گروه بورس کالا - کتایون دارابی: توافق بورس کالا، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و مجتمع‌های پتروشیمی گرچه بر قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی براساس فوب و ارز مبادله‌ای و رقابت تا سقف ۵ درصد هنوز نهایی نشده است، اما به احتمال زیاد عرضه‌های هفته جاری بر همین اساس تعیین قیمت خواهند شد. مهرزاد نامداری، معاون عملیات و نظارت بورس کالا در خصوص اینکه در حال حاضر برخی از کالاها پایین‌تر از قیمت فوب و ارز مبادله‌ای و برخی دیگر هم بالاتر از این قیمت‌ها عرضه می‌شوند، گفت: احتمالا در هفته جاری توافق نهایی برای قیمت‌گذاری براساس فوب و ارز مبادله‌ای انجام شده و در نتیجه کالاهای پتروشیمی با این روش نرخ‌گذاری در رینگ پتروشیمی عرضه می‌شوند.

وی به محدوده نوسان ۵ درصدی برای محصولات پتروشیمی اشاره می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر فروش خوراک به مجتمع‌های پتروشیمی براساس ارز مبادله‌ای انجام می‌شود که این روش صحیح است؛ چرا که اگر قیمت خوراک واقعی شود، نرخ‌ها هم واقعی خواهند شد.

نامداری با اشاره به اینکه مصرف‌کننده داخلی نباید محصولات پتروشیمی را گران‌تر از مصرف‌کننده خارجی خریداری کند، می‌گوید: در ماه‌های گذشته افزایش صادرات به دلیل نوسان رو به بالای ارز، بازار پتروشیمی را با محدودیت‌هایی مواجه کرد، در نتیجه عرضه‌ها را هم در بورس کالا کاهش داد، اما در حال حاضر با محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های ایجاد شده، بازار پتروشیمی به تعادل رسیده است.

در همین حال روز گذشته هیات پذیرش بورس کالای ایران تصمیم گرفت به آن دسته از تولیدکنندگان کالاهای پتروشیمی که کمتر از ۵۰‌درصد تعهدات خود برای عرضه این کالاها در بورس کالا طی سال‌جاری و سال گذشتـه انجام داده‌انـد، کارت زرد بدهد.

به گفته نامداری، بورس کالا از این پس موظف می‌شود به مجتمع‌های پتروشیمی که عرضه‌های خود را کاهش داده‌اند، تذکر داده، سپس آنها را مواخذه کند. به این ترتیب در صورتی که میزان عرضه مجتمع‌های پتروشیمی در بورس کالا در سال ۱۳۹۱ یا ۱۳۹۰، کمتر از ۱۰ درصد تولید آنها در این سال‌ها باشد، به مدت ۳ ماه از عضویت در بورس کالا تعلیـق خواهند شد.

معاون عملیات و نظارت بورس کالا در ادامه می‌گوید: برخی از مجتمع‌های پتروشیمی عرضه‌های خود را در ماه‌های پیش در بورس کالا قطع کرده‌اند که این مجتمع‌ها هم شامل قوانین تعلیق خواهند شد؛ چرا که این گروه با توجه به اینکه مدتی طولانی در بورس عرضه نداشته اند، باید مستندات و اطلاعات جدید به بورس ارائه دهند و سپس با عرضه آنها در بورس موافقت شود.

این در حالی است که آن دسته از تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی که میزان عرضه آنها در بورس کالا، کمتر از ۵۰ درصد تعهداتشان بوده است، اما میزان عرضه آنها در بورس کالا در سال‌جاری یا سال گذشته، کمتر از ۲۰ درصد تولید آنها از طی سال‌های مذکور بوده باشد، باید ضمن ارائه توضیحات لازم به بورس کالای ایران، حداکثر تا پایان آذرماه سال‌جاری موارد عدم ایفای تعهدات را برطرف کنند.

براساس این مصوبـه، در صورتی که تولیدکنندگان تا تاریخ تعیین شده (پایان آذر)، نسبت به ایفای تعهدات اقدام نکنند، به مدت سه ماه از عرضه کالا در بورس کالای ایران محروم خواهند شد.

در همین حال، پیش تر رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفته بود؛ تولیدکنندگانی که به تعهدات خود عمل نکرده و مطابق با میزانی که برایشان تعیین شده، محصولاتشان را در بورس کالا عرضه نکنند، از بورس کالا اخراج خواهند شد.