منیژه حیاتی

با غیبت ذوب‌آهن در معاملات روز گذشته، معاملات فولاد در بورس کالا به عرضه تنها ۳ کالا (میلگرد آذربایجان و ترکیه و ورق کاویان) محدود شد.

بر اساس این گزارش به دنبال کاهش قابل‌توجه تقاضا در بازار آهن، این شرکت عرضه‌ای را در این روز نداشت، این در حالی است که معمولا روزهای یکشنبه حتی در کسادترین حالت بازار، این شرکت محصولات خود را حتی به صورت محدود عرضه می‌کرد. به گفته کارگزاران بورس با وجود اینکه مشتری‌های آنها از قیمت‌ها راضی هستند و نرخ‌ها را مناسب می‌دانند، اما به دلیل کاهش ساخت‌وساز در بخش مسکن، هم مصرف‌کنندگان عمده و هم تجار فعلا انگیزه خرید ندارند.

همین مساله باعث شده تا قیمت‌ها در بازار ثابت باشد و به‌رغم اینکه قیمت وارداتی‌ها پایین‌تر از داخلی‌ها پیشنهاد می‌شود، عرضه‌کنندگان داخلی از کاهش بیشتر قیمت‌هایشان خودداری ‌کنند.

غیبت ذوب‌آهن منطقی است

به گفته فعالان بازار، این سیاست در حال حاضر با موافقت تجار و خریداران روبه‌رو شده و آنها نیز ترجیح می‌دهند فروشندگان قیمت‌ها را کاهش ندهند که علت این خواسته جلوگیری از گسترش جو روانی منفی عنوان می‌شود.

فعالان بازار می‌گویند، این روزها پیشنهادهای متعددی برای خرید کالا ارائه می‌شود که تناژهای بالای این کالاها اغلب باعث نگرانی می‌شود؛ از این رو عدم‌عرضه کالای ذوب‌آهن در بازار منطقی به نظر می‌رسد.

اما به‌رغم کسادی زیاد در معاملات، فعالان بازار امیدوارند با شروع به کار پروژه‌های عمرانی خریدها از سر گرفته شود؛ چرا که به جز عوامل داخلی عامل دیگری در بازار برای تداوم این شرایط در بازار ایران وجود ندارد. فعالان بازار رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی و رونق معاملات را مدنظر قرار داده و معتقدند عوامل خارجی همچون رکود بازارهای جهانی از بین رفته، اما در حال حاضر بازار ایران همانند جزیره‌ای جدا از بازارهای جهانی، در وضعیت مجزایی قرار دارد.

میلگردهای چینی به اتمام رسیده؟

روز گذشته شایعه‌ای در بازار مطرح شد مبنی‌بر کاهش قابل‌توجه موجودی میلگردهای چینی شرکت بازرگانی دولتی که البته رحمت براتعلی، مسوول فروش آهن‌آلات این شرکت طی تماس تلفنی خبرنگار دنیای اقتصاد از تایید این خبر خودداری کرد.

بر اساس این گزارش، هر چند عدم‌وجود نقدینگی کافی در پروژه‌ها عامل اصلی کاهش تقاضا و عدم‌رغبت تجار برای خرید کالا عنوان می‌شود؛ اما تشدید این رکود در بازارآهن باعث شده تا اخیرا محصولات وارداتی به خصوص محصولات چینی عرضه شده توسط بازرگانی دولتی در محور توجهات و بعضا انتقادات زیادی قرار گیرد. چراکه با توجه به پایین بودن نرخ این کالاها در بازار در مقایسه با محصولات داخلی، این کالا‌ها بیش از محصولات داخلی معامله می‌شد، بنابراین حساسیت‌ها به این کالاها بیش از پیش شدت گرفت، اما دیروز شایعه‌ای در بورس مطرح شد مبنی‌بر اینکه میلگردهای چینی و تیرآهن‌های عربستان این شرکت در انبارها رو به کاهش گذاشته است.

بر این اساس، گفته می‌شود با توجه به فروش بخشی از این کالاها در خارج از بورس که اخیرا با رکود معاملات بورس بیشتر شده بود، عمده موجودی این کالاها به خصوص میلگردها به فروش رفته است.

بازرگانی دولتی جواب نداد

به عقیده خریداران این مساله در بازار تاثیر مثبت روانی دارد و اگر بازار به این نتیجه برسد که با کاهش عرضه میلگردهای چینی روبه‌رو شده است، قطعا تاثیر زیادی بر انگیزه آنها برای خرید می‌گذارد. اما نماینده فروش بازرگانی دولتی در تماس تلفنی خبرنگار ما از ارائه اظهارنظر در این خصوص خودداری کرد و حاضر به ارائه اطلاعاتی در این زمینه نشد.

با توجه به اهمیت واردات فولاد توسط وزارت بازرگانی و ارزیابی اشتباهات و مواردی که طی یک سال گذشته و در جریان عرضه این کالاها در بازار تاثیرات منفی بر بازار داشته و جلوگیری از بروز مجدد آنها در آینده و در عرضه‌های بعدی بازرگانی دولتی به نظر می‌رسد تعامل بیشتر این واحد دولتی با عوامل بازار و رسانه‌ها و پاسخگویی به نظرات و پیشنهادات آنها از جمله مواردی است که باید توجه بیشتری به آن شود.

فروش تنها ۲ کالا در بورس

دیروز در بورس کالا سبد میلگرد A- ۳، ا۱۴ تا ۲۵ فولاد آذربایجان با قیمت ۵۲۰۰‌ریال با حجم ۲۰۰‌تن معامله شد. ورق گرم ۲۰ تا ۴۰ فولاد کاویان نیز ۳۳۰‌تن با قیمت ۶۲۷۵‌ریال معامله شد.

در این روز میلگرد A-۳، ا۱۶ تا ۲۵ ترکیه نیز با قیمت ۵۲۰۰‌ریال عرضه شد، اما خریداری برای آن وارد رینگ نشد.