گروه بورس کالا - ریوتینتو کاهش ۳ درصدی سنگ‌آهن دانه‌بندی شده و ۴۴درصدی سنگ‌آهن کلوخه را برای سال‌مالی ۲۰۰۹ پذیرفت. به گزارش متال‌بولتن شرکت نیپون استیل، JFE استیل و کوبه استیل جز موافقت این شرکت با کاهش قیمت سنگ‌آهن مخلوط منطقه ویلبارا و سنگ‌آهن دانه‌بندی‌شده منطقه یاندی کوگیا را اعلام کردند. صنایع فلزی سومیتومو نیز کاهش قیمت‌های ریوتینتو در سطوح ذکرشده را تایید کرد. این اولین کاهش قیمت‌های سالانه در ۷ سال گذشته است. یکی از مقامات شرکت ریوتینتو روز گذشته اعلام کرد: ما باور داریم این کاهش قیمت برای هر دو طرف، دارای یک پیامد واقعی است.

یکی از دلایل این تصمیم انعکاس وضعیت بازار جهانی سنگ‌آهن و شرایط جاری بازارها است که چهره واقعی خریداران را نشان می‌دهد. به گفته سخنگوی شرکت پوسکو کره‌جنوبی، این شرکت هنوز در حال مذاکره با شرکت BHP بیلیتون و ریوتینتو بوده و به احتمال قوی به زودی با شرکت واله برزیل نیز وارد مذاکره خواهد شد.

او افزود: در گذشته ما همیشه از سیستم قیمت‌گذاری سالانه تبعیت می‌کردیم، ولی اکنون نمی‌توان چیزی گفت. به عقیده ما، سیستم قیمت‌گذاری سالانه بهترین سیستم است و ما مایل به ادامه این روند هستیم. او از گفتن موارد دیگر خودداری کرد. تولید‌کنندگان فولاد هم‌اکنون در حال متوقف کردن خرید سنگ‌آهن خود هستند تا با تعدیل تولید، خود را با شرایط جهانی و کاهش تقاضا تطبیق دهند.

به گفته یک مقام آگاه در کارخانه‌های فولاد ژاپن، تحلیل قیمت‌های فولاد در سال جاری بحث‌های بسیار سختی را ایجاد کرده است.

یکی از مدیران شرکت نیپون استیل گفت: تاکنون با شرکت‌های واله و BHP بیلیتون هیچ موافقت‌نامه‌ای امضا نشده است. این مطلب هنوز روشن نیست که این توافق بین تولید‌کنندگان فولاد در چین نیز صورت خواهد گرفت یا خیر. هم‌اکنون در این خصوص بحث بر سر کاهش ۴۰ تا ۵۰درصد است که باعث می‌شود قیمت‌ها به نرخ‌های سال ۲۰۰۷ برگردد.

این توافق از کاهش نزدیک به ۵۰درصدی سنگ‌آهن دانه‌بندی شده و افت ۵۰درصدی سنگ‌آهن کلوخه در مقایسه با سطح قیمت‌های سال مالی ۲۰۰۸-۲۰۰۷ حکایت دارد.