گروه بورس کالا - سحر نمایشی: بازار فلزات داخلی طی یک هفته اخیر شاهد معاملاتی با نوسان منفی بود تا جایی که بازار در بلاتکلیفی و التهاب به سر می‌برد. از یک طرف خبرها حاکی از کاهش و کنترل قیمت‌ها بود، اما از طرف دیگر کاهش موجودی انبارها و افزایش روز افزون تقاضا از صعود قیمت‌ها خبر می‌داد. به عقیده فعالان بازار همانطور که افزایش کاذب قیمت‌ها بازار را به رکود کشاند کاهش غیر‌منطقی قیمت‌ها نیز می‌تواند موجب التهاب آن شود.

به این ترتیب روند قیمت‌ها در بازار آزاد از ابتدای هفته تا روز چهارشنبه به دلیل کاهش نرخ ارز روند نزولی به خود گرفت، اما در انتهای هفته به دلیل خبر افزایش مجدد نرخ ارز بازار فلزات پایه اندکی جان گرفت. به گفته فعالان بازار این روز‌ها نرخ ارز بازار را به بازی گرفته است به همین دلیل تجار از ترس ضرر از خرید و فروش خودداری می‌کنند. از آنجا که قیمت برخی از فلزات به دلیل نوسات مثبت نرخ ارز طی دو هفته اخیر رشد کاذبی را تجربه کرده بودند با کاهش نرخ ارز به سرعت تغییر جهت دادند و روند کاهشی در پیش گرفتند، اما در روز پنج‌شنبه به دلیل افزایش نرخ ارز افزایش اندکی را تجربه کردند؛ چراکه بازار با توجه اخبار منتشر شده انتظار افت قیمت‌ها را داشت و به همین دلیل رشد ارز تاثیر چندانی در رشد قیمت‌ها نداشت و این جو بازار بود که نوسان ایجاد کرده بود. کارشناسان قیمت‌های ناشی از نوسان ارز را کاذب دانستند؛ چرا که معتقدند با قیمت‌های جهانی همخوانی ندارد.
در این هفته مس و آلومینیوم نیز در بورس کالا به فروش رسیدند. مس روز دوشنبه در رینگ فلزات با افزایش حدود 300 تومانی به فروش رسید آلومینیوم نیز در روز چهارشنبه با ایجاد رقابت با افزایش 10 درصدی نسبت به قیمت پایه مواجه شد.
از سوی دیگر قلع نیز بر خلاف تصور تجار و روند صعودی که در پیش گرفته بود، کاهش یافت. اما در روز پنج شنبه افت ۵۰۰ تومانی خود را جبران کرد. به گفته فعالان بازار فلزات کاهش اندک قیمت این فلز در مقابل رشد کاذب آن در این مدت چشمگیر نیست و تنها نوسان نرخ ارز است که سبب رکود قیمت شده است.
از طرفی کاهش موجودی انبارها به قدری تجار را نگران کرده که به گفته کارشناسان بعید نیست که شاهد قیمت 100 هزار تومانی قلع باشیم. از این رو کاهش قیمت این فلز منطقی به نظر نمی‌رسد و سبب نگرانی تجار می‌شود و همین نگرانی‌ها است که التهاب بازار قلع را بیشتر می‌کند تا جایی که در بازار فروشنده‌ای پیدا نمی‌شود.
نیکل نیز در بازار داخلی روند نزولی در پیش گرفته بود، در آخرین روز از هفته جان گرفت و با روند مثبت به معاملات خود ادامه داد.