بورس‌نیوز- با توجه به انرژی بر بودن صنعت روی، اجرای طرح تحول و هدفمند شدن یارانه‌ها می‌تواند تاثیرات زیادی روی صنعت مورد نظر گذاشته و شرکت‌های این گروه را با چالش‌های فراوانی مواجه کند. در چند روز اخیر شاهد توقف یکی پس از دیگری نماد شرکت‌های گروه روی بودیم؛ به‌طوری که از تاریخ ۲۲/۰۱/۸۹ که نماد شرکت فرآوری مواد معدنی ایران که یکی از پربازده‌ترین سهم‌ها در طول یک سال گذشته است، بسته شد تنها فکری که به ذهن هر فعال بازار خطور می‌کرد، بسته شدن به منظور تعدیل EPS بود. در همین زمینه، حیدری، یکی از کارشناسان صنعت روی در خصوص امکان مشاهده مجدد قیمت جهانی روی در مرز ۴۰۰۰ دلار گفت: ضوابطی که در بازار‌های بین‌المللی حاکم است اجازه رسیدن قیمت به ۴۰۰۰ دلار را نخواهد داد و پیش‌بینی می‌شود قیمت‌های جهانی تقریبا در بازه دو تا سه هزار دلاری تغییر کند.

این کارشناس بزرگ‌ترین چالش پیش روی این صنعت را بحث تامین مواد اولیه دانست و اضافه کرد: تا وقتی که تکلیف واگذاری معدن انگوران به کنسرسیوم شرکت‌های فعال صنعت سرب و روی دقیقا مشخص نشده، شرکت‌ها با این چالش روبه‌رو خواهند بود.

معاون وزیر صنایع خبر از واگذاری معدن به کنسرسیوم تا اردیبهشت ماه سال جاری داده است. حیدری همچنین اشاره کرد: با توجه به انرژی بر بودن صنعت روی، اجرای طرح تحول و هدفمند شدن یارانه‌ها می‌تواند تاثیرات زیادی روی صنعت مورد نظر گذاشته و شرکت‌های این گروه را با چالش‌های فراوانی مواجه کند؛ البته این شرکت‌ها به منظور اصلاح سیستم‌های خود اقدامات مثبتی را شروع کرده‌‌اند و چشم‌انداز آنها در اجرای طرح تحول تاریک نیست.