بهبود مبادلات فولاد در بازارهای جهانی

در پی افزایش تقاضا در بازار آسیا، کارخانه نیپون استیل ژاپن در نظر دارد تا قیمت تیر‌آهن صادراتی خود به خاورمیانه و استرالیا را افزایش داده و به ۸۰۰ دلار هر تن سی‌اند‌اف یا حداقل به بیشتر از ۷۵۰ دلار هر تن سی‌اند‌اف برساند. رشد قیمت تیرآهن در ژاپن

به گزارش مرکز خدمات فولاد ایران، تقاضای بخش عمرانی و پالایشگاه‌ها در خاورمیانه افزایش یافته است. کارخانه نیپون استیل پیش‌بینی می‌کند که تقاضای تیر‌آهن در این منطقه تا ۵ سال آینده به ۳ میلیون تن برسد. صادرات تیر‌آهن ژاپن به امارات در ماه ژانویه ۶.۲۰۷ تن بود که در مقایسه با ماه دسامبر ۳۸۷ تن افزایش یافته است. تقاضای تیر‌آهن در استرالیا به دلیل افزایش ساخت‌و‌ساز بنادر بالا رفته است. قیمت صادراتی تیر‌آهن نیپون استیل به استرالیا تا اوایل هفته آینده مشخص خواهد شد.

افزایش قیمت میلگرد کره از آوریل

در همین حال تولید‌کنندگان میلگرد در کره نیز قصد دارند قیمت میلگرد خود را از ماه آوریل به دلیل بالا رفتن قیمت قراضه و افزایش بیشتر قیمت سنگ‌آهن افزایش دهند. شایعه شده که هیوندایی می‌خواهد از ماه آینده یا حتی زودتر قیمت میلگرد خود را ۶۱ دلار هر تن بالا ببرد. به عقیده آنها، این افزایش قیمت اجتناب‌ناپذیر است، چون هزینه‌ها رو به رشد می‌باشد. هیوندایی استیل اظهار داشته که هنوز تصمیم قطعی برای میزان افزایش قیمت گرفته نشده، ولی از ۴۳ دلار بیشتر خواهد بود. قیمت اخیر میلگرد قطر۱۰ میلیمتر این کارخانه ۶۵۱ دلار هر تن برای عرضه مستقیم به مشتری نهایی بوده است. توزیع‌کننده‌ها تمایلی به خرید میلگرد در قیمت‌های بالا ندارند، چون هنوز موجودی کافی دارند. موجودی میلگرد ۷ تولید‌کننده اصلی کره همچنان حدود ۳۵۰ تا ۳۶۰ هزار تن بوده و هیچ نشانی از کاهش احتمالی آن به چشم نمی‌خورد. فروش فوریه این کارخانه‌ها تنها ۳۹۰ هزار تن بود که در ۱۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. در هر حال دست‌اندرکاران بازار معتقدند که افزایش قیمت مواد اولیه به کمک فولاد‌سازان می‌آید و آن‌ها می‌توانند با کاهش تولید این ماه خود موجودیشان را کاهش دهند.

رشد قیمت داخلی و صادراتی میلگرد ترکیه

در پی افزایش ۲۰ تا ۲۵ دلاری هر تن قیمت خرید قراضه طی هفته گذشته در ترکیه، قیمت پیشنهادی صادرات میلگرد این کشور در حال افزایش است. هفته گذشته قیمت میلگرد در این کشور ۵۷۰ تا ۵۸۵ دلار هر تن فوب بود.

بنا بر گزارش فعالان بازار، معاملاتی با این قیمت‌های بالا انجام گرفته است و احتمال افزایش بیشتر قیمت‌ها در آینده وجود دارد. البته برخی از خریداران هنوز افزایش سریع قیمت‌ها را نپذیرفته اند و با این قیمت‌های بالای میلگرد، خریدی انجام نداده‌اند. تولید‌کنندگان میلگرد ترکیه قیمت این محصول را در راستای افزایش قیمت قراضه بالا برده‌اند. به‌رغم افزایش هزینه تولید، قیمت میلگرد در این کشور مدت‌ها بود که ثابت بود به همین دلیل سوددهی کارخانه‌ها در این کشور هنوز بهبود نیافته است. تقاضای میلگرد در بازار داخلی ترکیه در مقایسه با تقاضای صادرات این محصول بالاتر است. برخی از کارخانه‌ها خواستار فروش میلگرد در قیمت ۵۷۰ دلار هر تن تحویل در کارخانه هستند.

