رشد نرخ و معاملات در بازار آهن

زهرا مسافر

تیرماه جاری با رشد قیمت آهن‌آلات در بازار تهران همراه بود؛ به گونه‌ای که طی ۱۰ روز نخست مدت یاد شده میلگرد در بازار تهران از رشد ۱۹ تومانی نرخ برای هر کیلو برخوردار شد. در نخستین روز از تیرماه جاری، میلگرد به‌طور میانگین به نرخ ۶۶۶ تومان در بازار تهران عرضه شد که این رقم پس از ۱۰ روز به عدد ۶۸۵ تومان رسید.

در این مدت، تیرآهن نیز روند رو به رشدی را در بازار تهران طی کرد؛ به طوری که با رشدی بین ۲۵۰۰ تا ۱۳۰۰۰ هزار تومان در هر شاخه در نوسان بود. طی ۱۰ روز نخست تیرماه جاری، علاوه بر رشد قیمت‌ها، مبادلات نیز در بازار داخلی از رونق نسبی برخوردار شد؛ به طوری که جنب و جوش معاملات آهن در رینگ فلزی بورس کالا نیز کاملا مشهود بود.

به اعتقاد فعالان بازار، با توجه به عرضه ذوب‌آهن در تناژ بالا و خریداران محدود، بازار با واکنش صعودی روبه‌رو شده است و چنانچه طی مبادلات روز یکشنبه ذوب‌آهن سبدهای خود را با تناژ کوچک‌تر عرضه نکند، بازار به روند صعودی خود ادامه خواهد داد و در صورتی که در تعرفه واردات مواد اولیه تغییراتی رخ ندهد، بازار از کنترل خارج می‌شود.

رشد قیمت‌ها در شنبه یکم تیرماه

طی مبادلات روز شنبه اول تیر‌ماه سال‌جاری، نرخ میلگرد در بازار تهران با افزایش قیمت روبه‌رو شد؛ به‌گونه‌ای که در این روز میلگرد با رشدی بین ۲/۰ تا ۷/۰ درصدی به نرخ ۶۴۵ تا ۶۸۰ تومان در هر کیلو رسید.

در مدت یاد شده، تیرآهن نسبت به روز ماقبل از آن با نوسان اندک قیمت در بازار تهران همراه بود. در این مدت، به‌رغم رشد اندک قیمت میلگرد در بازار تهران فولاد سازان خصوصی تغییر نرخ نداشتند و میلگرد تولیدی خود را بدون نوسان در بازار غیر رسمی عرضه کردند.

طی روز مورد بررسی، نبشی فولاد اصفهان ثبات نرخ داشت؛ اما در این روز شمش فولاد تولید داخل بدون تغییر قیمت در بازار غیررسمی عرضه شد.

تثبیت قیمت‌ها در دوم تیرماه

طی روز چهارشنبه دوم تیرماه جاری، نرخ آهن‌آلات در بازار غیر رسمی از ثبات برخوردار بود.

در مدت یاد شده، میلگرد تمامی فولادسازان خصوصی بدون تغییر قیمت در بازار غیررسمی مورد مبادله قرار گرفت.

در این مدت، نبشی فولاد اصفهان نسبت به روز ماقبل از آن کاهش قیمت داشت؛ اما در این روز شمش فولاد تولید داخل بدون تغییر نرخ در بازار غیررسمی به ثبت رسید.

به گفته فعالان بازار، با آغاز تیرماه جاری معاملات در بازار آهن با رونق روبه‌رو شد که عامل اصلی این امر را ناشی از ترغیب خریداران به علت تثبیت قیمت‌ها برشمردند.

تداوم ثبات قیمت‌ها در چهارشنبه دوم تیرماه

طی روز چهارشنبه دوم تیرماه جاری، نرخ میلگرد در بازار تهران همچنان روی خط ثبات قرار داشت؛ اما در این مدت تیرآهن با کاهش قیمت روبه‌رو شد.

در مدت یاد شده، تیرآهن با کاهش نرخی بین ۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان در بازار تهران به ثبت رسید.

آغاز هفته گذشته با رشد آرام قیمت‌ها

در معاملات روز یکشنبه ۶ تیرماه جاری و پس از تعطیلات اول هفته نرخ آهن‌آلات با رشد آرام مواجه شد.

