مرکز خدمات فولاد ایران - شرکت عظیم معدنی بی‌اچ‌پی‌‌بیلیتون اعلام کرده که ذخایر سنگ‌آهن چین در حال بازگشت به سطح عادی بوده و فرآیند افزایش موجودی انبار سنگ‌آهن در این کشور به پایان رسیده است.

تحلیلگران بازار فلزات در این روز‌ها میزان سنگ‌آهن انبار شده در بنادر چین را ۷۵‌میلیون تن تخمین زده‌اند. این ذخایر هنوز به انبارهای فولاد سازان و فروشندگان عمده این محصول منتقل نشده است.

یان اشبی، رییس بخش سنگ‌آهن بی‌اچ‌پی‌‌بیلیتون در این رابطه معتقد است که فرآیند خرید و احیای موجودی انبار توسط فولاد سازان چینی را باید تمام‌شده به حساب آورد. در هفته گذشته قیمت سنگ‌آهن با خلوص ۶۳‌درصد در بازار نقدی این محصول برای نخستین بار از اکتبر ۲۰۰۸ تاکنون به بالاتر از ۱۰۰‌دلار در هر تن رسید که عمده این امر خرید وسیع فولادسازان چینی از این بازار پس از به بن‌بست رسیدن مذاکرات قراردادهای بلندمدت سنگ‌آهن و تلاش آنها برای بالا بردن سطح موجودی انبار بوده است.

در این میان برخی از فعالان بازار اعتقاد دارند که رشد تقاضای سنگ‌آهن از جانب چین ادامه دار خواهد بود و نمی‌توان افزایش ذخایر این محصول در بنادر را دلیلی برای توقف روند خرید از جانب مشتریان چینی به حساب آورد؛ چراکه دیر یا زود این ذخایر مصرف خواهند شد.