کارخانه کاردمیر نیز قیمت میلگرد را در شمال ترکیه ۳۹ دلار هر تن افزایش داده و به ۵۸۲ دلار هر تن تحویل در کارخانه رسانده است. بیلت کارخانه کاردمیر در قیمت ۵۵۰ دلار هر تن معامله می‌شود که در مقایسه با قیمت ۴۵۸ دلار هر تن رشد شدیدی را نشان می‌دهد. قیمت مقاطع سایز ۱۶۰ تا ۵۰۰ میلیمتر این کارخانه نیز رشد ۲۰ یورو هر تن را تجربه کرده و به ۴۳۰ تا ۴۷۵ یورو هر تن رسیده است.

قیمت چدن این کارخانه هم ۵۰ تا ۸۰ دلار هر تن افزایش یافته است. متعاقب این امر چدن فولاد‌سازی در قیمت ۴۸۰ تا ۵۱۰ دلار هر تن و چدن ریخته‌گری در قیمت ۵۱۵ تا ۵۳۵ دلار هر تن معامله می‌شود. قیمت تمام محصولات کاردمیر از دوازدهم مارس بالا رفته است.

افزایش قیمت‌ها در اروپا

طی هفته گذشته قیمت همه محصولات فولادی در اروپا رشد چشمگیری داشته است. ظاهرا کارخانه‌ها قیمت‌ها را بالا برده‌‌اند تا افزایش قیمت مواد اولیه در آینده را تامین کنند. پس از آن که شرکت واله برزیل قیمت پیشنهادی سنگ‌آهن خود را برای تحویل فصل دوم به بعد،۹۰ درصد افزایش داد به نظر می‌رسد که همه تولید‌کننده‌ها به تب و تاب افتاده‌‌اند تا بالاترین قیمت را پیشنهاد دهند. این هیاهو در همه محصولات فولادی از جمله مقاطع و ورق نیز نمایان بود. واضح است که این افزایش قیمت‌ها اکثر خریداران را شوکه کرده است؛ چراکه فورا دست از خرید برداشته سیاست انتظار پیش گرفته‌اند. اغلب آن‌ها معتقدند که این افزایش‌ها خیلی ماندگار نخواهد بود، چون تقاضا هنوز در سطح سال ۲۰۰۹ و اوایل ۲۰۱۰ و بسیار پایین است.

قیمت قراضه روز به روز در حال افزایش است. قیمت بیلت از مرز ۵۰۰ دلار فوب دریای سیاه گذشته و در حدود ۵۳۰ تا ۵۴۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر به ایتالیا فروخته شده است. در هر حال قیمت‌های پیشنهادی جدید که از ۵۵۰ دلار نیز فراتر رفته مورد قبول خریداران قرار نگرفته حداقل در حال حاضر این چنین است. چدن دریای سیاه اوایل این هفته ۴۱۰ دلار هر تن فوب عرضه شده. در ایتالیا تجار به خریداران همین کالا را ۴۷۰ تا ۴۸۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر پیشنهاد داده‌اند. به نظر می‌رسد که کارخانه‌های اوکراینی در این قیمت نیز راضی به فروش نیستند و خواستار قیمت‌های بالاتر تا ۵۰۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر هستند.

قیمت‌های پیشنهادی جدید روسیه برای ورق گرم به ۵۱۰ یورو هر تن سی‌اف‌آر شمال اروپا و ۵۰۰ یورو هر تن سی‌اف‌آر جنوب اروپا و برای ورق سرد به ۵۶۰ یورو سی‌اف‌آر شمال و جنوب اروپا رسیده است. از طرفی موجودی‌ها نسبت به فصل آخر سال ۲۰۰۹ خیلی پایین‌تر است و بسیاری از تجار، سرویس سنتر‌ها و توزیع‌کنندگان نیاز فوری به تکمیل موجودی دارند. همین مساله کارخانه‌ها و تجار را تشویق می‌کند تا در افزایش قیمت‌ها اصرار بیشتری داشته باشند.

