گروه بورس کالا- منیژه حیاتی: در پی اتمام زمان قرارداد شهرداری‌های کشور با شرکت‌های تولید‌کننده قیر در کشور بر سر تامین مواد مورد نیازشان و عدم تمدید این قراردادها در سال جدید، تعدادی از شهرداری‌های استانی برای خرید محصول مورد نیاز خود از طریق بورس کالا اقدام کردند. براساس این گزارش شهرداری‌های کاشان، یزد و قم از جمله خریدارانی هستند که از طریق کارگزاری‌ها برای خرید این محصول از بورس اقدام کردند.

هرچند شهرداری تهران به عنوان یکی از اصلی‌ترین مصرف‌کنندگان و خریداران اصلی نیز اقدامی در این خصوص نکرده اما به نظر می‌رسد با گذشت زمان این شهرداری نیز برای خرید به جمع خریداران بورس وارد ‌شود.

وزارت راه نیز هنوز اقدامی درخصوص خریداری محصول مورد نیاز خود از طریق بورس نکرده است. به گفته یک منبع آگاه در صورتی‌که وزارت راه نیز به همراه شهرداری‌‌های استانی نسبت به تامین مواد مورد نیاز خود از طریق بورس اقدام کند، در آینده‌ای نزدیک شاهد عرضه تمامی قیر تولید شده در کشور در بورس و رشد حجم معاملات این رینگ خواهیم بود.

در همین حال نماینده فروش شرکت نفت جی نیز در پاسخ به خبرنگار ما اعلام کرد، این شرکت در صورت ورود وزارت راه و دیگر شهرداری‌ها به بورس، به تمامی تقاضاها پاسخ داده و عرضه در بورس را اولویت خود قرار خواهد داد.

به عقیده کارشناسان بازار با توجه به مزایایی که بورس برای خریداران از جمله اطمینان از دریافت کالا در زمان مقرر دارد، تنها دلیلی که در حال حاضر مانع خرید مصرف‌کنندگان بزرگ قیر از بورس می‌شود، نگرانی آنها از بابت افزایش هزینه‌های ناشی از گران شدن قیمت قیر در بورس است که در مقایسه با قیمت‌هایی حواله‌ای و مصوب سال‌های گذشته بیشتر است، اما با توجه به اتمام زمان قراردادها، این مقاومت‌ها نیز به زودی شکسته خواهد شد. در همین حال باید این مساله را نیز در نظر داشت که منطقی شدن قیمت قیر در بازار شاید در کوتاه‌مدت از لحاظ هزینه‌های مالی بر خریداران فشار آورد، اما در بلندمدت باعث رشد و توسعه خطوط تولید و تعادل بیشتر در بازار عرضه و تقاضای قیر خواهد شد که درنهایت هم به نفع خریدار و هم به نفع فروشندگان این محصول خواهد بود.