گروه بورس کالا - دیروز در بازار آهن شایع شده بود که دولت به برخی از تولیدکنندگان دولتی فولاد دستور داده است تا قیمت محصولاتشان را پایین بیاورند و از هرگونه افزایش غیرمنطقی قیمت آهن جلوگیری کنند. این عامل اعتراض برخی از بنگاه‌های فولادسازی دولتی را به همراه داشت. قیمت‌های انواع محصولات فولادی به تازگی در بورس کالای کشور تصنعی شده است به طوری که نرخ انواع تیرآهن، میلگرد و ورق گرم در بازار آزاد، بالاتر از تالار بورس کالای تهران بوده، این در حالی است که معمولا نوسان قیمت بین بازار رسمی و غیررسمی وجود دارد اما این نوسان در گذشته از یک منطقی برخوردار بوده در حالی که اختلاف نرخ بین بورس کالا و بازار به تازگی زیاد شده و این اختلاف قیمت غیرمنطقی به نظر می‌رسد که نشان از دستوری بودن قیمت‌ها در بازار رسمی دارد.

بنابراین به دلیل اینکه عمده شرکت‌های بزرگ تولیدکننده انواع آهن‌آلات در کشور دولتی هستند مکلف شده‌اند تا نرخ محصولات خود را در بورس کنترل کنند و مانع از رشد بی‌رویه آن شوند.

این کنترل رشد قیمت‌ها از سوی دولت در حالی صورت می‌گیرد که نرخ آهن‌آلات در بازار غیررسمی از بازارهای جهانی تبعیت کرده و روند صعودی به خود گرفته است، مطمئنا مقاومت شرکت‌های بزرگ تولیدکننده دولتی نیز به زودی شکسته می‌شود و نرخ محصولات آنها با بازار غیررسمی و جهانی هماهنگ خواهد شد، اما در این اثنا مقدار قابل توجهی آهن‌آلات از سوی شرکت‌های دولتی به فروش می‌رسد که در نهایت منجر به ضرر برخی از آنها خواهد شد. کنترل قیمت‌ها از سوی شرکت‌های دولتی به واسطه تکلیف دولت در حالی صورت می‌گیرد که به دلیل عرضه محصولات در بورس کالا باید قیمت‌ها به صورت شفاف در تقابل عرضه و تقاضا کشف شود.