فولادی‌ها خوب فروختند

بیتا احمدی

بورس کالا روز گذشته شرایط نسبتا آرامی را پشت‌سر گذاشت.

در این روز علاوه بر محصولات فولادی معمول، سبدهای میلگرد و تیرآهن، قراضه‌های فولادی (ضایعات نوردی) از دو شرکت آرین‌پاژ و فولاد آذربایجان (میانه) به روی رینگ مبادلاتی بورس کالا آمد که منجر به فروش نیز شد. در جلسات معاملاتی گروه‌های آلومینیوم، فولاد، کنجاله‌ها و شکر، شرکت‌های ایرالکو، ذوب‌آهن اصفهان و فولاد آذربایجان بیشترین فروش را به خود اختصاص دادند و شرکت‌های المهدی، فولاد کرمان و گروه ملی کمترین معاملات را به نام خود ثبت کردند.

در مجموع بازار کالایی روز چهارشنبه از رونق معاملات برخوردار بود به طوری که جمعا ۵۲هزار و ۵۸۵تن کالا عرضه شد که نزدیک به ۴۰هزار و ۵۸۵تن آن به ارزش ۲۸۵میلیارد و ۲۷۹میلیون و ۸۲۰هزار ریال مورد دادوستد قرار گرفتند.

به گزارش دنیای اقتصاد از تالار نقره‌ای، در جلسه معاملاتی گروه آلومینیوم شمش ۵/۹۹-Pا۱۰۰۰ المهدی ۴۰ تن نقدی با نرخ هر کیلو ۲۵هزار و ۶۰۰ریال مبادله شد.

شمش ۱/۹۹-Pا۱۰۰۰ المهدی نیز ۲۰ تن با نرخ هر کیلو ۲۴هزار و ۴۰۰ریال به فروش رسید.

بیلت ۶۰۶۳ا-۵ ایرالکو نیز ۲۰ تن نقدی با نرخ هر کیلو ۳۰هزار و ۲۰۰ریال دادوستد شد.

شمش آلیاژ AS۹U۳ ایرالکو نیز ۲۰ تن نقدی با نرخ کیلویی ۳۰هزار و ۷۹۹ریال مورد معامله قرار گرفت. بیلت ۶۰۶۳ا-۷ ایرالکو ۵۶۰ تن نقدی با نرخ هر کیلو ۳۰هزار ریال به فروش رفت.

بیلت ۶۰۶۳ا-۶ ایرالکو نیز ۲۰ تن نقدی با نرخ هر کیلو ۳۰هزار و ۲۰۰ریال در بورس کالا منجر به فروش شد. در جلسه معاملاتی گروه ذرت نیز ذرت دانه‌ای ۷۵ تن نقدی با نرخ هر کیلو ۲هزار و ۷۱۰ریال معامله شد. ذرت دانه‌ای برزیل نیز ۱۵ تن نقدی با نرخ هر کیلو ۲هزار و ۶۵۰ریال دادوستد شد.

بنابراین گزارش در جلسه معاملاتی گروه فولاد، سبد میلگرد ۲۸ تا ۸-A۳ ذوب‌آهن اصفهان ۵هزار و ۷۲۰تن با نرخ پیشنهادی ۷هزار و یکصد ریال به روی رینگ آمد که در مقابل ۱۴هزار و ۸۰ تن تقاضا در بازار برای این محصول وجود داشت.

کارگزار عرضه‌کننده اعلام کرد مشکلی برای عرضه این محصول ندارد و در صورت به نرخ رسیدن جوابگوی بازار خواهد بود، بدین ترتیب این سبد برای تحویل در ماه آینده با نرخ هر کیلو ۷هزار و یک‌صد ریال به فروش رسید.

میلگرد ۲۲/۲۵-اA۱ ذوب آهن اصفهان ۲۴۰۰ تن با نرخ هر کیلو ۸هزار و یک‌صد ریال به روی رینگ آمد که با همین نرخ پیشنهادی فروشنده برای سلف ۳۰ آذر ماه دادوستد شد. میلگرد ۱۶اA۳- ذوب آهن اصفهان ۷۶۰ تن با نرخ هر کیلو ۸هزار و ۲۰۰ ریال معامله شد.

میلگرد کوتاه ۱۶-اA۳ ذوب آهن اصفهان نقدی ۴۴۰ تن با نرخ هر کیلو ۶هزار و ۲۰۰ ریال به سوی رینگ آمد، اعلام شد که افزایش عرضه برای این محصول ندارند.

بدین ترتیب در رقابت انجام گرفته میان کارگزاران ۳۵۰ تن با نرخ هر کیلو ۶هزار و ۳۶۳ ریال مبادله شد.

تیرآهن طول کوتاه ۲۴ و ۲۰ ذوب‌آهن اصفهان نقدی ۹۶۰ تن با نرخ هر کیلو ۸هزار و ۳۰۰ ریال عرضه شد که به دلیل قیمت بالا منجر به فروش نشد.

سبد تیرآهن ۱۴-۱۶-۱۸ ذوب‌ آهن اصفهان ۳هزار و ۵۲۰ تن سلف ۳۰ دی ماه عرضه شد که همین مقدار از این کالا با نرخ ۷هزار و ۶۰۰ ریال دادوستد شد.

براساس این گزارش، سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۴-A۳ فولاد آذربایجان (میانه) سلف ۳۰ دی ماه، ۲هزار و ۸۶۰ تن با نرخ ۷هزار و ۸۰ ریال مورد معامله قرار گرفت.

همین سبد فولاد آذربایجان برای تحویل در آخر ماه جاری یک هزار و ۲۰۰ تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۱۳۰ ریال خریداری شد که کارگزاری ستاره جنوب این محصول را خریداری کرد.

همچنین قراضه فولادی (ضایعات نوردی) فولاد آذربایجان سلف ۳۰ بهمن ماه، ۳هزار تن با نرخ هر کیلو ۳هزار و ۶۵۰ ریال به روی رینگ آمد که با همین نرخ نیز مبادله شد.

قراضه فولادی شرکت آرین پاژ نیز برای تحویل در ۳۰ بهمن ماه، ۲هزار تن با نرخ هر کیلو ۲هزار و ۶۵۰ ریال دادوستد شد که کارگزاری باهنر هم عرضه کننده و هم خریدار این محصول بود. در مجموع در جلسه معاملاتی گروه فولاد ۴۵هزار و ۹۰ تن کالا عرضه و ۳۹هزار و ۵۵۰ تن آن به ارزش ۲۶۳میلیارد و ۸۳۹میلیون و ۴۹۰هزار ریال مورد معامله قرار گرفت.