گروه بورس کالا- علی غفوری: افزایش هزینه‌ها، کمبود سنگ، تقاضای بالا از طرف کارخانه‌های فولاد ضدزنگ و بازار نقد شناور، نشان‌دهنده افزایش قیمت‌های فروکروم در سال آینده است. درحال‌حاضر فروکروم در جداره فولاد ضدزنگ مصرف می‌شود و در ایران تنها فروکروم سبزوار تولیدکننده این محصول است. ماده اولیه تولید فروکروم کرومیت است. بازار مطلوب و پرکشش فولاد ضدزنگ کروم دار و افزایش هزینه‌های تولید در آفریقای جنوبی بدون شک در نیمه دوم سال آینده قیمت‌های کروم را نیز افزایش خواهد داد. با توجه به اینکه اعلام شد قیمت هر پوند کروم در سه ماه اول سال جدید ۲۵/۱ و ۳۰/۱دلار خواهد بود، تولیدکنندگان امیدوارند که نیمه اول سال جدید بازار گرمی را داشته باشند.

آنان می‌گویند، بسیار به سال جدید خوش‌بین هستیم: چون احتمال افزایش قیمت در سه‌ماهه اول بسیار بالا است، در حال حاضر موجودی انبارهای تولیدکنندگان کروم صفر است. مدیرعامل سازمان بین‌المللی فلزات آهنی (IFM) اظهار داشت که قیمت ۲۵/۱دلار بسیار مطلوب خواهد بود.

پس از یک رکورد افزایش ۱۸درصدی در سه‌ماهه سوم قیمت کروم در سه‌ماهه چهارم متوقف شد که نشان‌دهنده وضعیت کنونی مذاکرات است. با توجه به اینکه فاصله بین قیمت نقد و قیمت‌های قراردادی در حد ۹۰سنت است، تولیدکنندگان می‌گویند بدون شک قیمت‌ها در سه‌ماه اول و دوم سال ۲۰۰۸ افزایش زیادی خواهد داشت.

طرح افزایش ۱۵تا ۳۰درصدی قیمت در سه‌ماه اول سال جدید بدین معنی است که بازار آماده است که قیمت‌ها را در سه‌ماه دوم نیز افزایش دهد و هیچ‌گونه پروژه جدیدی در سال آینده راه‌اندازی نخواهد شد و تقاضا از طرف صنعت فولاد ضدزنگ نیز هیچ‌گونه کاهشی نخواهد داشت.میزان افزایش قیمت در سه‌ماه دوم بستگی خواهد داشت به میزان افزایش در سه‌ماه اول، ولی اهالی بازار می‌گویند: احتمالا این افزایش بین ۵ و ۱۰درصد باشد.

افزایش قیمت برق

تولیدکنندگان می‌گویند، افزایش هزینه تولید در آفریقای جنوبی در سه ماه اول قیمت‌ها را بالا خواهد برد.

سال آینده برق اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد، چون ۱۸درصد در سه ماه اول به تنهایی قیمت انرژی بالا خواهد رفت و قیمت‌های کک و هزینه‌ نیروی کار نیز در آفریقای جنوبی در همین حد افزایش خواهد داشت.

شرکت Samancor که بیشترین افزایش قیمت را به دلیل افزایش هزینه‌ها اعمال خواهد کرد، از ماه سپتامبر سعی داشته است که افزایش قیمت‌های خود را برای تحلیل‌گران و روزنامه‌نگاران توجیه کند.

طبق توضیحات سامانکور افزایش هزینه‌های تولید زمینه را برای افزایش قیمت قراردادها در سال ۲۰۰۸ در حدی که فعالیت‌ تجاری را سودآور کند، مهیا ساخته است.

شرکت سامانکور و اهالی بازار می‌گویند که شرکت برق Eskom آفریقای جنوبی که از اوایل ماه اکتبر مانع تولید فلزات شده است، در سه ماه اول و دوم نیز بازار کروم را تیر و تار خواهد کرد.

تولیدکنندگان می‌گویند، بازار بسیار مطلوب است و سه ماه دوم قبل از زمستان در آفریقای جنوبی آخرین سه‌ماهه ایده‌آل خواهد بود، بنابراین شرایط می‌تواند سخت‌تر شود و هزینه انرژی سایه سنگین‌تری را بر روی تولید خواهد انداخت. تجار می‌گویند، عامل اصلی افزایش قیمت‌ها هنوز عمدتا مربوط به چینی‌ها و بالا رفتن قیمت سنگ کروم است. قیمت‌های کروم مسخره است و هفته گذشته پس از آنکه تاتا استیل عرضه این محصول را به بازار داخلی هند متوقف نمود، پیدا کردن کروم در بازار بسیار سخت شده است.

