رشد 131 درصدی ارزش معاملات بورس کالای ایران در نه ماه سال 91

گروه بورس کالا - طی نه ماه سال جاری، ارزش معاملات بورس کالای ایران از رشد ۱۳۱ درصدی نسبت به دوره مشابه در سال قبل برخوردار شد.

پژمان ساعت‌ساز؛ مدیر آمار و ارزیابی عملکرد شرکت بورس کالای ایران با بیان مطلب فوق اظهار کرد: در پی معامله بیش از ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تن انواع محصولات در تالارهای مختلف بورس کالای ایران طی نه ماهه سال جاری، ارزش معاملات این بورس از مرز ۴۴۴ هزار میلیارد ریال فراتر رفت. وی با اشاره به نقش تاثیرگذار تعاملات و همکاری‌های صورت گرفته میان بورس کالا و واحدهای عرضه‌کننده در رشد معاملات این بورس خاطرنشان کرد: در سال جاری با افزایش همکاری فیمابین با واحدهای عرضه‌کننده، آثار مثبت آن در رشد معاملات بورس کالا در نه ماهه امسال به خوبی قابل مشاهده است.

وی در ادامه افزود: طی مدت مذکور افزون بر ۸ میلیون و ۸۰۵ هزار تن انواع محصولات صنعتی و معدنی شامل فولاد، آلومینیوم، مس، کنسانتره فلزات گرانبها، سولفور مولیبدن، روی، کک متالورژی، شمش طلا و سنگ آهن به ارزش بیش از ۱۲۴ هزار میلیارد ریال در این بورس مورد معامله قرار گرفت که از نظر ارزش نسبت به سال گذشته از رشد ۹۱ درصدی برخوردار شده است.

ساعت‌ساز در خصوص حجم معاملات صورت گرفته در تالار فرآورده‌های نفت و پتروشیمی گفت: با معامله بیش از ۵ میلیون و ۹۲۲ هزار تن انواع فرآورده‌های نفت و پتروشیمی مانند مواد پلیمری و شیمیایی، قیر، اکستراکت، روغن، وکیوم باتوم، آیزوریسایکل، آیزوفید، گوگرد، لوب کات، حلال‌ها و گازها و خوراک‌ها طی نه ماه سال جاری در بورس کالای ایران با ارزشی بیش از ۶۸ هزار میلیارد ریال، ارزش معاملات فرآورده‌های نفت و پتروشیمی نیز در این مدت ۴۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

همچنین از ابتدای فروردین تا پایان آذر ماه امسال بالغ بر ۱۷۶ هزار تن انواع محصولات کشاورزی شامل برنج، جو، ذرت، شکر و کنجاله با ارزشی افزون بر یک‌هزار و ۲۸۰ میلیارد ریال در بورس کالای ایران داد و ستد شد.

مدیر آمار و ارزیابی عملکرد بورس کالای ایران در پایان با اشاره به رشد ۲۱۲ درصدی ارزش معاملات قراردادهای آتی در این بورس خاطرنشان کرد: طی ۹ ماه سال ۹۱ معامله‌گران قراردادهای آتی سکه طلا توانستند بیش از ۲ میلیون و ۶۲۳ هزار قرارداد آتی سکه طلا را به ارزش بیش از ۲۵۰ هزار میلیارد ریال در بورس کالای ایران منعقد کنند.