خبرهای خوش بورس کالا از زبان مدیرعامل

گروه بورس کالا- دومین مجمع عمومی عادی سالانه شرکت بورس کالای ایران که در واپسین دقایق به حد نصاب رسید و با بیش از ۴‌هزار و ۴۰۰ سهامدار حقیقی و حقوقی شرکت بورس کالا برگزارشد. مجمع سالانه شرکت بورس کالا به منظور بررسی عملکرد دوره مالی سال گذشته (۳۰ اسفند ۸۷) در ساعت ۱۰ تا ۱۲ دیروز در تالار فرهنگ واقع در خیابان حافظ، پایین‌تر از چهار‌راه کالج، ابتدای پل جمهوری برگزار شد.

استماع گزارش هیات مدیره، حسابرس و بازرس قانونی، بررسی و تصمیم‌گیری در خصوص صورت‌های مالی سال منتهی به پایان اسفند ماه ۱۳۸۷، تصمیم‌گیری در مورد تقسیم سود و ایجاد اندوخته‌های پیشنهادی هیات مدیره، تعیین بازرس قانونی اصلی و علی‌البدل و حق‌الزحمه وی، تعیین روزنامه‌های کثیرالانتشار و سایر مواردی که در صلاحیت مجمع عمومی عادی سالانه است، به عنوان دستور جلسه معرفی شده است.

براساس مفاد تبصره‌ ۲ ماده ۲۱ اساسنامه شرکت، هیچ شخص حقیقی یا حقوقی نمی‌تواند وکالت سهامداران دیگر را به نحوی که به همراه سهام خود بیش از ۵/۲درصد از کل سهام شرکت باشد، در مجامع بر عهده بگیرد و تنها وکالت‌نامه‌های رسمی و محضری یا وکالت‌نامه‌هایی که امضای موکل توسط دفترخانه‌های رسمی مورد تایید قرار گیرد، قابل قبول خواهد بود.

شرکت سهامی بورس کالای ایران بر اساس مصوبه شورای عالی بورس و قانون جدید بازار اوراق بهادار، در آذر ماه سال ۸۵ تشکیل شد و پس از پذیره‌نویسی و برگزاری مجمع عمومی، با سرمایه ۱۰‌میلیارد تومانی از ابتدای مهر ماه سال ۸۶ عملا فعالیت خود را آغاز کرد.

پیش‌بینی سود شرکت بورس کالا ۶۴‌درصد رشد کرد در نتیجه افزایش درآمدها و کاهش هزینه‌ها، پیش‌بینی سود هر سهم شرکت بورس کالا با رشد ۶۴‌درصدی از ۳۴۸ ریال به ۵۷۲ ریال افزایش یافت.

شرکت ۱۰‌میلیارد تومانی بورس کالای ایران در حالی صبح دیروز دومین مجمع سالانه خود را برگزار کرد که در نتیجه افزایش درآمدها و کاهش هزینه‌ها، پیش‌بینی سود هر سهم این شرکت با رشد قابل توجهی نسبت به بودجه اولیه مواجه شد. بر این اساس، پیش‌بینی سود ۴/۳‌میلیارد تومانی شرکت بورس کالا در اول دوره سال مالی ۸۷، با افزایش ۶۴‌درصدی به ۷/۵‌میلیارد تومان در پایان دوره مالی مواجه شد تا بدین ترتیب پیش‌بینی اولیه سود هر سهم این از ۳۴۸ ریال به ۵۷۲ ریال برسد.

این افزایش سودآوری در نتیجه افزایش ۱۴‌درصدی درآمدهای عملیاتی شرکت ناشی از پذیرش محصولات جدید پتروشیمی در بورس کالا و افزایش میزان معاملات کالاهای فلزی و همچنین کاهش هزینه‌های اداری و تشکیلاتی، نسبت به بودجه پیش‌بینی شده رخ داده است.

در این مجمع، محمدرضا شمس‌آبادی به عنوان رییس جلسه و ابوالفضل متین به عنوان نماینده اشخاص حقیقی، آذرخش به عنوان نماینده کارگزاران، عسگری مارنانی به عنوان نماینده شرکت‌های سرمایه‌گذاری، دکتر هشی به عنوان حسابرس قانونی، دکتر سیدعلی حسینی به عنوان نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار و سید علی‌اکبر هاشمیان به عنوان مدیرعامل شرکت بورس کالا حضور یافته و به سوالات سهامداران پاسخ دادند.