واردات فروکروم چین رو به افزایش گذاشته است

به طوری که پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۰۸ به بیش از ۳/۱میلیون تن برسد که از یک‌میلیون تن از سال ۲۰۰۷ بیشتر خواهد بود، حال آنکه صادرات آفریقای جنوبی در نه ماه اول سال ۲۰۰۷ به چین بالغ بر ۳۸۷هزار تن شد. کل صادرات به چین در سال ۲۰۰۷ بالغ بر ۵۵۰هزار تن خواهد شد که ۵/۵برابر بیشتر از سال ۲۰۰۶است. رشد قابل توجه و استثنایی مصرف چین زمانی اشباع خواهد شد که تولیدات جدید و بالای تاتا استیل در اوایل سال ۲۰۰۸ و تولیدات IFM در سال ۲۰۱۰ راه‌اندازی گردند.

تلافی؟

در سه ماه اول مذاکرات دوستانه بوده است، اما تولیدکنندگان اصرار دارند که کارخانه‌های فولاد ضدزنگ می‌بایستی برای عدم سقوط قیمت‌ها در مذاکرات سه ماه چهارم اصلاحات لازم را انجام دهند که بعضی از آنان می‌توانستند مسائل مالی خود را با فروشندگان متعاقبا حل و فصل کنند.

تولیدکنندگان اضافه می‌کنند افزودن ۱۰-۵ سنت (به عنوان یک قیمت شیرین)۱۸/۱دلار یا ۲۸/۱دلار قیمت قراردادی در حال حاضر لازم خواهد بود تا آن دسته از تولیدکنندگانی را که قیمت یک دلار در هر پوند خود را برای باقی‌مانده سه ماه چهارم امسال با وجود افزایش هزینه‌ها حفظ کرده‌اند آرام کند.

مذاکرات سه ماه چهارم به نوعی تلخی گرایید؛ چون بعضی از تولیدکنندگان ضد زنگ می‌گفتند که آنها هنوز میزان زیادی کروم در انبار خود دارند و در نتیجه تمایلی به افزایش یا پذیرش افزایش هزینه‌های تولید آفریقای جنوبی نداشتند که آن را ۳۹درصد بین ماه مه و اوت افزایش داده بودند.

این وضع نیز در جای خود موجب شکاف و تعرفه در کسب تولیدکنندگان بین آنهایی که ناخواسته پذیرفتند که مسائل مالی را متعاقبا حل کنند و آنانی که مواد را تحویل ندادند تا قیمت در قراردادها میزان ۱۰/۱دلار تصفیه شود، گردید.

چنین عوامل خوش‌بینانه‌ای در بازار می‌بایستی به خریداران مواد اولیه در کارخانه‌های فولاد ضد زنگ‌ اندکی حق بدهد تا در مذاکرات سه ماه دوم سال ۲۰۰۸ پاسخ بدهند که مذاکرات ۳ماه اول تاکنون راحت‌تر از آنچه که پیش‌بینی می‌شد، بوده است و منابع تولیدی امید دارند که این‌گونه شود. هنوز تولیدکنندگان می‌گویند که کارخانه‌های فولاد ضدزنگ احتمالا از هر گونه سردرگمی اقتصاد کلان جهان به نفع خود بهره‌برداری کنند؛ چون مذاکرات سه ماه دوم با این نیت آغاز شد که دیگر افزایش قیمتی وجود نداشته باشد.

تولیدکننده‌ای می‌گوید، اگر ما شرایط کنونی را حفظ کنیم و تولیدکنندگان فروکروم بتوانند در سه ماه اول ۲۵ تا ۳۰سنت قیمت‌های خود را افزایش دهند پس می‌توان گفت که ۵ تا ۱۰سنت افزایش در سه ماه دوم ممکن خواهد بود. اگر چشم‌انداز اقتصاد جهانی بهبود یافته و تقاضا برای فولاد ضدزنگ بالا باشد، چاره‌ای نیست به جز افزایش قیمت در سه ماه دوم که احتمالا وضع به نیمه دوم سال نیز کشیده شود.

یک تحلیل‌گر اقتصادی می‌گوید: قیمت فولاد ضدزنگ در نیمه دوم افزایش خواهد داشت. اگر مسائل اقتصادی کلان وجود نداشته باشد، آنگاه تولید باید ۵ و ۱۰درصد بیشتر از امسال باشد. سه ماه اول برای فولاد ضدزنگ پایین‌تر خواهد بود و سه ماه دوم برابر بوده یا تغییری نکرده و یقینا در سه ماه سوم و چهارم بیشتر خواهد بود.کارخانه‌های فولادسازی در سه ماه چهارم به حد کافی در انبارهای خود کروم داشتند که آن را به بازار عرضه کنند؛ اما یقینا در سه ماهه اول (۲۰۰۸) چیزی برای عرضه نخواهد داشت، بنابراین آنان می‌بایستی مجددا به بازار برگردند. با توجه به اینکه هم‌اکنون سه ماه است که قیمت‌های نیکل در بورس فلزات لندن بی‌ثبات است، تولیدکنندگان ضدزنگ هنوز ترجیح می‌دهند که از نوع یا گرید فریک به جای آستنتیک (austenitic) استفاده کنند که قیمت‌های کروم را در سطوح بالای خود نگه می‌دارد.

