مرکز خدمات فولاد ایران- قیمت پیشنهادی اسلب وارداتی نقدی در خاور دور افزایش یافته و به ۷۰۰ تا ۷۱۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر خاور دور رسیده است، اما هنوز خریدی با این قیمت‌ها انجام نشده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که اسلب برزیل برای تحویل در ماه آوریل در قیمت ۶۷۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر معامله شده است. اواخر هفته گذشته اسلب کشورهای سی‌آی‌اس نیز در قیمت ۶۸۰ تا ۶۹۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر در تایوان و تایلند خریداری شد. با توجه به قیمت ۷۳۰ دلار در هر تن فوب ورق گرم و همچنین قیمت فعلی اسلب، میزان سوددهی کارخانه‌ها کاهش یافته است.

برخی از تجار بر این باورند که احتمال پذیرش این افزایش قیمت‌ها در بازار وجود دارد، اما برخی از تجار کره اظهار داشته اند که با توجه به رشد ۲۰۰ دلار در هر تن قیمت نقدی اسلب در مقایسه با آخرین معاملات این محصول در اواخر سال گذشته، احتمال پذیرش این افزایش سریع قیمت‌ها در بازار ضعیف است. کارخانه دونگبو کره اواخر ماه گذشته، اسلب برزیل برای تحویل در فصل دوم سال را در قیمت ۶۰۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر خریداری کرد که در مقایسه با قیمت ۴۵۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر برای تحویل در فصل اول سال جاری به شدت افزایش یافته است.

ثبات بازار صادرات اسلب سی‌آی‌اس

این در حالی است که قیمت‌ها در بازار صادرات اسلب سی‌آی‌اس که ماه پرشوری را پشت سر گذاشته در حال حاضر به ثبات نسبی دست یافته است. گرچه هنوز قیمت‌ها در بازار خاور دور و به‌خصوص چین رو به رشد است، ولی اکثریت با این نظر موافقند که این بازار به اوج رسیده است. قیمت اسلب این منطقه در ماه مارس ۵۱۰ تا ۵۶۰ دلار در هر تن فوب دریای سیاه بود و تا اواخر ماه به ۵۹۰ هر تن فوب نیز رسید. هم‌اکنون نیز ۶۴۰ تا ۶۶۰ دلار در هر تن فوب عرضه شده است.

قیمت فعلی خاور دور حدود ۶۹۰ تا ۷۰۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر است و احتمال رسیدن قیمت به ۷۲۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر بسیار بالا است. هنوز احتمال افزایش قیمت وجود دارد؛ چراکه عرضه محدود و نامشخص است. برخی کارخانه‌ها چون نمی‌دانند چه هزینه‌ای برای مواد اولیه باید بپردازند در نتیجه قیمت‌ها را تغییر می‌دهند. بسیاری بر این باورند که قیمت‌ها در بازار اسلب در همین سطوح به ثبات می‌رسد، چون رشد قیمت مواد اولیه از آن حمایت می‌کند. ظاهرا وضعیت با ثبات است و هم تجار و هم تولید‌کننده‌ها نگران آینده بازار نیستند.