گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: بازار فولاد هفته گذشته را متاثر از پیش‌بینی‌ها و حدس و گمان‌های زیادی که در خصوص نوسان قیمت‌ها در آینده وجود دارد، گذراند.

در نتیجه از آنجا که بیشتر این تحلیل‌ها از بالا رفتن میانگین قیمت‌ها حکایت دارد، میلگرد مرز ۱۸۰۰ تومان را رد کرد و به محدوده ۱۹۰۰ تومان رسید. تیرآهن هم در سایزهای مختلف روند افزایشی داشت، اما سایز ۱۴ تا ۱۸ این کالا در پایان هفته تا حدودی آرام‌تر شد و بخشی از رشد قیمت خود را جبران کرد.
در همین حال در پایان هفته در بورس هم قیمت‌ها از ثبات گذر کرده و شمش دولتی از 1500 تومان به 1575 تومان رسید و میلگرد هم مرز 1700 تومان را پس از چندین هفته رکود، رد کرد.
تعطیلات مذهبی در دو هفته متوالی و کاهش برخی معاملات باعث شده تا برخی از معامله‌گران این روند افزایشی را جدی نگیرند و تنها بخشی از آن را که مربوط به افزایش قیمت شمش وارداتی است توجیه پذیر می‌دانند.
به عقیده این گروه کاهش میزان واردات شمش در ماه‌های اخیر باعث شد تا میانگین قیمت شمش پیشنهادی از سوی واردکننده‌ها افزایش پیدا کند و این افزایش در نهایت واردکنندگانی را که فروش شمش با نرخ‌های قبلی - پایین‌تر از 1500 تومان - راضی نمی کرد، وارد میدان کرد. در نتیجه از روز دوشنبه بیشتر وارد کننده‌ها اقدام به عرضه کالا کردند و این عرضه‌ها تا حدودی قدرت چانه‌زنی فروشنده‌ها را کم کرد؛ به طوری که به‌رغم تلاش برای فروش شمش با نرخ‌های بالاتر از 1700 تومان، خریداران همچنان در برابر این قیمت‌ها مقاومت کرده و در وارد شدن به معاملات احتیاط زیادی از خود نشان دادند.
از سوی دیگر موضوع جذابیت بازار ارز و سکه هم مطرح است و با وجود اینکه نوسان قیمت در این بازارها طی هفته گذشته زیاد نبود، اما به نظر برخی از فعالان بازار، با رسیدن به روزهای پایانی سال، جذابیت سرمایه‌گذاری و نوسان گیری در این بازارها بیشتر می‌شود و طبیعتا احتمال اینکه بخشی از نقدینگی‌های بازار آهن و سرمایه‌های در گردش به خصوص آن بخشی که به صورت غیر تخصصی وارد شده‌اند به سمت این دو بازار گرایش پیدا کنند، زیاد است. در نتیجه از این زاویه نیز نوسان بیشتر قیمت میلگرد از سوی این گروه منطقی نیست اما برخلاف این تحلیل‌ها آنچه که در هفته گذشته دیده شد، نوسان آرام و پیوسته قیمت میلگرد بود تا جایی که به‌رغم افزایش قیمت، التهاب شدیدی در بازار دیده نمی شد.
این شرایط از آنجا که از ورود اهرم‌های نظارتی به بازار جلوگیری می‌کند مورد تایید بسیاری از معامله‌گران است. به گفته یکی از تجار با در نظر گرفتن اثرات منفی افزایش شدید قیمت‌ها، این شرایط که قیمت‌ها به آرامی رشد می‌کند قابل قبول‌تر است، اما در مورد اینکه سقف واقعی قیمت‌ها کجاست و آیا این روند در هفته پیش رو متوقف می‌شود یا خیر سوالی است که هنوز برای پاسخ دادن به آن زمان مناسبی فراهم نشده است و شواهد مشخصی هم وجود ندارد.
تاثیرپذیری بورس از بازار
به‌رغم اینکه در مورد سقف قیمت‌ها به خصوص در مورد شمش تردید زیادی وجود دارد، هفته گذشته پس از نوسان قیمت‌ها در بازار آزاد و با مجوز بورس، قیمت انواع محصولات فولادی در رینگ فولاد هم پس از دو هفته نوسان در بازار آزاد با رشد روبه‌رو شد. در نتیجه پس از فعالیت نیمه تعطیل رینگ فولاد از ابتدای هفته و در روز چهارشنبه، میانگین قیمت شمش از 1500 به 1570 تومان رشد کرد. میلگرد هم به 1740 تومان رسید در حالی که طی یک ماه اخیر پایین‌تر از 1700 تومان معامله شده بود.
این کالاهای معامله شده اغلب برای تحویل پایان بهمن ماه عرضه شده بودند، در نتیجه از آنجا که در نهایت تا ۱۸۰۰ تومان برای خریداران تمام خواهد شد بعید است که معامله‌گران راضی به کاهش قیمت‌ها در بازار شوند. معمولا پس از رشد قیمت‌ها در بورس تا زمان تحویل کالاهای معامله شده و توزیع و بارگیری، تجار تمام سعی خود را برای نگه داشتن سطح قیمت‌ها می‌کنند تا در صورت نزولی شدن بازار، در کالاهایی که از بورس خریداری کرده‌اند، دچار مشکل وضرر نشده و حداقل سودشان نیز حفظ شود. از این رو به نظر معامله‌گران بازار رشد قیمت‌ها در بورس از نوسان‌های دو هفته اخیر بازار آزاد حمایت کرد و به نوعی حامی این نوسان‌ها شد.
پیش‌بینی بازار
در همین حال بیشتر پیش‌بینی‌های موجود در بازار حول این محور است که در صورت تداوم محدودیت واردات شمش فولادی قیمت‌ها همچنان در این سطح باقی خواهد ماند؛ اما در صورتی که رشد قیمت‌ها انگیزه‌ای برای واردات شمش در میان تجار ایجاد کند، احتمال ثبات قیمت‌ها و توقف روند صعودی وجود دارد.
اما در مقابل با توجه به نزدیک شدن به پایان سال و افزایش خریدهای شخصی در بازار آهن‌آلات برای پروژه‌های غیر عمرانی، برخی از تجار معتقد هستند که یک دور از افزایش قیمت در انتظار بازار فولاد است، اما این تحلیل هم در صورتی درست خواهد بود که واقعا نقدینگی‌های بازار آهن در جریان بوده و تقاضاهای پیش‌بینی شده در پایان سال وارد بازار شود.
از سوی دیگر در معاملات هفته‌های اخیر بازار شمش، بیشتر محموله‌های معامله شده توسط خود تولید کننده‌ها خریداری شده و نقش واسطه‌ها در بازار شمش محدودتر شده است از این رو برخی از تحلیلگران و آگاهان بازار فولاد بر این عقیده هستند که با در نظر گرفتن کاهش سود و نوسان‌گیری در بازار شمش، تولیدکننده‌ها هم می‌توانند محصولات خود را تا پایان سال در سطوح فعلی قیمت به فروش برسانند و با مشکلی مواجه نخواهند شد و نیازی به افزایش بیشتر قیمت از نگاه تولید کننده وجود ندارد.