بنا به گزارش رویتر، شرکت سابیک تا سال ۲۰۲۰ تولید فولاد را نزدیک به سه برابر خواهد کرد. مدیر عامل این شرکت، با اعلام این مطلب در هنگ کنگ، اظهار داشت که تولید فعلی این شرکت ۶‌میلیون تن است.

ولی براساس برنامه این شرکت، تولید باید به ۱۵ تا ۱۷‌میلیون تن در سال ۲۰۲۰ برسد. این شرکت در همه زمینه‌های تولیدی خود، به صورت جهانی عمل می‌کند. ولی در مورد فولاد به دلیل تقاضای بالا، در سطح منطقه فعال خواهد بود.

اتومبیل‌سازان چینی به دنبال جانشین فولاد

با توجه به روند صعودی قیمت فولاد و بازار شدیدا رقابتی اتومبیل در چین، تولیدکنندگان اتومبیل در چین به دنبال جایگزینی فولاد در ساخت اتومبیل هستند.

جانشین فولاد باید مقاوم، سبک و اقتصادی باشد. در حال حاضر، آلومینیوم، منگنز و پلاستیک در دست بررسی است تا به عنوان اولین انتخاب‌ها، جانشین ورق بدنه اتومبیل شود.

از آنجا که تولید اتومبیل در چین، رو به گسترش است، تقاضای فولاد در این کشور هم رو به بالا است. پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۰۷، مصرف این بخش ۵/۱۲‌میلیون تن و تا سال ۲۰۱۵ به ۷۶/۲۱‌میلیون تن برسد.

تاتااستیل گندله‌سازی ۸میلیون تنی می‌سازد

شرکت تاتااستیل هند، برنامه‌ای برای تاسیس یک واحد گندله‌سازی با ظرفیت ۸‌میلیون تن و سرمایه‌گذاری یک‌میلیارد روپیه را دارد. مشاور تاتااستیل با اعلام این مطلب در یک سمینار اظهار داشت که این واحد، نزدیک معادن سنگ آهن متعلق به این شرکت تاسیس خواهد شد تا سنگ آهن خام را تبدیل به سنگ‌آهن تغلیظ شده و گندله نماید. در سال ۲۰۰۴، این شرکت اعلام کرده بود که طرح گندله‌سازی با ظرفیت ۴‌میلیون تن احداث خواهد کرد تا از عرضه مواد اولیه واحدهای تولیدی خود اطمینان خاطر داشته باشد.

افزایش صادرات نیکل چین

در ماه اکتبر صادرات نیکل پرداخت نشده چین به۶۱۲ تن رسید که نسبت به صادرات ۵۳۰ تنی ماه سپتامبر ۵/۱۵‌درصد افزایش نشان می‌دهد.

از ماه ژانویه تا اکتبر صادرات نیکل بالغ بر ۱۵۶۴۴ تن شد. در اکتبر ۲۰۰۷ چین ۹۲۵۷ تن نیکل پرداخت نشده وارد کرد که از ۶۹۴۴ تن واردات ماه سپتامبر بیشتر است. در ده ماه نخست سال ۲۰۰۷ کل واردات نیکل پرداخت نشده به ۸۵۷۸۶ تن رسید.

افزایش تولید سرب و روی جهان

در نه ماه نخست سال ۲۰۰۷ تولید سرب جهان با ۹/۳‌درصد افزایش سالانه به ۷۱/۲‌میلیون تن رسید که به دلیل افزایش تولید چین، پرو، مقدونیه و سوئد بود که کاهش تولید استرالیا، کانادا و ایران و مکزیک را جبران می‌کرد. در این نه ماه تولید سرب تصفیه شده با ۵/۳‌درصد افزایش به ۱۰/۶‌میلیون تن رسید که عمدتا به دلیل افزایش تولید استرالیا، چین، هند، قزاقستان، آمریکا و تعدادی از کشورهای اروپا بود. درنه ماه ابتدای سال‌جاری تقاضای سرب جهان بدلیل رشد تقاضای چین با ۷/۳‌درصد افزایش بالغ بر ۶۱۹‌میلیون تن شد. خالص صادرات چین از ۳۷۷۰۰۰ تن مدت مشابه سال قبل به ۱۶۴هزار تن کاهش یافت.

منبع: مرکز خدمات فولاد ایران و ایران سینا