در مدت یاد شده، میلگرد با افزایش و به قیمت ۶۵۰ تا ۶۸۵ تومان در هر کیلو در بازار تهران به ثبت رسید.

در این مدت، تیرآهن نیز رشد قیمت را در بازار تهران تجربه کرد؛ به گونه‌ای که سبد تیرآهن ریز با افزایش ۱۵۰۰، ۱۵۰۰ و ۲۰۰۰ تومانی در بازار تهران مورد مبادله قرار گرفت.

طی روز مورد بررسی، میلگرد اغلب فولادسازان در بازار غیر رسمی بدون نوسان نرخ عرضه شد و تنها میلگرد فولاد البرز رشد و پولاد کف کاهش نرخ داشت.

در مبادلات یکشنبه هفته گذشته، نبشی و شمش فولاد تولید داخل نیز بدون نوسان قیمت در بازار غیررسمی عرضه شد.

فعالان بازار از رونق نسبی در معاملات آهن طی روز یاد شده خبر دادند.

افزایش تقاضا در روز دوشنبه

طی روز دوشنبه هفتم تیرماه جاری، میلگرد اغلب فولادسازان خصوصی بدون تغییر در بازار غیررسمی مورد مبادله قرار گرفت.

در مدت یاد شده، تنها میلگرد فولاد کرمانشاه و نبشی فولاد اصفهان رشد قیمت داشتند.

در این مدت، شمش فولاد تولید داخل نسبت به روز ماقبل از آن بدون نوسان نرخ در بازار غیررسمی به ثبت رسید.

طی روز مورد بررسی، به‌رغم رشد تقاضا در بازار داخل، اما نرخ آهن‌آلات در بازار تهران همچنان از ثبات برخوردار بود و تنها تیرآهن شاخه ۱۶، ۱۸ با افت قیمت مورد مبادله قرار گرفت.

سه‌شنبه و افزایش مجدد قیمت‌ها

در معاملات روز سه شنبه هفته گذشته، برای دومین بار در هفته یادشده نرخ آهن‌آلات در بازار تهران رشد قیمت را تجربه کرد.

در مدت یاد شده، میلگرد عرضه شده در بازار تهران با افزایش نرخ و به قیمت ۶۶۵ تا ۶۹۰ تومان در هر کیلو رسید.

در این مدت، تیرآهن نیز شاهد رشدی بین ۱تا ۷ هزار تومانی قیمت در بازار تهران بود.

در روز مورد بررسی، فولادسازان خصوصی نیز افزایش قیمت داشتند؛ به گونه‌ای که میلگرد فولاد البرزو پولاد کف با رشد نرخ در بازار غیررسمی عرضه شد.

در این روز، نبشی فولاد اصفهان نیز با افزایش قیمت در بازار غیررسمی به ثبت رسید.

طی روز سه‌شنبه هفته گذشته، به‌رغم

رشد میلگرد در بازار، اما تولیدکنندگان شمش فولاد نرخ محصولات خود را ثابت نگه داشتند.

تداوم رشد نرخ آهن در چهارشنبه

افزایش قیمت آهن‌آلات به چهارشنبه نهم تیرماه جاری کشیده شد؛ به گونه‌ای که در این روز میلگرد از رشدی بین ۷/۰ تا ۱ درصد در هر کیلو روبه‌رو و به نرخ ۶۷۵ تا ۶۹۰ تومان برای هر کیلو رسید.

در مدت یاد شده، تیرآهن نیز از افزایش قیمت در بازار تهران برخوردار بود.

طی روز مورد بررسی، رشد نرخ آهن در بازار غیررسمی نیز رخ داد؛ به طوری که میلگرد برخی از فولادسازان خصوصی از جمله کرمانشاه و بناب نسبت به روز ماقبل از آن با افزایش قیمت مورد مبادله قرار گرفتند.

در این روز، نبشی تولید داخل نیز نسبت به روز ماقبل از آن با افزایش قیمت در بازار غیررسمی عرضه شد.

در این مدت، به‌رغم افزایش قیمت میلگرد، اما شمش فولاد تولیدکنندگان داخلی بدون تغییر نرخ در بازار غیررسمی مورد مبادله قرار گرفت.