احتمال چرخش در بازار آهن

گروه بورس کالا- بازار فولاد ایران فراز و نشیب‌های زیادی را در سال ۱۳۸۶ تجربه کرد. نوسان قیمت‌ها به قدری غیرقابل پیش‌بینی است که تجار و تولید‌کنندگان فولاد را در سردرگمی کامل قرار داده است. مدیرعامل فولاد الیگودرز علل افزایش قیمت فولاد در اوایل مهرماه سال جاری و کاهش قیمت‌ها در چند روز اخیر را در دو عامل خارجی و داخلی خلاصه کرد.

وی در گفت‌و‌گو با دنیای اقتصاد به عوامل خارجی نوسان قیمت آهن‌آلات در سال ۱۳۸۶ اشاره کرد و گفت: افزایش شدید قیمت سوخت در چند ماه گذشته و عوامل روانی متاثر از آن در بازارهای جهانی ناشی از پیش‌بینی‌های اقتصاددانان در مورد افزایش بیشتر قیمت نفت عامل مهم در رشد قیمت‌ها بوده است.

همان گونه که می‌دانید یکی از هزینه‌های بسیار اساسی که در قیمت تمام‌شده کالای ساخته شده تاثیرگذار است، هزینه سوخت است که هم در حمل‌و‌نقل و هم در فرآیند تولید حدود ۲۰درصد از هزینه‌ها را شامل می‌شود.

هزینه حمل‌ به تبع افزایش شدید قیمت سنگ‌آهن و مواد اولیه فولادی و همچنین گرانی هزینه حمل به تبع افزایش قیمت نفت و متعاقبا فشار اتحادیه اروپا و آمریکا در جهت کاهش صادرات بی‌رویه چین و کاهش نرخ بهره آمریکا و به دنبال آن افزایش سرمایه‌گذاری در بخش‌ مسکن و افزایش تقاضا در فولاد ساختمانی داخل آمریکا که نهایتا منجر به افزایش مصرف و تقاضا و افزایش قیمت فلزات ساختمانی می‌شود از جمله عوامل تاثیرگذار در نوسان قیمت فولاد بود.

وی در بخشی دیگر به عوامل داخلی در نوسان قیمت فولاد اشاره کرد و گفت: در یکی دو ماه گذشته شرکت‌های بزرگ تولید‌کننده فولاد که از عمده‌ترین عرضه‌کنندگان فولاد در کشور هستند، جوابگوی تقاضای بازار نبوده و به علل مختلف از جمله عدم توانایی در تامین مواد اولیه و همچنین گرانی مواد اولیه از جمله سنگ‌آهن و غیره از تمامی ظرفیت تولید خود استفاده نکرده‌اند، اما در اغلب مواقع تقاضا بیشتر از عرضه بوده و اصل مسلم اقتصادی که افزایش تقاضا نسبت به عرضه در افزایش قیمت‌ها تاثیرگذار می‌باشد را محقق ساخته است.

وی اظهار داشت: کاهش ذخایر و دپو محصولات فولادی چه در گمرکات و چه انبارهای داخلی کشور تاثیر روانی و عینی بر افزایش قیمت‌ها دارد و همان‌گونه که می‌دانید اتمام خرید‌های خارجی قبلی که با قیمت‌های نسبتا پایین‌تری بوده است و همچنین شروع خریدهای جدید با قیمت بسیار بالاتر توسط تجار داخلی نیز یکی از عوامل افزایش قیمت در اوایل مهرماه بود.

استاد عظیم به علل کاهش قیمت فولاد در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: فروش سلف برخی از کارخانجات بزرگ طی ماه گذشته در بورس فلزات با کاهش قیمت زیاد، به دلیل نیاز شدید به نقدینگی از عوامل مهم کاهش قیمت بوده که علاوه بر ضرر و زیان سنگین به شرکت‌های فوق، شرکت‌های خصوصی نیز دچار زیان و بعضا کاهش تولید خواهند شد.

وی افزود: شروع فصل سرما و به تبع آن کاهش تقریبی تقاضا نیز مزید بر علت است و باعث کاهش قیمت فولاد ساختمانی در روزهای اخیر شده است و با کاهش غیرمنطقی قیمت فروش توسط تولیدکنندگان بزرگ به هر علت ممکن، پول‌های سرگردان از چرخه بازار فولاد به سمت دیگری مثل خرید دلار و ... سوق داده شده و در کاهش قیمت فولاد نیز به طور مقطعی اثر گذاشته است.

مدیرعامل فولاد الیگودرز افزود: با اجرای سیاست‌های پولی بانک مرکزی در خصوص کاهش شدید ارائه تسهیلات و ایجاد فشار برای دریافت اقساط معوق به بانک‌های عامل، دو عامل مهم در کاهش قیمت محصولات فولادی است، چرا که با کاهش تسهیلات روند ساخت‌وساز دچار نقصان شده و تقاضا کم شده است و با دریافت اقساط از بدهکاران، کارخانجات فولادی و تجار برای بازپرداخت بدهی‌ها ناچار به فروش ارزان‌تر محصولات و مواد اولیه موجود در انبارها و جذب پول برای بازپرداخت بدهی‌ها شده و توان تولید در آینده نزدیک از آنان سلب خواهد شد.

یقینا موارد مطرح شده بالا تمامی دلایل برای افزایش و کاهش اتفاق افتاده نیست، لیکن بررسی دقیق‌تر موضوع توسط سیاست‌گذاران کلان کشور و تعیین استراتژی مناسبی با توجه به شرایط محیطی و محاطی فعلی کشور، آینده بازار فولاد را با ثبات‌تر خواهد کرد.

وی افزود: به نظر می‌رسد همین عوامل کاهش قیمت، بعد از مدت زمان کوتاهی به عوامل افزایش شدید قیمت تبدیل می‌شود چراکه کاهش تولید کارخانجات، اعطای تسهیلات جدید به خاطر افزایش اشتغال، عدم واردات در زمان مناسب و کاهش محصولات خارجی در بازار، برگشت پول‌های سرگردان به بازار فولاد، نزدیک شدن به فصل بهار و زمان ساخت‌وساز می‌تواند باعث افزایش قیمت‌ها شود.

وی افزود: تولیدکنندگان به دنبال بازار باثبات و مداوم با حاشیه سود منطقی هستند و این‌گونه تغییرات شدید باعث رکود در کار

تولید می‌شود.