ایسنا- آژانس دولتی مطالعات زمین‌شناسی آمریکا تولید فلز مولیبدن ایران را در سال ۲۰۰۸ میلادی ۲هزار و ۶۰۰ تن برآورد کرد. براساس این گزارش، ایران با تولید ۲هزار و ۶۰۰تن مولیبدن در سال گذشته میلادی به رتبه نهم جهان در تولید این فلز دست یافته است.

این آژانس آمریکایی تولید مولیبدن ایران در سال ۲۰۰۷ میلادی را نیز همین عدد اعلام کرده است. گفتنی است، شرکت ملی صنایع مس ایران تنها تولیدکننده فلز مولیبدن در ایران محسوب می‌شود.

همچنین آمریکا با تولید ۶۱هزار و ۴۰۰تن مولیبدن در سال گذشته رتبه نخست جهان را در زمینه تولید این فلز معدنی به دست آورد. چین با تولید ۸۹هزار و ۸۰۰تن دوم شد. شیلی نیز با تولید ۴۵هزار تن مولیبدن رتبه سوم جهانی را از آن خود کرد. بعد از این سه کشور به ترتیب کشورهای پرو، کانادا، ارمنستان، مکزیک، روسیه، ایران، مغولستان، ازبکستان، قزاقستان و قرقیزستان قرار گرفتند. مجموع تولید جهانی مولیبدن نیز در سال گذشته ۲۱۲هزار تن برآورد شده است که این رقم در سال ۲۰۰۷ حدود ۲۰۵هزار تن محاسبه شده بود.

در گزارش منتشر شده از سوی آژانس دولتی مطالعات زمین‌شناسی آمریکا، چین دارای بیشترین ذخیره پایه مولیبدن در جهان با ۸میلیون و ۳۰۰هزار تن معرفی شده است. ذخیره پایه مولیبدن ایران حدود ۱۴۰هزار تن اعلام و کل ذخیره پایه جهانی مولبیدن نیز ۱۹میلیون تن برآورد شده است.

مولیبدن در تولید آلیاژهای با مقاومت بالا و فولادهای ویژه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فلز همچنین به عنوان فلز آلیاژی در فولاد، آهن ریخته‌گری و ابرآلیاژها به منظور افزایش سختی‌پذیری استفاده می‌شود. این فلز همچنین کاربردهایی در صنعت نفت، هوایی، ریخته‌گری، هسته‌ای، صنایع شیمیایی، صنایع الکترونیک و شیشه‌سازی دارد.