شکی نیست که قیمت کروم سال آینده افزایش خواهد یافت و داستان آن نسبت به نیکل کاملا متفاوت است و حرکت بیشتری به سوی نوع فریک وجود دارد و در حال حاضر هنوز تقاضای قوی‌تری برای کروم نسبت به نیکل وجود دارد. این وضع زمانی تشدید یافت که شرکت بائواستیل چین قیمت‌های فروکروم خود را هفته گذشته تا ۶۰۰یوآن در هر تن افزایش داد که حدودا ۷درصد بالاتر از مزایده دو ماه پیش آن است. اگر بائواستیل قیمت‌های خود را افزایش داده است، شرایط می‌‌تواند به نفع بازار فولاد ضدزنگ باشد.

حذف فاصله

با توجه به وجود اختلاف بین قیمت‌های نقد بازار و قیمت‌های توافق شده در قراردادها در حقیقت قدرت قیمت‌گذاری مصرف‌‌کنندگان بالا رفته است. از آنجایی که قیمت نقد هم‌اکنون تقریبا ۲ برابر قیمت‌های فروخته شده در قراردادها است، تولیدکنندگان قادر به بهره‌برداری کامل از توان بازار خود نمی‌باشند.

چون در حال حاضر قیمت نقد فروکروم پرکربن با ۶ تا ۸درصد کربن بین ۷۰/۱ و ۹۰/۱در اروپا است و قیمت‌های قراردادی هنوز پایین بوده و بین ۱ و ۱۰/۱دلار است.

این فاصله یا اختلاف نشان‌دهنده عدم کارآیی روش فروش است، اگرچه همه می‌دانند این فاصله کمتر خواهد شد، ولی از زمانی که این فاصله از سه ماهه اول سال ۲۰۰۷ شروع شده است هنوز فروشندگان نتوانسته‌اند روشی را پیدا کنند که این فاصله را کم کند.

این فاصله و اختلاف غیرعادی در قیمت‌های تسویه حساب‌ها در سه ماهه چهارم باعث شده است که تولیدکنندگان کروم سوال کنند که آیا مذاکرات هنوز بهترین روش برای بازاریابی محصولات است و برخی نیز معتقدند که قیمت پایه شفاف‌تر مطلوب است و از قراردادهای LME حمایت بهتری می‌کنند.

تا زمانی که کسی روش خوبی را پیدا نکند، مذاکرات مساله‌دار خواهد بود یا اینکه یک قیمت پایه‌ یا مرجع مانند LME وجود نداشته باشد، مساله ادامه خواهد داشت. آنان هنوز به راهی دست نیافته‌اند پس این تنها راهی است که می‌توان هنوز آن را انجام داد و این مشکل عظیمی در این فعالیت تجاری است. اهالی بازار می‌گویند: قرارداد LME احتمالا نمی‌تواند واقعیت پیدا کند؛ چون این کالا را نمی‌توان انبار کرد و بازار نیز بازار نقدی نیست.

چندین بار مطرح شده است که این محصول ایجاد نرمه و گرد و غبار می‌کند. تمام کیفیت یا انواع آن به چندین عوامل بستگی دارد و وضعیت یکنواختی ندارد. کجا می‌توان خط مشخصی بین فروکروم پر کربن و کم کربن کشید یا این خط را در کجا می‌توان بین فروکروم سیلکونی و فسفری تعیین نمود؟ این وضع یک بختک تدارکاتی است و چگونه می‌توان این ماده بدخیم را انبار کرد.

آینده روشن

با وجود مشکلات سیستم قیمت‌گذاری تولیدکنندگان فروکروم امید دارند که در ظرف سال آینده بتوانند این محصول را وارد بورس سهام کنند. ENRC بزرگترین تولیدکننده فروکروم در جهان است که در بورس سهام لندن بیش از ۴/۱میلیارد پوند جمع‌آوری کرد؛ به طوری که دارایی‌های شرکت در بازار به حدود ۱۵میلیارد پوند رسید. اهالی بازار می‌گویند: مدیریت خوب شرکت به او این امکان را داد که نه تنها پروفیل IFM را افزایش دهد، بلکه پروفیل کل صنعت فروکروم را نیز ارتقا بخشد. زمانی که در پایان سال ۲۰۰۵ این شرکت به بازار آمد. هیچ کسی نمی‌دانست فروکروم چیست. در ماه گذشته ENRC توانست سهام خود را سریعا بفروشد. آنها توانستند وضعیت خود را در بازار تثبیت نمایند و وقت آن بود که وارد بازار سهام شوند.

سقف بازار IFM که ۵۰۹میلیون پوند است، سر و صدای زیادی در بازار سهام ایجاد کرده است؛ به طوری که کارگزاران ناگهان مشتاق شده‌اند که مشتریان خود را ترغیب به سرمایه‌گذاری در فروکروم بنمایند.