قیمت ورق تغییر نمی‌کند

گروه بورس کالا - محمدرضا شمس‌آبادی معاون فروش، بازاریابی و صادرات فولاد مبارکه در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد در خصوص وضعیت بازار ورق گفت: در حال حاضر تقاضا در بازار داخلی ورق متناسب با عرضه است و از همین رو در صورت اعمال تعرفه نیز تغییری در بازار ورق ایجاد نخواهد شد. وی تصریح کرد: البته اعمال تعرفه از بازار فولاد می‌تواند راه مناسبی برای بازگشت سرمایه‌ها و نقدینگی که در جریان بازار فولاد خارج شده، باشد. وی افزود: تولید فولاد در دنیا به‌طور میانگین ۳۰درصد کاهش پیدا کرده و بنابراین چنانچه تقاضایی در بازار فولاد حاصل شود تا زمانی‌که این فاصله بین عرضه و تقاضا را پر نکند، رشد قیمتی را ایجاد نخواهد کرد، در صورتی‌که تقاضا نیز شدت یابد کارخانه‌ها به ظرفیت‌های گذشته خود بازمی‌‌گردند.

وی ادامه داد: در توافقات اولیه‌ای که در رابطه با وضع تعرفه در وزارت بازرگانی و کمیسیون ماده یک به عمل آمده، برای ورق زیر ۳میلی‌متر تعرفه‌ای در نظر گرفته نشده است، لذا اخبار پیرامون رشد تعرفه واردات فولاد که این روزها باعث رونق مبادلات شده نباید روی قیمت این نوع محصول اثر بگذارد.

وی ادامه داد: قیمت ورق مانند سابق تابع نرخ‌های جهانی است و با توجه به حجم تولید داخل به نظر نمی‌رسد که شاهد رشد قیمت ورق باشیم. شمس‌آبادی تصریح کرد: البته بازار جهانی ورق از رکود خارج شده، اما با احتساب هزینه‌های حمل و ترخیص قیمت تمام شده آن معادل قیمت‌های بازار داخل می‌شود.

معاون فروش، بازاریابی و صادرات فولاد مبارکه اظهار داشت: در صورت تداوم رونق بازار داخل و روند صعودی قیمت‌ها ایران تبدیل به محلی برای واردات محصولات کشورهای CLS می‌شود، کما اینکه در حال حاضر نیز ایران نسبت به سایر بازارها از جذابیت بیشتری برخوردار است. وی همچنین در مورد تاخیر در تحویل محصولات نورد و لوله اهواز که از طریق فولاد مبارکه در بورس کالا به فروش می‌رسد، گفت: بله، نورد و لوله اهواز مدتی است در تحویل محصولاتی که در بورس کالا از طریق فولاد مبارکه عرضه می‌شد تاخیر به وجود آورده بود که موجب اعتراض کارگزاران شده بود، اما طبق توافقاتی که با نورد و لوله حاصل شده مقرر شد تا پایان هفته کلیه محصولاتی را که تحویل آن با تاخیر مواجه شده بود را تحویل دهد. وی ادامه داد: در حال حاضر فولاد مبارکه ۱۲۰هزار تن اسلب تحویل نورد و لوله اهواز داده که ۶۰هزار تن آن به صورت ورق در بورس کالا به فروش رفته است.