راه‌اندازی سلف موازی

علی‌اکبر هاشمیان، مدیرعامل شرکت بورس کالا در ابتدای این جلسه به ارائه گزارش هیات مدیره در سال مالی ۸۷ پرداخت و گفت: در این مدت ۱۱۵‌میلیارد ریال درآمد عملیاتی و غیرعملیاتی (شامل ۱۰۵‌میلیارد ریال از محل عملیاتی و ۵/۷میلیارد ریال از محل غیرعملیاتی) برای شرکت حاصل شد که منجر به ( EPS) سود ۲/۵۷‌ریال شد. همچنین عملیات معاملاتی شرکت معادل ۱۸‌هزار‌میلیارد تومان بود که ۵/۱۱‌میلیارد تومان سود در برداشت و از این درآمد بین۳۰ تا ۴۰ تومان بابت هر سهم سود تقسیم می‌شود. او افزود: هزینه‌های اداری و تشکیلاتی شرکت نسبت به درآمد حاصل شده ۵/۳۴‌درصد است که ۶۵‌درصد حاشیه سود برای شرکت در بر داشته است.

او خاطرنشان کرد: در بخش دارایی تقریبا تمام ارزش ویژه شرکت معادل ۱۹‌میلیارد تومان تبدیل به دارایی ثابت شد که بدون هیچ بدهی یا اخذ وام از بانک‌ها به شرکت تعلق گرفت و در حالی که ارزش روز آن برابر ۵۰‌میلیارد تومان است (ارزش کف بازار دارایی‌های تهران ۴۰‌میلیارد تومان و دارایی‌های کیش ۱۰‌میلیارد تومان است) این به معنای حاصل شدن پنج برابر دارایی‌ ثابت برای شرکت است.

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران ادامه داد: نسبت سودآوری شرکت در سال جاری با افزایش معاملات محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی با افزایش ۵۰‌درصدی عرضه در بورس در دو ماه گذشته بسیار قابل توجه بوده است و در صورت راه‌اندازی بورس نفت خام در کیش نیز ارزش افزوده زیادی حاصل می‌شود.

او همچنین از راه‌اندازی معاملات بین‌المللی نفت در کیش از سه ماه دوم سال جاری خبر داد و گفت: این معاملات مجزا از معامله نفت خام است. هاشمیان در ادامه از تعیین ۱۴۵ برنامه عملیاتی برای سال ۸۸ شرکت بورس کالای ایران خبر داد و گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها راه‌اندازی معاملات سلف موازی (مجدد) است؛ زیرا تاکنون معاملات سلف که ۸۵‌درصد معاملات را به خود اختصاص می‌دهد از نظر شرعی تنها یک بار انجام می‌شود و تا پایان مدت امکان تمدید، تجدید یا فروش آن وجود ندارد؛ اما با راه‌اندازی سلف موازی پتانسیل سه برابر شدن برای تکرار معاملات حاصل می‌شود که مسائل فقهی آن نیز برطرف شده است.

او در ادامه در خصوص تحولات رینگ کشاورزی اظهار کرد: به تازگی اولین عرضه هفتاد‌هزار تنی محصول ذرت در بورس انجام شده و نویدی برای ورود حدود پنج تا شش‌میلیون تن از مجموعه ۱۰۰‌میلیون تن تولید ذرت است که قابلیت عرضه در بورس را دارد و در سال جاری برنامه رونق معاملات محصولات کشاورزی را در دستور کار دارد.

عرضه سهام بورس کالا در فرابورس

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران با اعلام این مطلب افزود: کارگزار پذیرش برای عرضه سهام شرکت در بورس اوراق بهادار را انتخاب کرده‌ایم؛ اما چون نمایش سهام روی تابلو ممکن است زمان بیشتری نیاز داشته باشد با شرکت OTC مذاکره کرده‌ایم تا شرکت ما به عنوان اولین‌های سهام عرضه شده در بازار فرابورس مورد معامله قرار گیرد و در حال حاضر مقدمات اولیه از طریق امور سهام شرکت در حال انجام است. بورس کالا شرایط لازم برای این بازار را در اختیار دارد و سپس در تابلوی اول بورس بهادار وارد می‌شویم.

او در خصوص عرضه سیمان در بورس کالا اظهار کرد: در گذشته شرکت بورس کالا در پی ورود سیمان به بورس بود و دولت نیز مصوب کرد که از اول دی ماه سال ۸۴ این محصول وارد بورس شود؛ اما مصوبه دولت عملیاتی نشد؛ در حالی که به تازگی وزارت بازرگانی و صنایع و معادن تاکید به ورود سیمان به بورس دارند؛ اما متاسفانه شرکت‌های سیمانی که در گذشته ۳۸ مورد از آنها نزد ما ثبت و پذیرش شده بودند، اکنون رغبتی به بورسی شدن ندارند؛ زیرا قیمت این محصول رشد منفی دارد و درصدد پنهان ماندن قیمت در بازار هستند؛ اما عملیاتی شدن این مهم نیز در دستور کار سال جاری قرار دارد.

