قیمت محصولات فولادی عمده‌ترین چالش مالی ذوب آهن

براتی مدیرعامل جدید ذوب آهن شد

ریخته‌گری بزرگ‌ترین رینگ کوره کارخانه‌های سیمان کشور انجام گرفت برای اولین بار در خاورمیانه ریخته‌گری بزرگترین رینگ کوره کارخانه‌های سیمان کشور (سیمان آبیک) در بخش فولاد‌سازی ذوب‌آهن اصفهان با موفقیت انجام شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت ذوب‌‌آهن اصفهان مهندس اردشیر افضلی، مدیر بخش فولاد‌سازی ذوب‌آهن اصفهان در هنگام ریخته‌گری قطعه فوق سنگین مذکور گفت: رینگ بزرگ کارخانه سیمان آبیک با ابعاد نهایی ۱۲۱۳ میلیمتر و قطر خارجی ۷۳۷۵ میلیمتر با ۱۸ عدد دندانه داخلی و وزن ۳۹۰ تن مذاب توسط شرکت مهندسی ساخت صنایع فولاد سایا طراحی شد و به همت کارشناسان ذوب‌آهن اصفهان ذوب مورد نیاز تهیه و عملیات ریخته‌گری با موفقیت انجام شد.

وی گفت: تولید و ساخت قطعات سنگین و فوق سنگین در راستای خودکفایی کشور و خودباوری کارشناسان داخلی از سال ۱۳۷۳ در ذوب‌آهن اصفهان آغاز شد.

مهندس افضلی نقش ذوب‌آهن اصفهان در روند تولید این گونه قطعات و نوآوری‌های جدید صنعتی را بسیار مهم دانست و گفت: با استفاده از امکانات و توانمندی‌های منحصربه‌فرد واحد فولاد‌سازی ذوب‌آهن اصفهان و توانمندی و تجربه و حمایت ارزشمند کارشناسان و متخصصان این شرکت، تاکنون اقدامات مهم و موثری در تولید قطعات سنگین و فوق سنگین صورت گرفته است. مهندس محسن کهندل، مدیرعامل شرکت سایا نیز در این رابطه به ما گفت: تکنولوژی تولید این قطعه از سال ۱۳۸۷ در شرکت سایا شروع و پس از شبیه‌سازی توسط نرم‌افزارهای ریخته‌گری فعالیت‌های اجرایی آن از اوایل سال ۱۳۸۸ با نظارت مرکز پژوهش متالوژی رازی آغاز گردید.

مهندس محسن کهندل افزود: این قطعه در داخل کشور علاوه بر صرفه‌جویی ارزی قابل توجه، با ارائه توانمندی مهندسی ساخت و تولید، جمهوری اسلامی ایران را در ردیف پنج کشور صاحب تکنولوژی جهان (آلمان، فرانسه، دانمارک، آمریکا، ایتالیا) در تولید این‌گونه قطعات قرار می‌دهد. وی کل هزینه تولید این قطعه را یک میلیون دلار (معادل ۱۰ میلیارد ریال) ذکر کرد. وی وزن خالص رینگ مذکور را ۱۱۵ تن عنوان نمود و گفت: با ساخت این قطعه فوق سنگین در داخل کشور، حدود ۵۰ درصد معادل مشابه خارجی و یک میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی حاصل می‌شود.

خداحافظی بابایی از ذوب آهن

همچنین طی مراسمی با حضور مهندس هراتی‌نیک، معاون وزیر صنایع و معادن و رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، جمعی از مسوولان صنایع فولادی و مدیران ذوب‌آهن اصفهان از زحمات مهندس بابایی قدردانی شد و دکتر براتی به عنوان مدیرعامل جدید ذوب‌آهن اصفهان معرفی شد.

