریدی انجام نمی‌دهند. همچنین بحران مالی چند کشور اروپایی، نگرانی از دور جدید رکود اقتصادی، افت شدید ساخت‌وساز و توقف بهبود صنعت خودرو سازی اروپا همگی نگاه به آینده را مایوسانه ساخته است. در دو ماه گذشته تقاضای فولاد اروپا پایین بوده و خرید‌ها در حجم کم انجام گرفت. با نزدیک شدن به اواسط تابستان عوامل فصلی نقش مهمی در شرایط دارند. گرچه تحلیلگران امید چندانی ندارند که اوضاع حتی با رسیدن پاییز هم تغییر کند.

همچنین تولیدکنندگان ورق اروپا از اعلام قیمت اجتناب می‌کنند. قیمت ورق گرم در اروپا بین ۵۸۰ تا ۶۱۰ یورو در هر تن درب کارخانه و ورق سرد ۶۵۰ تا ۶۷۰ یورو درب کارخانه است. تنها ورق برشی این ماه ارزان‌تر شد که از ۶۸۰ تا ۷۰۰ یورو به ۶۲۰ تا ۶۶۰ یورو در هر تن درب کارخانه رسیده است. چند تولیدکننده بزرگ از افزایش قیمت ۵۰ یورویی جولای خبر داده‌اند و دلیل آنها افزایش هزینه مواد اولیه است. تایسن کروپ اظهار داشته قیمت سنگ‌آهن برزیل از ۶۶ یورو سال گذشته به ۱۶۰ یورو هر تن سی آی اف رسیده و این یعنی افزایش دو میلیارد یورو به هزینه‌های تولید این کارخانه.

در هر حال قیمت‌ها بر اساس هزینه تولیدکننده‌ها تعیین نمی‌گردد. به همین دلیل است که افزایش قیمت ورق اروپا برای ماه جولای بعید به نظر می‌رسد. آرسلورمیتال سعی داشت اوایل ژوئن قیمت ورق خود را از ۶۱۰ یورو به ۶۴۰ تا ۶۵۰ یورو درب کارخانه افزایش دهد، ولی نتوانست. در شرایط فعلی که مصرف‌کنندگان اروپایی به علت مدت زمان تحویل کوتاه‌تر و عرضه بهتر، خرید از بازار داخلی را به واردات ترجیح می‌دهند حتی اگر بالاتر باشد، قیمت ورق کارخانه‌های اروپایی در همین سطح می‌ماند، ولی نبود تقاضا از افزایش آن جلوگیری می‌کند.

به نظر برخی از تحلیلگران، شاید شرایط در نیمه دوم تابستان که موجودی مصرف‌کننده‌ها رو به اتمام می‌رود بهبود یافته و قیمت‌ها رشد خواهند داشت. در هر حال معلوم نیست که آن زمان هم محصول تولید داخل به واردات ارجحیت داشته باشد. اختلاف زیادی بین قیمت واردات و داخلی وجود دارد. قیمت پیشنهادی ورق گرم اوکراین ۵۶۰ تا ۵۸۰ دلار هر تن و محصول روسیه ۶۰۰ تا ۶۲۰ دلار سی اف آر است. قیمت ورق برشی اوکراین زیر ۶۹۰ دلار سی اف آر می‌باشد. هنوز تمایل چندانی به خرید این کالاها نشان داده نشده، ولی شاید تنها به این دلیل است که هیچ خریدی انجام نمی‌گیرد. ولی اگر کسانی که در انتظار افزایش فعالیت خریداران اروپایی در نیمه دوم جولای هستند درست پیش‌بینی نموده باشند در آن صورت ورق‌های وارداتی نسبت به تولید داخل قدرت رقابتی بیشتری خواهند داشت.