بازار فولاد سی‌آی‌اس در اوج

در بازار فولاد دریای سیاه هفته گذشته نیز افزایش قیمت‌ها در نتیجه رشد قیمت مواد اولیه ادامه داشت. قیمت بیلت دریای سیاه ۱۰ تا ۱۵ دلار دیگر بالا رفته به ۴۸۵ تا ۵۱۰ دلار هر تن فوب رسید. البته قیمت معاملات انجام شده بیشتر در محدوده ۴۸۵ تا ۴۹۵ دلار هر تن فوب دریای سیاه بود، ولی به دلیل محدودیت عرضه در این بازار، قیمت پیشنهادی برخی از عرضه‌کنندگان به ۵۱۰ دلار هر تن رسید که بالاترین قیمت بعد از سقوط قبلی بوده است.

افزایش قیمت مقاطع سرعت کمتری داشته ۵ تا ۱۰ دلار هر تن افزایش یافت که تنها دلیل آن رشد قیمت بیلت است نه بهبود تقاضا. قیمت انواع ورق نیز نسبت به هفته قبل بالا‌تر رفت. ظاهرا برخی از تولید‌کننده‌ها درتلاشند ۲۰ تا ۳۰ دلار به قیمت‌های خود بیافزایند. مطمئنا اوکراینی‌ها نیز از این روند پیروی می‌کنند. مساله دیگر قابل بحث در مورد منطقه سی‌آی‌اس این است که تقاضای داخلی رو به بهبود است و انتظار آن می‌رود که عرضه داخلی نیز با محدودیت‌هایی مواجه گردد.

افزایش قیمت مقاطع در انگلیس

در پی افزایش قیمت مواد اولیه، قیمت پیشنهادی مقاطع سایز متوسط وارداتی در انگلیس افزایش یافته است. قیمت پیشنهادی کارخانه‌ها در اروپا برای صادرات مقاطع به انگلیس در مقایسه با قیمت ۶۷۹ دلار هر تن طی چند هفته گذشته افزایش یافته و به ۷۰۹ تا ۷۵۴ دلار هر تن همراه با هزینه حمل رسیده است. آخرین معاملات این محصول در قیمت ۶۴۸ تا ۶۶۴ دلار هر تن همراه با هزینه حمل انجام شده است. عرضه مقاطع محدود شده است و متوسط زمان تحویل در حدود ۴ تا ۶ هفته می‌باشد. حجم واردات به دلیل نرخ مبادله ارز کاهش یافته است و کارخانه‌ها نیز عرضه خود را محدود کرده‌‌اند. به همین دلیل تامین موجودی در انگلیس مشکل شده است. موجودی برخی از سایز‌های مقاطع به شدت پایین است به همین دلیل افزایش قیمت این محصولات اجتناب‌ناپذیر است. حجم واردات پایین است و خرید تجار نیز کاهش یافته است به همین دلیل موجودی مقاطع در انگلیس کاهش یافته است. اواخر هفته گذشته آرسلورمیتال قیمت محصولات ماه آوریل را ۶۸ دلار هر تن افزایش داد و پیش‌بینی می‌شود که قیمت محصولات تحویل ماه مه ‌این کارخانه مجددا بالا برود. متعاقب این امر قیمت‌ها در فصل دوم سال به ۸۳۰ دلار هر تن خواهد رسید. کارخانه کروس قیمت محصولاتش را از اول مارس ۷۵ دلار هر تن افزایش داده است. برخی از تجار این افزایش قیمت را پذیرفته و خرید‌هایی انجام داده‌‌اند، اما برخی دیگر هنوز خریدی با این قیمت‌های بالا انجام نداده‌اند. پیش‌بینی می‌شود پذیرش افزایش قیمت مقاطع این کارخانه تا اواخر ماه جاری طول بکشد.