سایت کارگزاری بانک ملی - در پی بالا رفتن قیمت بنزن، میانگین قیمت فروش پلی‌استایرن جامد و رزین ABS در آمریکای شمالی از اول جولای افزایش یافت. بنزن - ماده خامی که در تولید استایرن منومر به‌کار می‌رود - در ماه جولای با قیمت ۹۲/۲دلار / هر گالن (حدود ۲۵درصد بالاتر از ماه ژوئن) بسته شد. در ماه آگوست انتظار می‌رود با همین مقدار افزایش روبه‌رو شده و با ۶۵/۳دلار بسته شود.

به نقل از جرج اسمیت، یک تحلیلگر بازار شرکت مشاوره تکنولوژی رزین در ایالت تگزاس، قیمت بنزن در ابتدای سال بسیار پایین بود؛ به‌طوری که هیچ کس آن را موردتوجه قرار نمی‌داد و عرضه محدودی داشت. تا جایی که چندین کارخانه تولید بنزن به دلیل سودآوری پایین ناچار به تعطیلی شدند.

قیمت‌های منطقه‌ای پلی‌استایرن جامد از ماه جولای تاکنون به طور میانگین ۱۶ سنت (حدود ۲۴درصد) افزایش داشته است. کمبود تقاضا و قیمت‌گذاری بالا منجر به این شده است که از سال ۲۰۰۵ نزدیک به یک چهارم کارخانه‌هایی که پلی‌استایرن تولید می‌کردند، تعطیل شوند. در چهار ماه اول سال ۲۰۰۹، تقاضا ضعیف باقی‌مانده و فروش PS با ۱۴درصد کاهش روبه‌رو بوده است. بنابر گزارش انجمن شیمی آمریکا در آرلینگتن، ویرجینیا، فروش PS قابل مصرف در بسته‌بندی مواد غذایی در همین دوره حدود ۱۷درصد کاهش داشته است.

در سال‌های اخیر پلی‌استایرن بسیاری از کاربردهای خود در پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن را از دست داده است، چراکه ماده سنگین‌تری بوده و در هر اینچ مکعب بهای تمام‌شده بالاتری دارد.

افزایش بهای مواد خام در ABS، تولیدکنندگان را ناچار کرده تا قیمت ABS را افزایش دهند؛ به طوری که قیمت منطقه‌ای ABS در اواخر سال ۲۰۰۸ با ۳۰درصد کاهش روبه‌رو شده است. هرچه که می‌گذرد به نظر می‌رسد میزان تقاضا بهتر می‌شود؛ اما هنوز به آن سطح از تقاضایی که بازار در سال قبل با آن روبه‌رو بود، نرسیده است.

بازارهای پلی‌استایرن در تلاش هستند تا از اول آگوست قیمت PS را ۵درصد برای هر پوند و قیمت ABS را تا اواخر آگوست ۷درصد بالا ببرند.