قیمت میلگرد در بورس کالا کاهش یافت

عکس: آکو سالمی

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: به دنبال تداوم رکود بازار آهن و پایین بودن تقاضا، روز گذشته میلگرد فولاد آذربایجان کاهش یافته و هر تن میلگرد A۳، ۱۴ تا ۲۵ این شرکت با نرخ ۶۹۰ تومان معامله شد. در این روز نیز مانند چند جلسه معاملاتی قبلی ذوب‌آهن محصولات خود را در حالی عرضه کرد که به جز خریدارانی که از قبل بر روی نرخ توافق کرده بودند، از میان تجار و دیگر فعالان بازار خریداری برای آنهاوجود نداشت.

بر اساس این گزارش در این روز تیرآهن ۲۰ ذوب‌آهن ۸۶۰ تومان ۲۲۰ تن معامله شد و سبد میلگرد طول کوتاه و تیرآهن آن نیز ۵۷۷ تومان ۱۰ هزار و ۵۴۰ تن معامله شد. در این معامله به دلیل اینکه چند خریدار وارد رینگ شدند که حجم خرید آنها بالاتر از حجم عرضه بود قیمت از ۵۷۵ تومان نرخ پیشنهادی به ۵۷۷ تومان رشد کرد؛ اما برخی از تجار نوع ترکیب این سبد را برای نشان دادن وضعیت واقعی بازار مناسب ندانسته و معتقد بودند رشد ۲ تومانی قیمت آن نمی‌تواند نشانه‌ای از بالارفتن تقاضا در بازار باشد.

خصوصا اینکه دیروز مجددا هم میلگرد گروه ملی با نرخ ۷۰۰ تومان خریداری نداشت.

به گفته فعالان بازار، اگرچه در هفته‌های قبل در برخی از روزها در بازار آزاد و حتی در بورس قیمت‌ها افزایشی بود، اما بازار به این نتیجه رسیده که این نوسانات تنها هیجان‌های کاذب و مقطعی هستند که تعدادی از افراد تحت تاثیر نوسانات قیمت بیلت در بازارهای جهانی و شایعات و اخبار مربوط به خریدهای پروژه‌ای در بازار ایجاد می‌کنند.

اگرچه بازار هنوز امید خود را به بعد از ماه مه میلادی و رونقی که برخی از کارشناسان نوید آن را داده‌اند از دست نداده، اما با توجه به شرایط ویژه‌ای که بازار دارد تجار ریسک نمی‌کنند. البته این تحلیل‌ها از آینده باعث شده تا فروشنده‌ها هم نرخ‌های خود را کاهش ندهند تا اینکه شرایط تقاضا بهتر شود؛ اما هستند تجاری که اداعا می‌کنند که اگر فروشنده‌ها نرخ‌های خود را کاهش بدهند، حاضر به خرید شده و وارد بازار می‌شوند.

اما در این میان شرایط معاملاتی بورس باعث شده تا خریداران بورس کالا نیز کمتر شود. از این رو یکی از تجار بازار با اشاره به اینکه در بورس محور معاملات به دلیل رکود بازار معاملات توافقی شده می‌گوید: این امر موجب شده تا تعداد تجاری که از بورس خرید می‌کنند کم شود؛ چراکه تجربه تجار در یک سال قبل نشان داده که نرخ‌ها در بورس هیجانی انجام می‌شود و ترجیح می‌دهند در این شرایطی که بازار مثبت نیست و کشف نرخ‌ها در بورس بر پایه نرخ‌های پایه انجام می‌شود، وارد رینگ نشوند.