افزایش دو برابری سرمایه شرکت در سال جاری

وی درباره افزایش سرمایه شرکت افزود: هدف شرکت از افزایش سرمایه سلب حق تقدم است تا بتوانیم فعالان بازار نفت را وارد سهامداری در بورس کالا کنیم و معاملات این محصول در بلندمدت ایمن شوند. بنابراین پیش‌بینی رساندن رقم آن از ۱۰‌میلیارد به ۲۰‌میلیارد تومان است که گزارش آن پس از ارسال به سازمان بورس و تایید آنها در مجمعی فوق‌العاده ارائه می‌شود و تصمیم‌گیری نحوه افزایش سهم به نظر مجمع بستگی دارد.

هاشمیان در پایان پیش‌بینی سود سال ۸۸ را حدود ۸۰ تومان اعلام کرد و گفت: این رقم باید در هیات مدیره مطرح شود و تا سه ماه برای اعلام به سازمان بورس فرصت داریم.

«دنیای‌اقتصاد» روزنامه رسمی بورس کالا شد

همچنین در این جلسه میزان سود قبل از کسر اندوخته قانونی ۲/۵۷تومان اعلام شد که از این رقم پس از کسر اندوخته‌های قانونی رقم ۳۰ تا ۴۲تومان سود در نظر گرفته شد که پرداخت ۴۰تومان سود به هر سهم مورد قبول اکثریت آرا واقع شد، همچنین شرکت دایا رایان به عنوان حسابرس قانونی شرکت انتخاب شده و روزنامه دنیای اقتصاد و روزنامه اطلاعات نیز به عنوان روزنامه رسمی این شرکت با اکثریت آرا انتخاب شدند.

عرضه محصولات صادراتی بازرگانی پتروشیمی از ابتدای تیر ماه

همچنین دکتر علی حسینی اظهار کرد: شرکت بورس کالا در سال گذشته در زمینه سودآوری و بازدهی سهامداران و نیز در زمینه توسعه بازار روند مثبتی را طی کرده است.

او افزود: از آنجا که نزدیک به ۲۵‌درصد حجم معاملات بورس در سال گذشته به محصولات و فرآورده‌های پتروشیمی اختصاص داشته است؛ لذا شرکت بازرگانی پتروشیمی اعلام آمادگی عرضه محصولات صادراتی در رینگ صادراتی بورس کالا از ابتدای تیر ماه کرده است.

وی یکی از اهرم‌های پیشرفت شرکت در سال گذشته را راه‌اندازی ابزارهای مشتقه و قراردادهای آتی دانست و گفت: این معاملات که از ابتدای تیر ماه گذشته آغاز شده منجر به معامله تعداد قابل توجهی قرارداد شده است.

او یادآور شد: نمایندگان اعضای حقیقی در تاریخ ۱۶ فروردین ۸۸ به سازمان بورس معرفی و تا ۳۰ فروردین ماه تایید صلاحیت شده و همگی در مجموعه دومین هیات مدیره شرکت بورس کالا قرار دارند.

این گزارش حاکی است با کنار کشیدن سید علی اکبر هاشمیان از پست مدیرعاملی، اعضای هیات‌مدیره گزینه انتخابی خود را برای این پست به سازمان بورس ارائه داده‌اند که پس از تایید سازمان بورس مدیرعامل شرکت در اولین فرصت اعلام خواهد شد.

مدیرعامل جدید بورس کالا تعیین شد

انتخاب حجت‌الله صیدی به عنوان مدیرعامل بورس کالا از حاشیه‌های مجمع دیروز شرکت بورس کالا بود. با برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بورس کالا (برای دوره منتهی به تاریخ ۳۰/۱۲/۱۳۸۷)، ماموریت علی‌اکبر هاشمیان در بورس کالا به اتمام رسید.

با پایان یافتن ماموریت هاشمیان، در میان ۴ نامزد برای پست مدیریت عاملی شرکت بورس کالا، اجماع بر سر حجت‌الله صیدی قائم‌مقام شرکت سرمایه گذاری غدیر صورت گرفت که اعلام نام وی به‌عنوان مدیرعامل بورس کالا به تایید سازمان بورس و اوراق بهادار احتیاج دارد.

با این اتفاق علی‌اکبر‌ هاشمیان بعد از ۵ سال مدیریت بورس‌های فلزات و سپس شرکت بورس کالا (از آذر ۸۳ تاکنون)، سمت مدیرعاملی بورس کالا را ظرف روز‌های آتی به صیدی واگذار خواهد کرد.

صلاحیت حرفه‌ای صیدی به عنوان مدیر عامل جدید بورس کالا (بر مبنای اساسنامه شرکت) باید توسط سازمان بورس و اوراق بهادار تایید شود. وی ۴۲ سال سن داشته و دارای مدرک دکترای حسابداری و استاد دانشگاه علامه بوده و پیش از این به عنوان قائم‌مقام شرکت سرمایه‌گذاری غدیر فعالیت می‌کرد و در مجموع ۲۱ سال سابقه حضور در بازار سرمایه را دارا است.

صیدی همچنین دارای سوابقی کاری در شرکت ایران خودرو، سازمان حسابرسی، موسسه حسابرسی بنیاد و عضو هیات مدیره چندین شرکت است.