گروه بورس کالا- آزاده حسینی: قیمت انواع محصولات فولادی در بازارهای جهانی طی دو هفته اخیر با رشد همراه بود. طبق آخرین اطلاعات و آمار رسیده از متال‌بولتن محصول ورق گرم در بازارهای جهانی بانرخ‌های متفاوتی عرضه و مبادله شد، اما روند کلی قیمت این محصول طی ۱۵ روز اخیر صعودی بود. منصفانه‌ترین پیشنهاد فروش مربوط به ورق گرم ۱۰ تا ۲۰ میلیمتری اوکراین که نرخ آن بین ۶۷۰ تا ۶۸۵دلار در هر تن بود.

همچنین دیگر محصول اوکراینی که ورق گرم ۳ تا ۶ میلیمتری است نیز با نرخ ۶۵۰ تا ۶۷۰دلار در هر تن مورد مبادله قرار گرفت. نرخ ورق گرم ۱۰ تا ۲۰ میلیمتری روسیه در بازار داخلی این کشور تنی ۶۹۰ تا ۷۵۵دلار در هر تن قیمت خورد. محصول گرم ۳ تا ۶ میلیمتری نیز در بازارهای داخلی روسیه تنی ۶۵۵ تا ۷۱۰ دلار در هر تن مبادله شد. ورق گرم ۳۰ تا ۵۰ میلیمتری روسیه نیز در بازارهای داخلی این کشور با نرخ ۶۶۰ تا ۷۳۵دلار در هر تن دادوستد شد.

ورق گرم ۲ تا ۸ میلیمتری نیز در مولداوی ۸۸۰ تا ۸۹۰ دلار و در کشورهای بالستیک ۱۰۲۰ تا ۱۰۴۰دلار و در قزاقستان ۹۷۵ تا ۱۰۱۵ دلار قیمت خورد.

ورق گرم به صورت کلاف ۲ تا ۸ میلیمتری صادراتی اوکراین تحویل به صورت FOB در هر تن با نرخ ۹۶۰ تا یک‌هزار دلار مبادله شده و همین محصول صادراتی روسیه ۹۷۰ تا یک‌هزار دلار قیمت خورد و همین محصول روس برای تحویل به دریای بالتیک به صورت FOB، ۹۸۰ دلار در هر تن مبادله شد.

همچنین روسیه ورق گرم به صورت کلاف ۲ تا ۸ میلیمتری را به دریای‌خزر با نرخ ۹۳۰ تا ۹۴۰دلار در هر تن فروخت. این محصول از سوی قزاقستان نیز با نرخ پیشنهادی محصول روس ارسال و به فروش رسید.

ورق گرم ۱۰ تا ۳۰ میلیمتری صادراتی اوکراین تحویل به صورت FOB به دریای سیاه با نرخ ۱۰۵۰ تا ۱۱۲۵ دلار مبادله شد. محصول صادراتی روسیه به دریای سیاه نیز هر تن ۱۰۴۰ تا ۱۰۶۰ دلار به فروش رسید.

نرخ ورق گرم ۱۰ تا ۳۰ میلیمتری روسیه صادراتی به ایران هم حدود یک‌هزار تا یک‌هزار و ۵۰ ریال بود، در حالی که روسیه همین محصولش را به خاور دور با نرخ ۹۲۰ تا ۹۳۰ دلار صادر کرد. این گزارش حاکی است کلاف گالوانیزه ترکیه برای تحویل در کارخانه در هر تن یک‌هزار و ۲۲۵ تا یک‌هزار و ۲۳۰ دلار در هر تن مبادله شد. ترکیه این محصول خود را با نرخ یک‌هزار و ۱۷۰ تا یک‌هزار و ۱۹۰ دلار صادر کرد.

نرخ کلاف گالوانیزه وارداتی به ایران از سوی کشورهای CIS نیز در هر تن نیز یک‌هزار و ۱۰۰ تا یک‌هزار و ۱۵۰دلار بود.

این محصول هم‌اکنون در بازارهای داخلی ایران تنی یک‌هزار و ۲۴۵ تا یک‌هزار و ۴۱۰دلار است.

این محصول به اتحادیه اروپا با نرخ یک‌هزار و ۱۸۰ تا یک‌هزار و ۲۱۰دلار وارد شد.

کلاف گالوانیزه همچنین در بازار داخلی ایتالیا و اسپانیا با میانگین نرخ یک‌هزار و ۱۴۵ و یک‌هزار و ۱۹۵دلار مورد مبادله قرار گرفت.