ارزانی هم رونقی به بازار شیمیایی‌ها نداد

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: کاهش ۵ درصدی نرخ جوش شیرین داخلی و آرگون توسط بازرگانی پتروشیمی‌در معاملات روز گذشته بورس کالا سبب شد تا بازار شیمیایی‌ها دچار تزلزل شود. اگر چه بازرگانی پتروشیمی‌در این روز سعی کرد تا با افت قیمت جوش شیرین و آرگون بازار این دو کالا را بهبود ببخشد، اما عدم استقبال خریداران سبب شد تا بازار جوش شیرین و آرگون همچنان بی‌رونق باقی بماند.

به گفته فعالان اقتصادی، کاهش نرخ این دو کالا در بورس توسط بازرگانی پتروشیمی‌سبب می‌شود تا خریداران در تصمیم‌گیری برای خرید کالاها دچار تزلزل شده و این موضوع به مرور زمان بازار داخلی را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

به اعتقاد آگاهان بازار، در این روزها خریداران عمدتا تصمیم می‌گیرند در انتظار کاهش نرخ‌ها باقی بمانند و به این ترتیب تولید مجتمع‌های پتروشیمی‌افزایش می‌یابد و انبارها به مرور زمان پر خواهد شد، به این ترتیب بازرگانی پتروشیمی‌هر بار سعی می‌کند تا با کاهش نرخ جوش شیرین و آرگون تقاضا برای خرید این دو کالا را بالا ببرد.

برخی از فعالان بازار نیز به افزایش واسطه‌ها و دلالان در بورس کالا اشاره می‌کنند و می‌گویند: بسیاری از کالاهای پتروشیمی، ‌بازار مشخص و معینی ندارد و به این ترتیب هر بار واسطه‌های بسیاری وارد بورس کالا می‌شوند و در نهایت پس از چند ماه از بورس کالا خارج شده و به این ترتیب ورود و خروج دلالان به بورس، نوسان قیمت محصولات پتروشیمی ‌را به همراه می‌آورد.

یکی از فعالان اقتصادی در این باره به دنیای اقتصاد می‌گوید: در ماه‌های گذشته هنگامی ‌که نرخ محصولات پتروشیمی ‌بالا رفت، بازرگانی پتروشیمی ‌با افزایش نرخ جوش شیرین و آرگون تلاش کرد تا بازار مطلوب تری ایجاد کرده و میزان فروش خود را بالا ببرد، اما حجم بالای تولید پتروشیمی‌شیراز در هفته‌های گذشته و همچنین روند نزولی قیمت‌های جهانی سبب شد تا قیمت این دو کالا در بازار حفظ نشده و نرخ‌ها روند نزولی را تجربه کند.

وی همچنین به حجم بالای واردات جوش شیرین و سودکاستیک در هفته‌های گذشته اشاره می‌کند و می‌گوید: واردات بی‌رویه این دو کالا به داخل کشور نیز در هفته‌های گذشته سبب شده است تا نرخ جوش شیرین و سودکاستیک با کاهش چشمگیری روبه‌رو شود.

به گفته وی، عرضه جوش شیرین و آرگون با نرخ مشخص و معینی در بورس کالا، از تشنج در بازار جلوگیری می‌کند و سبب می‌شود تا نرخ این دو کالا براساس عرضه و تقاضا تعیین شده و تصمیم‌گیری برای خریداران راحت تر باشد.

در این روز جوش شیرین پتروشیمی‌شیراز با نرخ ۴۶۷ تومان و حجم ۱۵۰۰ تن عرضه شد که تنها ۸۵ تن از آن توسط کارگزاران خریداری شد.

کاهش ۲۹ تومانی نرخ پایه سودکاستیک داخلی

در معاملات این روز همچنین سودکاستیک داخلی نیز با کاهش نرخ نسبت به هفته گذشته روبه‌رو شد.

به اعتقاد فعالان اقتصادی، افزایش عرضه این کالا و همچنین واردات بی رویه سودکاستیک سبب شده است تا نرخ این کالا به مرور زمان روند نزولی داشته باشد.

به گفته آگاهان بازار، احتمال می‌رود هفته آینده بازار سودکاستیک با تقاضای بیشتری روبه‌رو شده و به این ترتیب دچار تحرک شود.

در این روز سودکاستیک پتروشیمی ‌بندرامام با نرخ ۱۷۰ تومان و حجم ۲۰۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۲۱۰ تومان خریداری شد. هفته گذشته این کالا با نرخ پایه ۱۹۹ تومان توسط بازرگانی پتروشیمی ‌عرضه شده بود. سود وارداتی نیز در این روز با نرخ ۱۷۴ تومان و حجم ۴۰۰۰ تن عرضه شد که ۲۲۰۶ تن از آن توسط کارگزاران خریداری شد.

رشد محصولات آف گرید در رقابت

در این روز به‌رغم بازار رو به پایین محصولات پتروشیمی ‌و شیمیایی، کالاهای آف گرید با رشد قیمت در رقابت روبه رو شدند.

به گفته آگاهان بازار، شرکت‌های تولیدی تنها مشتریان کالاهای آف‌گرید هستند و به این ترتیب ترجیح می‌دهند تا محصولات آف‌گرید را ارزان‌تر از ON گریدها خریداری کرده و از آنها به عنوان محصولات ON گرید در تولید کالاها استفاده کنند.

با این حال در مجموع رشد نرخ محصولات آف گرید نسبت به هفته گذشته با توجه به کاهش نرخ جهانی محصولات پتروشیمی ‌و نوسان نرخ نفت،اندک بود.آگاهان بازار پیش‌بینی می‌کنند بازار پتروشیمی‌ها هفته آتی نیز شاهد رکود باشد.