مهندس هراتی‌نیک در این مراسم از برنامه‌ریزی جهت دستیابی ایران به ظرفیت ۳۵ میلیون تن تولید سالانه محصولات فولادی تا سال ۱۳۹۲ خبر داد و افزود: برای دستیابی به این هدف علاوه بر طرح‌های استانی، فولاد مبارکه و ذوب‌آهن اصفهان نیز تا سال ۱۳۹۲ به افزایش چشمگیری در ظرفیت تولید دست پیدا می‌کنند. معاون وزیر صنایع و معادن با اشاره به فروش اوراق مشارکت جهت طرح‌های استانی تولید فولاد گفت: خوشبختانه این اوراق با استقبال بسیار خوبی مواجه شده و تاکنون بیش از آنچه مورد درخواست ما بوده، فروخته شده است. وی در ادامه به مسائل کنونی ذوب‌آهن اصفهان اشاره کرد و گفت: عمده‌ترین چالش مالی ذوب‌آهن علاوه بر قیمت محصولات فولادی مربوط به صندوق بازنشستگی است که تامین هزینه آن به عنوان وظیفه‌ای مهم بر عهده صنایع فولادی از جمله ذوب‌آهن، فولاد مبارکه و فولاد خوزستان است.

وی افزود: بعد از واگذاری سهام فولاد مبارکه و فولاد خوزستان هر چند مقرر بود همچنان این صنایع در تامین هزینه صندوق بازنشستگی حضور داشته باشند، اما متاسفانه سهامداران این صنایع در مجامع خود با هزینه‌های مقرر شده موافقت نمی‌کنند.

براتی نیز در مراسم معارفه خود به عنوان مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان با اشاره به بحران کنونی صنعت فولاد و مسائل کنونی ذوب‌آهن اصفهان گفت: این مجتمع عظیم صنعتی با مشکلاتی روبه‌رو است که تنها با اتمام طرح‌های توسعه و دستیابی به تولید سالانه ۵ میلیون تن قابل حل است. وی از برنامه‌ریزی ۳ ساله ذوب‌آهن برای دستیابی به رقم مذکور خبر داد و افزود: مشکلات ذوب‌آهن علاوه بر وضعیت کنونی صنعت فولاد در ایران و جهان، ناشی از تاخیر در طرح توازن است. اگر این طرح به موقع اجرا می‌شد، اکنون ذوب‌آهن اصفهان در شرایط بسیار خوبی قرار داشت.

دستیابی به ظرفیت تولید سالانه ۵ میلیون تن در سال ۱۳۹۲

وی افزود: طرح توسعه بعدی ذوب‌آهن جهت دستیابی به ۵ میلیون تن تولید سالانه در شرایط کنونی تعیین‌کننده است که با اتکا به درآمدهای ذوب‌آهن به سرنوشت طرح توازن دچار می‌شود، لذا باید بودجه دولتی برای این طرح عظیم در نظر گرفته شود. مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان در ادامه گفت: پروژه کک‌سازی طرح توازن تا یک سال دیگر و بقیه پروژه‌های این طرح عظیم تا ۶ ماه آینده به پایان می‌رسد و با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این شرکت، تا سال ۱۳۹۲ به ظرفیت تولید سالانه ۵ میلیون تن می‌رسد.

دکتر براتی، متولد اصفهان می‌باشد و پیش از حضور در ذوب‌آهن مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری پرشیا فلز اسپادانا بود. وی همچنین از جمله رزمندگان دوران دفاع مقدس است.

برخی سوابق کاری مدیرعامل جدید ذوب‌آهن اصفهان به شرح ذیل است:

- مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری پرشیا فلز اسپادانا، مدیرعامل شرکت تکادو، مدیرعامل و رییس هیات‌مدیره مجتمع صنعتی احیای فولاد سپاهان، رییس سپاه منطقه ۲ کشور (اصفهان- یزد- چهارمحال و بختیاری)، رییس ستاد قرارگاه سپاه دوم سیدالشهدا در منطقه خوزستان، فرمانده سپاه ناحیه اصفهان (نیروی مقاومت بسیج استان اصفهان)، رییس هیات‌مدیره شرکت پگاه رزم‌آوران متعلق به رزمندگان لشگر ۱۲ امام‌حسین (ع).

وی دارای مدرک دکترای مدیریت استراتژیک از دانشگاه علوم‌ استراتژیک (۱۳۸۲)، کارشناسی ارشد مدیریت دولتی (۱۳۷۲) و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی (۱۳۷۹) از دانشگاه اصفهان و مدرک کارشناسی زمین‌شناسی از دانشگاه تبریز (۱۳۵۸) است.